fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ז'קי סבג ישלם מכיסו לנערים/ות שהעסיק במערכת הבחירות לעיריות ב-2018

פסק דין תקדימי קובע: ז'קי סבג ראש עיריית נהריה לשעבר, ד"ר ציפי מורבאי ומרסל תורג'מן אחראים אישית לתשלום שכרם של בני הנוער שעבדו בבחירות
דו"ח מבקר המדינה | ז'קי סבג צילום: ריטבו צלמים
ז'קי סבג | צילום: ריטבו צלמים

השופט טל גולן, מבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, קבע בפסק דין תקדימי שלז'קי סבג, ד"ר ציפי מורבאי ומרסל תורג'מן, אחריות אישית של ראשי סיעה לתשלום לעובדיהם ולפיכך ישלם ז'קי סבג מכיסו את משכורות הנערים/ות שעבדו עבור הסיעה בבחירות לעיריית נהריה ב-2018 בצוותא עם ראשי הסיעה.

בבחירות האחרונות לראשות עיריית נהריה בשנת 2018, הפסיד ראש העירייה מזה עשרים ושמונה שנים ז'קי סבג.

לאחר ההפסד בבחירות, נותרו  חובות רבים לספקים ולאנשים שעבדו למען בחירתו מחדש. בין העובדים היו עשרות רבות של בני נוער, ששבעים מהם התארגנו יחד ופנו להסתדרות הנוער העובד והלומד שתבעה את הרשימה ואת ראשיה.

בפסק דין ראשון מסוגו סקר השופט טל גולן את נושא הרשימות לבחירות המקומיות ואת הבעייתיות הנעוצה בו.

סיעות ורשימות לבחירות מקומיות, בשונה ממפלגות, הן לא גופים משפטיים פורמליים, אך עם זאת לפי הפסיקה יש להן מעמד משפטי מסוים, המאפשר להם לנהל את עסקיהם – לרבות להעסיק עובדים.

עם זאת, מכיוון ואינם גופים משפטיים, לא ניתן לפרק אותם על מנת לקבל פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי.

בפסקי דין קודמים נקבע כי מכיוון שלסיעות ורשימות יש מעמד משפטי, לא ניתן להטיל את חובותיהם על חברי הסיעה או הרשימה.

השופט אישר הרמת מסך ההתאגדות של הסיעה ולחייב את ראשיה בחובות

יחד עם זאת, מכיוון שמעמדן של הסיעות והרשימות מקביל לחברות, אישר השופט גולן בפעם הראשונה, להרים את מסך ההתאגדות ולחייב את ראשי הסיעה בחובותיה.

השופט גולן קיבל את טענת הסתדרות הנוער העובד והלומד, לפיה לתובעים הוצג כי הם עובדים עבור ז'קי סבג וכי התקיימו עילות "מימון דק" ו"העדפת נושים" המצדיקות את הרמת המסך.

כותב השופט גולן: "הנימוק לעמדתנו – עמדת משפט העבודה ביחס לבני נוער כ'עובדים' – שיקול שיש להביאו בחשבון, הוא העובדה שמדובר באוכלוסייה המצויה בעמדה פגיעה וחלשה ומחובתו של בית הדין למנוע ניצולה לרעה". 

נקבע שעדויות סבג, מורבאי ותורג'מן היו מתחמקות ולא אמינות

השופט גולן לא חסך את ביקורתו מהנתבעים וקבע שעדויותיהם היו מתחמקות ולא אמינות וכי נמנעו במכוון מהבאת עדים ומסמכים ביחס להיקפי העסקת התובעים וביססו את מלוא הגנתם, לרבות הגנת הרשימה, על ניסיון להתנער מחיוב אישי.

לירן לייבוביץ', שייצג את הנערים/ות מטעם הסתדרות הנוער העובד והלומד אמר: "אנחנו שמחים וגאים על פסק הדין. מדובר בפעם הראשונה בה נדרשת אחריות אישית מנבחרי ציבור. כל מערכת בחירות ובמיוחד ברשויות המקומיות, אנחנו עומדים מול מציאות בלתי אפשרית בה בני נוער עבדו למען מועמד ואינם מקבלים את שכרם ולאחר מכן אין ממי לדרוש את השכר. השופט שם אחת ולתמיד דרישה אמיתית לאחריות וכתובת לתשלום.  אנחנו מאמינים שפסק דין זה יסייע לבני נוער בעתיד לקבל את שכרם."

 

בית הדין קבע כי על הנתבעים לשלם לנערים/ות:

שכר עבודה 113,492 ש"ח

החזרי נסיעות 3026 ש"ח

חופשה שנתית 4822 ש"ח

תלוש שכר 7000 ש"ח

סה"כ 128,340 ש"ח

 ובתוספת 20,000 ש"ח הוצאות

 

התשלום יחול אישית על סבג, מורבאי ותורג'מן ביחד ולחוד ויוצמד למדד המחירים לצרכןמיום 10/11/2018 ועד לתשלום בפועל.

 

בקשנו את תגובת הד"ר ציפי מורבאי ושל מרסל תורג'מן וזכינו לטריקת טלפון

 

 

לעדכונים נוספים בצפון 1 חדשות נהריה לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות