fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זעקת העצמאים בגליל המערבי: "מה אנחנו? כולה מספרה"

את מעצב השיער רפאל נובחוב מעכו ריאיינו בשבוע שעבר, כשמועד פתיחת המספרות עדיין לא היה ידוע. הבוקר, ראשון, הוא שב ופתח את המספרה שלו, וזה לא היה פשוט בכלל
מעצב שיער מעכו רפאל נובחוב | צילום פרטי
מעצב שיער מעכו רפאל נובחוב | צילום פרטי

הלילה, בחצות, נכנסו לתוקפן ההקלות הנוספות במגבלות הקורונה, ומספרות ומכוני יופי מורשים לפתוח את שעריהם בכפוף להנחיות המחמירות של משרד הבריאות. גם רפאל נובחוב מעכו, 28, מעצב שיער, פותח הבוקר את העסק שלו – barber shop – המכון לטיפוח הגבר. כבר 13 שנים שהוא במקצוע, ובנוסף, הוא מורה בכיר לתספורות גברים במכללה למקצועות היופי של נאוה קולאז' בנהריה.

"זו מדינה של נוכלים"

רפאל נובחוב, אתה נערך לקראת הפתיחה המחודשת של העסק?
"הציבו לנו תנאים קשים ברמה מטורפת. להכניס אדם אדם בנפרד ובהפרשי שעות, בכך אין בעיה. מה שמסורבל יותר זה החלק שצריך לעבוד עם מסכות ומשקפות ולמלא עבור כל לקוח טופס. זה פשוט מוגזם בעיניי. מה אנחנו? כולה מספרה. איפה אנחנו נמצאים? במדינת עולם שלישית? קנינו מדחום דיגיטלי כנדרש, כאילו אין לנו מספיק הוצאות".

איך תתבצע העבודה במספרה?
"הרבה חומרי חיטוי, מסכות, מדידת חום, טפסים. נראה לי שזמן הטיפול בכל לקוח יתארך. בימים כתיקונם אני מסיים תספורת גבר ברבע שעה".

לקוחות כבר התקשרו? קבעו תור?
"הרבה לקוחות התקשרו וניסו לקבוע תור. לא קבעתי עדיין תורים, מסיבה מאוד פשוטה: רק מחר, כשאהיה מול יומן, אוכל לעשות זאת, לראות איך לחלק את הזמנים בין הלקוחות. אני מעדיף לעשות את זה לאט, כי אני, אישית, לא מאמין בשחרור מחדש של המשק.

"אסביר לך למה. לפי דעתי, יסגרו אותנו שוב. זו מדינה של נוכלים. אני כבר חודשיים בבית. עכשיו, אני רוצה לדעת האם אני אקבל את המענק השני או לא, כי לדעתי, לא סתם החזירו אותנו לעבוד שבוע אחד לפני הסגירה של המענק השני".

"זה נהיה כמו שוק שחור"

רפאל נובחוב עובד בעסק שלו – barber shop – המכון לטיפוח הגבר כבר 13 שנים. משלם תמיד דמי שכירות במועד. במהלך השבוע שחלף, עוד בטרם נכנסו ההקלות לתוקף שוחחנו איתו על התקופה הקשה שעבר מההיבט הכלכלי.

עד כמה משבר הקורונה פגע בך?
"בתחילת המשבר המצב היה עוד בסדר. לאחר שבועיים, זה כבר התחיל להיות מורגש. לקוחות  ביטלו או שפשוט החליטו לא להגיע, כי פחדו. ברגע שהבנתי שזה המצב פשוט סגרתי את העסק.

"התחום הזה נהיה כמו שוק שחור. המון 'ילדים' התחילו לספר לקוחות בבתים שלהם, ולנו, לעסקים המורשים, אין אפשרות להגיע ללקוח, אסור לנו. ככה אנחנו גם נפסיד את הלקוחות הקבועים שלנו.

"במשך 13 שנה אני בונה את השם שלי ואת המקצוע שלי, ופתאום מגיעים כמה 'ילדים' והורסים לנו מוניטין של שנים. אני מבין שאנשים שרוצים להיות מטופחים גם כשהם יושבים בבית, אבל אנחנו הנפגעים העיקריים".

"אפריל הוא החודש הכי חזק בשנה. יש את ספירת העומר, ובכל שנה גברים מגיעים אליי בהמוניהם, וזה גם לפני פסח. היו צריכים להיות לי המון לקוחות, וכולם ביטלו. זה פגע בנו חזק מאוד".

שוברים חסכונות

איך מתנהלים כלכלית מרגע סגירת העסק?
"אני ממשיך לשלם את כל ההוצאות כרגיל. הכנסות אין בכלל. מזל ששמרנו כסף ליום שחור. משתמשים בכל החסכונות שחסכנו לשעת צרה, וכעת זאת שעת צרה אמיתית.

"ממש לפני הקורונה, קניתי בית. עד עכשיו לא ביקשתי דחיית תשלומים ולא הלוואות. אני מנסה להסתדר בכוחות עצמי, עד הרגע שלא תהיה לי ברירה".

קיבלת משהו מהממשלה?
"מהממשלה עדיין לא קיבלתי עזרה. אני ממתין שבפעימה הבאה כן אקבל. אני חלק מאותם עסקים שכן צריכים לקבל. לבקש הלוואה זה לא רלוונטי בשבילי, כי זה רק יכניס אותי לברוך ואני לא רוצה. אני רואה ושומע אנשים במצב מאוד קשה, אבל הלוואה היא לא בפתרון.

"אני כבר חודש וחצי סגור בבית. לא עובד ולא יוצא, אם המצב יימשך, המון ספרים יכריזו על פשיטת רגל, והמצב הכלכלי במדינה שלנו, יהיה על הפנים. לא יהיה יותר מעמד ביניים. יהיה מעמד עליון ומעמד תחתון. עשירים ועניים. כרגע אני יודע שאני צריך לעבוד מספר חודשים קדימה בשביל להשלים את החסר".

על אלטרנטיבה חשבת?
"לא. אין לי אופציות נוספות, חוץ מלספר אנשים. אני לא רוצה גם. המצב מדכא מאוד".

ובכל זאת. יש אור בקצה המנהרה?
"לא ממש לא. אם יהיה גל שני של המגפה, שוב ישלחו אותנו הביתה, ואז אכלנו אותה הרבה יותר קשה".

 

לכתבות נוספות בסדרה:

בעל וילת אירוח בצפון: "אני לא ישן כבר חודש"

בעלת מכון יופי: "כאילו לקחו פטיש 200 ק"ג ומחצו לי את הראש"

בעל עסק להפקות אירועים: "אם אין לי קהל, אני סוגר את העסק"

בעל משרד תיווך: "נכנסנו לסוג של תרדמת"

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות