fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה עד קו הרקיע

במהלך שני העשורים הקרובים צפויה אוכלוסיית נהריה להכפיל את עצמה. תנופת הבנייה העצומה היא אחד הסימנים לשינויים שיתחוללו בכל התחומים. ראש העיר רונן מרלי עושה סדר
הפר את הנחיות הסגר? רונן מרלי | צילום: עיריית נהריה
הפר את הנחיות הסגר? רונן מרלי | צילום: עיריית נהריה

ענת יתח אוברוגר, עו"ד אושרי שלוש

בין שאתם גרים בנהריה או רק עוברים בה,  תודו שלא באמת אפשר להתעלם מעשרות בנייני המגורים שהתרוממו בשנים האחרונות כמעט בכל שכונה בעיר עד כי  נדמה שכל הזמן בונים – ובכל מקום.

על פי כל התחזיות,  עד שנת 2040 אוכלוסיית העיר אמורה להכפיל את עצמה, כלומר בתוך כ-20 שנה יגורו בנהריה מעל 120 אלף תושבים.

הרשות המקומית, שנדרשת להתאים את עצמה במהירות למציאות המשתנה עסוקה בחודשים האחרונים בתכנון עירוני צופה פני עתיד שלוקח בחשבון את כל המשתנים והאתגרים שניצבים לפתחה.

"בראש ובראשונה צריך לומר שההבנה הבסיסית שלנו", מסביר השבוע ראש העיר רונן מרלי " היא שהעיר לא תוכל להתפתח או בכלל להתקיים ללא תעסוקה ותעשייה ולשם אנחנו מכוונים כרגע כי זאת אמורה להיות האבן השואבת של העיר".

התוכנית שמגובשת לאחרונה בעירייה מתייחסת לאזור תעשייה גדול שצפוי לקום במשולש בן עמי, מול מושב בן עמי על שטח גדול שיוקצה למטרה הזו ועליו יוקם מרכז מסחר, תעשייה ותעסוקה: "ברגע שנממש את התוכניות הללו", מסביר מרלי "נהריה תהפוך לעיר עצמאית יותר שתזדקק פחות ופחות לתקציבי ממשלה. במילים אחרות: כיום, כ-80 אחוז מהכנסות העירייה מקורן במיסי התושבים, מה שאומר שאנחנו נזקקים לתמיכה של המדינה. בעתיד, הכוונה היא שהעירייה תישען על התושבים עד כדי 40 אחוז בלבד. נתח גדול יותר של הכנסות, יבוא ממפעלי תעשייה והיתרה מסיוע ממשלתי".

מעטפת מלאה למשפחות צעירות

במקביל, נערכים ברשות המקומית לפתיחה של מוסדות חינוך ובהם גני ילדים, שלושה בתי ספר חדשים, לפחות ובהם בית ספר לילדים עם צרכים מיוחדים, בית ספר יסודי שיכלול 24 כיתות בשכונת שרון ובית ספר תיכון בסמוך אליו, שיכלול 36 כיתות.

"במקביל למסגרות החינוך הפורמליות שבהן ישולבו גם תוכניות למצוינות", אומר מרלי, "ייפתחו מסגרות חינוך בלתי פורמליות ובהן קייטנות, חוגים ופעילויות שיהיו באחריות החברה למתנ"סים שחוזרת בקרוב לפעילות בנהריה, הקמת קונסרבטוריון ועוד. הרעיון הוא להעניק מעטפת מלאה ומקיפה למשפחה צעירה, לא רק בעיר, אלא בתחומי השכונה שבה מתגוררת המשפחה, באופן כזה שהיא תכלול את כל הצרכים".

על מנת לאפשר ולהוציא אל הפועל את החזון הזה, שכבר נתמך במציאות בשטח מסתמנת בנהריה מגמה חדשה: לא עוד בניינים נמוכים בני ארבע, חמש או שש קומות, אלא מגדלי מגורים גבוהים של עד 30 קומות. מבחינתו של ראש העיר, בנייה לגובה היא הפתרון האולטימטיבי בעת הזאת: "ככל שהבניינים יהיו גבוהים יותר – כך יעמוד לרשותנו תא שטח גדול יותר לפיתוח סביבתי. כלומר, כל שכונה תהפוך למעשה ליישוב קטן. לצד מגדלי המגורים ייבנו גני ילדים, בתי ספר, מתנ"ס, בתי כנסת, פארקים ומתקני משחקים, מרכז מסחרי שבו יינתנו גם שירותי בריאות (קופת חולים וכד') ושבילי אופניים שיחברו את השכונה לכביש 89 וממנו, עד הים. במקביל, תוארך הטיילת לכיוון צפון וברצועת החוף אף צפויה להיבנות מעגנה לסירות".

תנופת הבנייה בנהריה חצתה כבר מזמן את הקונספט הרעיוני של יזם כזה או אחר. נכון להיום חברות בנייה מהגדולות במשק כגון: "אזורים", "אלקטרה", "צמח המרמן", "גשם" ועוד, זיהו את הפוטנציאל של העיר, את הביקוש למגורים בתחומה וכתוצאה מכך, את ההגירה החיובית אליה בהיותה עיר מחוז מתפתחת, ולכן, יש להן עניין להביא לכאן תוכניות בינוי גדולות ממדים ורחבות היקף: "אנחנו נמצאים במקום שבו שכונות שלמות מתוכננות כבר על ידי המדינה עצמה שזיהתה אף היא את הביקוש הגובר וההולך".

מבט על נהריה ממעוף הציפור. צילום: דוברות העירייה

תנופת בנייה לצד שינויים דמוגרפיים

אחת השכונות הראשונות שקמו בהתאם לתפישה הזו היא השכונה שנבנית בימים אלה בסמוך למרכז הרפואי לגליל. מגדלי המגורים שצפויים לגרד את קו הרקיע כבר נבנים בימים אלה. הבנייה והפיתוח מתכתבים יפה עם השינויים וההתפתחויות שמתרחשים במרכז הרפואי שעתיד להתרחב בכ-50 דונם לכיוון צפון, עליהם צפויים לקום מכוני מחקר ושירותי בריאות נוספים "על פי הנתונים שיש בידי", ממשיך מרלי, "כשני שליש מקרב הסטודנטים שלומדים בפקולטה לרפואה בצפת גרים בנהריה ועובדים במרכז הרפואי, הם מקבלים כאן את ההכשרה הרפואית שהם צריכים וגם עובדים כאן.  בשלב הזה, הם נוסעים לצפת רק לצורך שני ימי לימודים שבועיים. בשלב מתקדם יותר כשיסיימו את הלימודים, לא מן הנמנע שיבחרו להישאר בנהריה, זאת בתנאי שתובטח להם ולבני/בנות זוגם עבודה וכמובן מסגרות חינוך לילדים ושירותים עירוניים הולמים ומפותחים".

היבט נוסף לעניין הוא תחום התיירות, נכון להיום קיימים בנהריה מעט יותר מ-400 חדרי מלון, בעתיד הלא רחוק ייבנו עוד כ-80 חדרים נוספים: "אחד היתרונות הגדולים של נהריה", מסביר מרלי, "הוא קו החוף, תוסיפו לזה את פעילויות התרבות והפנאי שתופסות כאן תאוצה בשבועות האחרונים – כל אלה ביחד מהווים מוקד משיכה בלתי רגיל גם לאורחים ובוודאי למשפחות צעירות שגרות בעיר או שוקלות לעבור לגור בה".

ובכל זאת, ראש העיר מרלי כמו גם ראשי המדינה לא יכולים להתעלם מבעיות התחבורה הקשות שמהן סובלת נהריה. דרכי הגישה אל העיר וממנה עמוסות ופקוקות כמעט בכל שעה ביום וזה לא פחות מאחד האתגרים הגדולים והחשובים ביותר שניצבים לפתחו של ראש העיר הטרי. בשבוע שעבר פרסם משרד התחבורה הודעה ובה נאמר כי המשרד זירז את סלילתו של נתיב חירום על כביש 89 במקטע שמוביל מצומת כברי אל המרכז הרפואי,  אבל זאת רק כדי לפתור את בעיית הגישה הקשה שמולה מתמודדים רכבי ההצלה בכל יום ובכל שעה כמעט: "אני מסכים שאחד החסמים המרכזיים לכל התוכניות הללו הוא עניין התחבורה. לעת הזאת, הצלחנו לפתור חלק מבעיות החנייה בעיר, אחרי שפתחנו מספר חניונים חדשים בכמה נקודות בעיר, אבל אין ספק שהבעיה המהותית היא סוגיית  דרכי הגישה אל העיר וממנה, ואנחנו נהיה חייבים למצוא פתרונות יעילים בהקדם. כרגע אני יכול לומר שעד סוף שנת 2021 ייפתחו סוף סוף כביש 89 החדש  וכביש 859 ".

פרויקט כביש 89 נסלל בעלות של כ- 160 מיליון שקל, הוא עתיד לשדרג את כביש 89  לכביש דו-נתיבי ודו-מסלולי בין כברי לנהריה ויעבור בקו ישר ממזרח, צפונית למרכז הרפואי. הפרויקט יכלול את הקמתו של צומת סער כצומת חדש מרומזר, שיאפשר לבאים ממזרח פנייה שמאלה אל המרכז הרפואי ולמושב בן עמי. כאמור, תוואי הכביש החדש יתחבר לשכונות החדשות הנבנות בצפון נהריה.

במקביל נסלל כביש 859 דרומית לנהריה הוא יחבר בין כביש 4 במערב, באזור רגבה ומזרעה ועד צומת יאנוח-ג'ת בכביש 70 במזרח. בשלב הבא, הוא אמור להיות מחובר לכביש 6 החדש שעתיד להגיע לצומת בצת, בסמוך לראש הנקרה.

גם המטרונית תנחת בנהריה

מעבר לכבישים החדשים שיש לקוות כי ייפתחו במועדים המתוכננים מסביר מרלי כי גם ב"רכבת ישראל" נערכים לקראת הגידול במספר התושבים: "אין ספק שיש מקום לשיפור בשירות ובתנועת הרכבות ואני מאמין שזה יקרה תוך כדי תנועה, במקביל מתוכנן להיבנות גם מסוף סער שבו ירוכזו שירותי התחבורה הציבורית החיוניים: רכבת, אוטובוסים ומטרונית שתגיע אף היא לנהריה. אני מקווה שכאשר נוכל להציע לתושבים מעטפת של שירותי תחבורה ציבורית נוחים ויעילים, חלקם יוכלו לוותר על הרכב הפרטי וייעזרו בתחבורה ציבורית, מה שיקל על העומס  והפקקים בכבישים".

גם התחנה המרכזית המוזנחת של העיר צפויה לעבור בקרוב מתיחת פנים משמעותית: "חברת נצב"א, שהיא בעלת המתחם תשדרג אותו והיא אמורה לבנות שם מגדלי משרדים ולצידם חדרי מגורים או אירוח. במילים אחרות, התפישה הכוללת של העיר תשתנה מקצה לקצה ותהפוך את נהריה לעיר מרכזית ומשמעותית יותר בגליל המערבי".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות