fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רוכשים דירה? היזהרו ממלכודת

אילוסטרציה: פוטוליה
אילוסטרציה: פוטוליה

רכישת דירה היא אחת ההשקעות הגדולות והמשמעותיות שנבצע במהלך חיינו. חשוב לא להיות פזיזים, ולפני שחותמים על זיכרון דברים ובהמשך על הסכם מכר, מומלץ להיוועץ טרם החתימה באנשי מקצוע – עורך דין, שמאי מקרקעין ויועץ משכנתאות. אלה ייתנו לכם את המטרייה הדרושה לכם לבצע עסקה משתלמת וחכמה.

מאת עו"ד אושרי שלוש

על מה חשוב לשים לב לפני שחותמים על הסכם לרכישת דירה?

  • זהות הצדדים לעסקה. עסקת מכר מתקיימת לרוב בין שני צדדים – מוכר וקונה. בטרם חתימה על זיכרון דברים או הסכם מכר, יש לבצע בדיקה של מסמכי רישום הזכויות של הדירה אותה אתם מעוניין לקנות. מסמכי רישום הזכויות (נסח טאבו, אישור זכויות של רשות מקרקעי ישראל או של חברה משכנת) ייתנו לכם מידע על בעלי הזכויות, האם קיימות התחייבות כלפי בנקים והאם קיימים עיקולים או התחייבויות נוספות כלפי צדדים שלישיים.
  • חשוב לבקש מהמוכר אישורים בדבר תשלום חשבון חשמל, מים וארנונה וכן לוודא שלא קיימים חובות כלפי הרשויות.
  • אם אתם רוכשים דירה חדשה מקבלן, בדקו את פרטי החברה הקבלנית והאם הקבלן רשום אצל רשם הקבלנים או במשרד הבינוי והשיכון, אלה מחייבים אותו לפעול על פי חוק המכר. בדקו גם אילו פרויקטים החברה ביצעה ומה הביקורות על רמת הבנייה ועל העמידה בלוחות הזמנים. כמובן שקבלן שמכר מאות דירות, יגביר אצלכם את הביטחון שאכן הפרויקט ייצא לפועל ושתקבלו בסופו של דבר את מפתחות הדירה, בהתאם למפורט במפרט הטכני עליו התחייב הקבלן.
  • יש לוודא כי הקבלן נעזר בקבלני משנה רשומים שפועלים בהתאם להוראות, ושהליך הבנייה נעשה בפיקוח של מהנדס בנייה מורשה.
  • יש לבדוק את מצבו הכלכלי של הקבלן ולברר האם הפרויקט מלווה במימון בנקאי. קבלת ערבות בנקאית מהקבלן היא הערובה המומלצת ביותר, והמשמעות שלה היא שנגד כל תשלום שתבצעו לקבלן באמצעות פנקס השוברים של הבנק המלווה, תהיו זכאים לקבל ערבות בנקאית כערובה לכספכם.
  • בדיקת סביבת המגורים. הקפידו לבדוק את סביבת המגורים בה בחרתם לגור ובדקו האם היא אכן מתאימה לצרכים שלכם להווה ולעתיד. מומלץ לסייר בשכונה בשעות היום והערב ולשוחח גם עם דיירים הגרים במקום. יש לבדוק נגישות לעורקי תחבורה, תשתיות, מסחר ובילוי וכמן כן לשים לב למוקדי רעש ומפגעי סביבה באזור.
  • בדיקת המצב התכנוני ושטח הדירה. המצב התכנוני של הדירה משפיע רבות גם הן על מחיר הדירה כיום והן על שוויה העתידי. מומלץ לבדוק את תכנון הדירה בתיק בניין עיר במשרדי מהנדס העיר ובבדיקה זו לברר אם לדירה ישנן זכויות בנייה שלא נוצלו או הצמדות מסוימות שאינן מופיעות. יש לוודא כי בדירה לא בוצעו עבירות בנייה וכי לא הוצאו בעבר צווי הריסה. אם בוצעו עבירות בנייה יש להיוועץ עם עורך דין – האם יש מקום להגיש בקשה ללגליזציה של עבירות הבנייה או אף לבטל את הרכישה במקרים מסוימים, שכן עבירת בנייה היא עבירה פלילית.

הכותב: עו"ד אושרי שלוש הוא שותף מייסד באושרי שלוש עורכי דין ונוטריון המתמחה בנדל"ן והתחדשות עירונית

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות