fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אין פתרונות באופק

גם בשנת 2017 נמשיך לעמוד בפקקים והכבישים המרכזיים בצפון יהוו סיכון לחיי אדם * תקציבים יש, הבעיה היא עם הביצוע. ח״כ גרמן על ההתעלמות מכביש הדמים 89 בתקציב המדינה: ״תרגיל של האוצר על חשבון חייהם של תושבי הצפון; איפה 266 המיליון שהובטחו בחודש שעבר?״
הפקק השבוע בצומת כברי. לאמבולנסים לא הייתה שום דרך להגיע לבית החולים (צילום: אמיר ירחי)
הפקק השבוע בצומת כברי. לאמבולנסים לא הייתה שום דרך להגיע לבית החולים (צילום: אמיר ירחי)
חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) התייחסה היום (שני) לכביש הדמים 89 שבצפון בדיון בוועדת כספים ואמרה כי ״בחודש שעבר דיברו בוועדת כלכלה על שיפוץ הכביש ב-2017-2018 – כך כתוב מפורשות בפרוטוקול הוועדה – אך בתקציב שהוגש הפכו את זה לתכנית חומש. בחודש שעבר הובטחו 266 מיליון לביצוע עוד בשנתיים הקרובות – בתקציב שהוגש הם לא נמצאים. מדובר בתרגיל של האוצר, בדחייה של ביצוע על חשבון חייהם של תושבי הצפון. איך יכול להיות שלפני חודש אמרו שיש תקציב והיום לא רואים את התקציב הזה? באותו הדיון נאמר גם שיש תכנון מפורט לחלוקה לנתיבים והסדרה בצמתים – למה לא דנים בו כאן?״
גרמן הזכירה את ההבטחה של סגנית שר התחבורה הקודמת, ח״כ ציפי חוטובלי, שענתה לשאילתה של ח״כ אבישי ברוורמן והודיעה כי במהלך 2015 ייסלל נתיב חירום וב-2016 יסתיים התכנון ותחל העבודה להרחבת הכביש והקמת גדר הפרדה לאורכו – הבטחות שלא קוימו עד היום. ״על פי תשובתה היום צריך היה להתחיל הביצוע״, אמרה גרמן. ״זאת שערורייה שהתכנון עדיין לא הסתיים והביצוע יתחיל כנראה עוד שנתיים וחצי. מי יודע כמה חיי אדם יקופדו על הכביש הזה בינתיים.
הפקק השבוע בצומת כברי. לאמבולנסים לא הייתה שום דרך להגיע לבית החולים (צילום: אמיר ירחי)
הפקק השבוע בצומת כברי. לאמבולנסים לא הייתה שום דרך להגיע לבית החולים
(צילום: אמיר ירחי)
אזלת יד בטיפול בכביש

גם שנת 2016 לא הביאה עימה בשורה בכל הנוגע לתחבורה באזור. זה מתחיל מאזבה רבתי מהטיפול בכבישים בצפון, ובעיקר מכביש 89 מזרח לכיוון מעלות, הכביש המכונה 'מציל חיים', כאשר על הציר שלו נמצאים: תחנת משטרת נהריה, כיבוי אש והמרכז הרפואי לגליל.

14 שנה שכביש 89 לא טופל. תכנון הרחבת השוליים של הכביש יסתיים באמצע 2017 אך הביצוע ייערך עוד שנה וחצי לכל היותר. לסיכום, הדרך היחידה המחברת את יישובי הגליל ומעלות תרשיחא לנהריה תישאר במצבה העגום גם בשנה הבאה.

בקטע שבין צומת כברי לנהריה, שאורכו 5 ק"מ בלבד, אירעו בעשור האחרות 150 תאונות בהן נהרגו 6 בני אדם ויותר מ~400 נפגעו. מאז תחילת השנה התרחשו בו 17 תאונות דרכים. ראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט אמר השנה כי חייבים להכריז מצב חירום לאומי בכביש 89.

חברי כנסת טוענים כי משרד התחבורה מגלה אזלת יד בטיפול בכביש, שמסכן את חייהם של מאות אלפי תושבי הגליל המערבי. כמו כן צוין כי משרד התחבורה הבטיח לסיים את עבודות הרחבת השוליים בכביש במאי 2015.

מנהלת תחום תקציבי פיתוח במשרד התחבורה, מיטל הומינר, אמרה כי כביש 89  נכלל בתוכנית החומש של המשרד וכולל חלוקת הדרך לשני נתיבים דו מסלוליים עם הפרדה, הסדרת צמתים ושביל אופניים בעלות של כ~250 מיליון שקל. עם זאת היא ציינה כי היציאה למכרז תהיה בעוד כשנה וחצי.

גם כביש 859 החדש, המתכונן מנתיב השיירה עד מחלפון רגבה העתידי, אשר שלבי התכנון שלו מתקדמים ביותר, אינו מתוקצב בתוכנית החומש הנוכחית של משרד התחבורה אשר מסתיימת בשנת 2017. הכביש מומלץ ע"י צוותי המקצוע לביצוע בחומש הבא, אך אין זה אומר שהמלצה זו תתקבל בקרב הנהלת המשרד.

הפקקים לנהריה בכביש 4 ימשיכו בינתיים ויהוו מטרד בלתי נסבל. שר התחבורה ישראל כץ הבטיח לראש עיריית נהריה ז'קי סבג כי בעוד שנה וחצי יסתיים הסיוט של תושבי הגליל המערבי. כרגע הפתרון לא נראה באופק. בתכנון: פריצת כביש דרך השדות החקלאיים של מושב שבי ציון לנהריה וכך להוסיף נתיב נוסף שיקל על העומס.

איפה הגשר?

העבודות לבניית גשר המיתרים בצומת נהריה הופסקו בחודש מרץ. בניית גשר המיתרים הופקדה על חברת רולידר ועל פי לוחות הזמנים שקבעה עיריית נהריה בשנת 2014, הייתה צריכה להיות בשיאה. אז נאמר כי בניית הגשר יוצאת לדרך. נכון לעכשיו בניית הגשר אינה נראית באופק.

גשר המיתרים מקשר בין שני צדי כביש 4 לטובת הולכי רגל ובמיוחד לטובת המעוניינים לחצות את הכביש אל ומתחנת הרכבת ויחבר את בין הרכבת לקניון ארנה בעלות של 27 מיליון שקלים. הגשר מתוקצב מכמה גופים: משרד התחבורה בסכום של 15 מיליון שקלים, רכבת ישראל חמשה מיליון, קניון ארנה חמישה מיליון ועוד 2 מיליון ממקורות מימון של עיריית נהריה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות