fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שאלה אחת בשבוע: מהו הליך הפקעת מקרקעין?

אילוסטרציה: פוטוליה

מאת עו"ד אושרי שלוש

למדינה או לרשות ציבורית יש זכות להפקיע קרקע בבעלות פרטית לצורכי ציבור מכוח שורה של חוקים כמו פקודת הקרקעות המנדטוריות וכן מכוח חוקי התכנון והבנייה. קיימים מספר גופים במדינת ישראל, שהם בעלי סמכות להפקיע שטח פרטי, ביניהם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, נתיבי ישראל , נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), מקורות ועוד. מטרות ההפקעה יכולות להיות לצורך סלילת כבישים, תוואי חדש של רכבת, שטחים ציבוריים פתוחים, מוסדות ציבור וחינוך ועוד.

המדינה רשאית להפקיע קרקע פרטית לצורכי ציבור עד 40 אחוז מכלל השטח בלי לשאת בתשלום פיצויים בעד ההפקעה. פקודת הקרקעות המנדטוריות מאפשרת להפקיע עד 25 אחוז משטח הקרקע ללא פיצוי.

יש לזכור כי לבעל הקרקע זכות להתנגד להפקעה הכפויה וגם לשקול להגיש תביעה בשל ירידת ערך הקרקע בשל שינוי ייעוד הקרקע מייעוד פרטי לייעוד ציבורי. אם יוכח כי בקרקע הופקעו לפחות 40 אחוז, עומדת לבעלי הקרקע הזכות לפיצויים על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה וזאת בנפרד להגשת תביעה בשל ירידת ערך הקרקע.

בית משפט העליון כבר פסק, כי הפקעה כרוכה בפגיעה קשה בזכות הקניין של בעל המקרקעין, שמבטאת העדפה של האינטרס הציבורי על פני האינטרס הקנייני הצר של בעל המקרקעין. לכן, על המדינה והרשויות חלות מגבלות שנועדו לוודא כי פגיעה זו נעשית לתכלית ראויה במסגרת חוק כבוד האדם וחירותו.

נושא הפקעת קרקע פרטית הוא נושא מורכב ולו היבטים משפטיים ושמאיים. לכן, מומלץ לפני נקיטת כל פעולה משפטית להיוועץ עם אנשי מקצוע בתחום.

הכותב: עו"ד אושרי שלוש הוא שותף מייסד באושרי שלוש עורכי דין ונוטריון המתמחה בנדל"ן והתחדשות עירונית

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות