fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אקומיוניטי: הצדק יצא לאור

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד אקומיוניטי, תאגיד חברתי למיחזור פסולת ונגד מפעל "אקולוגיה לקהילה מוגנת", המעסיק כ-80 אנשים עם מוגבלויות בפעילות של טיפול בפסולת אלקטרונית
מחלקת הפירוק יחד עם המנהל דודו לוין. פסולת אלקטרונית שתחודש וכחלק מהמיזם החברתי המשותף עם בנק הפועלים כולו ייתרם למשפחות מעוטות יכולת

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה לאחרונה בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד אקומיוניטי, תאגיד חברתי למיחזור פסולת ונגד מפעל "אקולוגיה לקהילה מוגנת", המעסיק כ-80 אנשים עם מוגבלויות בפעילות של טיפול בפסולת אלקטרונית.

השופטת גילה כנפי-שטייניץ פסקה תשלומי הוצאות על המבקשים לתבוע בגובה של 20 אלף שקלים.

הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה במרוצת שנת 2019 על ידי הפורום לישראל ירוקה ונציגי תושבים מהיישובים שקף ונגוהות וכללה טענות לזיהום אוויר וריחות חריפים שמקורם, לכאורה, בשריפות ענק של פסולת אלקטרונית בכפרים הערבים הסמוכים.

דני קוגן – צילום גיל נחושתן

לטענת התובעים, הזיהום הגיע מרשלנותם של הנתבעים. בתביעה ביקשו התובעים פיצוי קבוצתי של 210 מיליון שקלים, אולם, השופטת כנפי-שטייניץ דחתה את טענותיהם של המבקשים והמליצה על סילוק הבקשה מהנימוק כי בבקשה אין תשתית עובדתית וראייתית לטענות.

הראיה היחידה היא התחקיר, אולם הוא אינו מהווה ראיה. "הוא לא נתמך במאומה. אין נתונים, אין חוות דעת מדעית לעניין קיומו של מפגע סביבתי, אין חוות דעת רפואית לעניין הנזק הבריאותי הנטען. כך לא מוגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית", דברי השופטת.

לטענת נציגי הנתבעים, הבקשה לתביעה ייצוגית נוסחה בטענות של הגנה על הסביבה, אלא שהיא הוגשה ממניעים פסולים שהוסתרו מבית המשפט. "התובעים הסתירו שמי שלמעשה עומד מאחורי התביעה אלו המתחרים היחידים של תאגיד אקומיוניטי. מדובר במערכה מתוכננת היטב לשם סילוקה של אקומיוניטי מהשוק, שאף הגיעה לטלוויזיה בכתבת תחקיר מכפישה שפורסמה בחדשות 12 לפני כשנתיים וחצי".

דני קוגן: זה ניסיון מניפולטיבי

דני קוגן, מייסד ובעלים של אקומיוניטי אקולוגיה לקהילה מוגנת, בירך על החלטת בית המשפט לדחות את בקשת התביעה: "זהו ניסיון מניפולטיבי של גורמים אינטרסנטים בשוק המיחזור לפגוע בתאגיד אקומיוניטי ובחברת אקולוגיה לקהילה מוגנת. חברות אלו הוקמו על ידי במטרה להוביל אג'נדה חברתית".

קוגן סבור שיש מי שחושש מההצלחה של המפעל החברתי ומנסה לפגוע בו. הוא מאמין כי אחת הסיבות היא שהוא מביא פלטפורמה שקופה ליישום אקולוגיה חברתית-סביבתית, מה שמהווה גורם מאיים על המתחרים.

"אני רואה בפסולת האלקטרונית משאב לאומי שניתן למנף לצורך קידום העסקת אוכלוסייה עם מוגבלויות ומברך על כך שגם המשרד להגנת הסביבה וגם החוק למיחזור פסולת אלקטרונית, תומך ושותף לדרישה להפוך את תחום הפסולת והמיחזור לדגל ודוגמה לדרך בה הופכים נטל אקולוגי לנכס חברתי.

אני רואה בעשייה זאת מפעל חיים ואני מתחייב להמשיך ולהוביל את המהפכה החברתית בתחום המיחזור למען הקהילה של אנשים עם מוגבלות ולמען כולנו. אני לא נרתע מגורמים אינטרסנטים".

עמרי דה גרסיה עם אבי בוהדנה מנהל אבטחת הסביבה נאות חובב

עמרי דה גרסיה, מנכ"ל אקולוגיה לקהילה מוגנת, מוסיף כי בקשת האישור מהווה דוגמא לתופעה אחרת, חמורה אף היא, של ניצול הליך ייצוגי לרעה, לטובת ניגוח מתחרים עסקיים וחיסולם, בשעה שהמשיבה נמנית דווקא עם אותם הגורמים אשר מהווים את הפתרון הראוי לטיפול בפסולת אלקטרונית ולמניעת התופעה שבה המבקשות מתיימרות להילחם".

באקומיוניטי תורמים מחשבים לקהילה

ובעניין אחר, בימים אלה עובד המפעל בצפון יותר מהרגיל בעקבות הצורך במתן פתרונות מחשוב לבתי הספר ולמשפחות מעוטות יכולת. אקומיוניטי הצטרפה ליוזמה, הנתמכת על ידי נשיא המדינה ראובן ריבלין, של עמותת "מתחשבים", אשר יחד עם 30 מנכ"לים מובילים, מרכזת תרומות של ציוד מחשוב, עבור אלו שידם אינם משגת.

דה גרסיה: "הכוונה היא שאנחנו נספק את המחשבים המחודשים האלו, באמצעות מיחזור של מחשבים וציוד היקפי שיינתנו על ידי אותן חברות. כמובן, שהעלות היא נמוכה במיוחד ומוגדרת "חברתית", כ-450 שקלים למחשב, כולל הכל – מסך, מקלדת, עכבר, תוכנות ותמיכה.

אנחנו יוצאים לקמפיינים עם הנהגת ההורים הארצית והנהגות ההורים המקומיות בכל ישוב ונייצר מבצעי רכישה עבור תלמידי ישראל.

אנחנו גם עובדים על מודל עסקי חדש עם רשויות מוניציפליות בכל הארץ, של מיחזור פסולת אלקטרונית על ידי אנשים עם מוגבלויות, ומכירת התוצרים, כך שהכסף חוזר, למעשה, לחברה".

הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי וחדשות נהריה!

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות