fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה: האם שיטת המדידה בסקר הנכסים אמינה?

בבנייני המגורים בעיר, מתבצעת מדידה חיצונית בלבד למבנה, כשהמודדים משווים אותה עם תכניות שהוגשו בעבר למחלקת ההנדסה ברשות המקומית, אם בכלל הוגשו
עיריית נהריה | צילום: דורון גולן
עיריית נהריה | צילום: דורון גולן

במאי 2019 קיבלו תושבים רבים מנהריה מכתבים שכללו את נתוני המדידה החדשים של הנכס שבבעלותם. בנוסף, קיבלו שובר לתשלום מהעירייה בו מצוין השטח לפני מדידה, עם תוספת תשלום הפרשי מדידה החל מחודש ספטמבר 2019, עם אפשרות להגיש ערר בפרק זמן של 90 ימים, במידה ותוצאות המדידה חריגות, לטענתם. בכל מקרה, נתוני המדידה המעודכנים הועברו לעירייה ונטמעו במערכת חיובי הארנונה, שכבר מוציאה דרישת תשלום ארנונה לתושבים בהתאם למדידות שנקבעו ע"י חברת "מילגם" בע"מ.

כידוע, רוב ההכנסות של כל רשות מקומית מגיעות מדמי הארנונה אותם משלמים התושבים. לאור החלטת בג"ץ בשנת 2015 לשינוי שיטת הארנונה, בעקבות התביעות הייצוגיות הרבות שהוגשו נגד רשויות מקומיות, בטענה ששיטת החישוב אינה מדויקת, הונחו הרשויות משנת 2018 לחייב עבור השטח הכולל חלקי מטר רבוע (עד שתי ספרות אחרי הנקודה – 0.00).

בשנת 2016 בחרה העירייה ע"י ועדת המכרזים בחברת "מילגם" בע"מ שתבצע את הסקר, עבודתם היתה אמורה להסתיים בשנת 2018, על מנת לעמוד בהחלטת בג"ץ, אך נמשכה גם לתוך 2019.

היות ובנהריה לא התבצע מעולם סקר נכסים, לא היה בידי העירייה את הנתונים המדויקים של הנכסים בעיר, והשיטה היתה, כבכל הרשויות, לעגל את הסכום בהתאם. עם קבלת המכתבים הראשונים, החלו התושבים להבין את משמעותה הכספית של המדידה.

מילגם מתגאה במחלקה מיוחדת ובצוותה המתמחה בסקרי נכסים, הכולל: אדריכלים, מהנדסים, שמאי מקרקעין, פרויקטורים ואנשי מחשוב, שבין השאר, מבצעים "מדידות בשטח בשיטות מתקדמות המאפשרות הזרמת נתונים בשטח ישירות אל מסד הנתונים וכלה בעדכון שומות הארנונה לתושבים ולעסקים וכן טיוב עדכני של נתוני נכסים הכולל את המידע התכנוני, הקנייני והמשפטי הנוגע לכל נכס", כך עפ"י הפרסום שבאתר המרשתת של החברה.

באשר לשיטת המדידה, שטח הברוטו של הדירה ביחד עם חלק יחסי של השטחים המשותפים, אלו יהוו בסופו של דבר את השטח עליו יחויב בעל הנכס. אך כיצד בדיוק מתבצעת המדידה? בבתים פרטיים נוצר קשר ישיר עם התושב, אך בבנייני המגורים בעיר, מתבצעת מדידה חיצונית בלבד למבנה, כשהמודדים משווים אותה עם תכניות שהוגשו בעבר למחלקת ההנדסה ברשות המקומית, אם הוגשו. כלומר, במידה ולא קיימת תכנית כזו ברשות, אין למודדים למה להשוות, ונותר להם רק לקוות שהמדידה נכונה. כך במקרה שהגיע לצפון-1, הסתמכו המודדים על תכנית קבלן, שככל הנראה שונתה ואינה מעודכנת כלל. כך, חלק משטח ששורטט ע"י המודדים, ועליו נקבעה חובת תשלום הדיירים, אינו קיים בדירה או במבנה בכלל.

טעות מדידה כזו, בה מתקבלות תוצאות מדידה שגויות בארבעה בניינים זהים בעלי 36 דירות שנבנו ע"י אותו קבלן, יביאו לכך ש – 180 משפחות ישלמו דמי ארנונה גבוהים יותר על שטח הדירה שלהם.

מפניות רבות שהגיעו לצפון-1, נראה שלא מעט תושבים ממתינים בימים אלה למדידה נוספת ולחישוב מחדש של הארנונה. כשלחלק מהתושבים שערערו, נאלצו המודדים להגיע לדירה עצמה, על מנת לאמת את טענת התושבים. כך, שעל התושבים לדעת שלא חייבים לקבל את הקביעה של המודדים כגזירה משמיים ובמידה ונתוני השטח שבדיהם הוא אחר, ניתן לפעול לבדיקה חוזרת, למרות שחלפו 90 יום מרגע קבלת המכתב.

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "חברת מילגם היא החברה אשר ביצעה את המדידות במסגרת סקר הנכסים שהחל בשנת 2016 ולא הושלם. מתוך סך המדידות שנערכו מאז ועד היום, התקבלו הסתייגויות בהיקף של כ-3%. כל פנייה אשר מתקבלת, נבדקת לגופו של מקרה באופן מקצועי וניתנים מענה והסבר מקיפים לגבי דרך המדידה ותוצאותיה. במידה ומתגלה כי ערעור התושב מוצדק – מתבצע תיקון בהתאם״.

מחברת מילגם לא נמסרה תגובה רשמית.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות