fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מנהל הפיקוח בעיריית נהריה: "תקנות שנכתבו בדם"

נתון מדהים על עלייה בכמות הקריאות במוקד העירוני מראה על שינוי תפישה בקרב התושבים: 352 קריאות בלבד בשנת 2018 לעומת מעל 726 עד אוגוסט השנה
ניידת אכיפה עירונית עיריית נהריה. צילום: עיריית נהריה

בחודשים האחרונים נשמעת בקרב תושבי נהריה ביקורת לא מעטה על פקחי העירייה. פוסטים זועמים על קבלת דוחות חניה, פעילות בשעות לא שגרתיות ובשבתות, דוחות על הכנסת בקבוקי בירה לחוף הים ודוחות על רכיבה באופניים חשמליים על מדרכות. יצאנו לבדוק עבור התושבים מה באמת קורה במחלקת הפיקוח בעירייה ואפילו אנחנו הופתענו מהתשובות.

מנהל מחלקת הפיקוח ורישוי עסקים בעיריית נהריה עו"ד דוד אלחיאני (40), תושב שכונת נווה אלון (עמידר) בנהריה, נשוי פלוס שלושה ילדים, מכהן שש שנים בתפקיד. אלחיאני הוא רב סרן במילואים, ששירת בשב"כ תשע שנים, ובעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות בניהול, ולטענתו, כל מה שהוא רוצה, זה להשיב את הסדר ואת תחושת הביטחון לתושבים, ביום ובלילה.

עו"ד דוד אלחיאני מנהל מחלקת פיקוח ורישוי עסקים. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

קשה להאמין, אבל בנהריה פועלים שמונה פקחים בלבד על כ – 57,000 תושבים, זאת לעומת העיר עכו, למשל, בה פועלים 29 פקחים על פחות מ – 50,000 תושבים. ועוד נתון מפתיע – רק 20 אחוזים מעבודת הפקחים, מסתכמים באכיפת חניה. סיירת הפקחים של העירייה אחראית על הסדר הציבורי גם בכל הנוגע לאכיפת השלכת פסולת, אכיפת חוק העישון ואכיפת חוקי עזר נוספים. בתחילת השבוע, לדוגמא, דאגה העירייה לפזר את הפקחים סמוך לבתי הספר, על מנת לסייע לתלמידים ולהורים לפתוח את השנה בבטחה, כשבאותו יום נקראו גם לסייע בפתיחת המקלטים בכל העיר, עקב המצב הבטחוני.

"השנה הזו, בהוראת ראש העירייה הנבחר רונן מרלי, הוחלט לשמור על הסדר הציבורי על פי חוק, לרווחת כל תושב ותושב, באופן נחרץ". מסביר אלחיאני "מה שעורר תגובות רבות בקרב התושבים, לטוב או לרע. לצערנו, אף אחד לא אוהב שנכנסים לו לכיס, וכשזה מגיע אליו, מתחילות גם התלונות. מבחינתנו, זיהינו שינוי מדהים בתפישה של הציבור את שירות העירייה. בשנת 2018 התבצעו 352 קריאות למוקד העירוני, לעומת 2019, בה עד חודש אוגוסט התבצעו מעל 726 קריאות למוקד. המוקד הוא התמנון שמפעיל את כל זרועות הטיפול במפגעים ובאירועים, וכמנהל אני מחויב לזמני ביצוע מהירים שלא היו בעבר, כיוון שתושב שפתח קריאה רוצה לוודא שהיא מטופלת בהקדם. וזה מה שאנחנו עושים לצורך שיפור השירות".

בתוך כך, עברו השנה הפקחים סדנאות שירות והתמודדות במצבי לחץ והתמודדות מול פניות התושבים, וכן, היתה זו השנה הראשונה בה הוסמכו הפקחים לחוק העישון: "אנחנו כאן כדי לשמור על הציבור ולעשות סדר. התמודדנו לאחרונה עם מקרה בו בכל בוקר באזור הפנורמה מצאנו שקיות זבל של עסקים סביב לאשפתון, הפח הקטן המיועד לבדלי סיגריות. לא וויתרנו, פתחנו את השקיות ואיתרנו למי שייכת השקית על מנת ליידע אותו על כך שהוא מבצע עבירה על החוק. אם הציבור לא ידע לעמוד על החוקים האלה, יהיה כאן כאוס. הקיץ אף הקפדנו על אכיפת עישון במקומות ציבוריים, שזה חוק מדינה, אחרי שהפקחים הוסמכו לכך. אני, כמו הורים רבים, לא הייתי רוצה שהילדים שלי ייחשפו לעישון פאסיבי, שהוכח כבר כסכנה".

"המעורבות של התושבים והפתיחות היא גבוהה, והם מצפים להרבה יותר מאיתנו, ובצדק. אנחנו שליחי הציבור ומבחינתם חשוב שנביא את זה לידי ביטוי. התושב אומר לעצמו: אני משלם מיסים ומגיע לי שתתבצע אכיפה ע"י העירייה. יש פה שינוי תפישה חסר תקדים. השינוי הוא במודעות התושבים שהבינו מהר מאוד שיש אוזן קשבת".

לדברי אלחיאני, במהלך השנה האחרונה נוספו כ – 800 מקומות חניה בכל רחבי העיר: "לאחרונה סיימנו מיפוי חניות הנכים בכל רחבי העיר. מצאנו שמתוך 600 חניות, 160 חניות לא היו חוקיות יותר, ועל כן בכוונתנו למחוק אותן ולהחזיר לתושבים את החניות הללו, וכל זה על פי החוק, והתושבים צריכים להבין את זה. נהריה היא עיר צפופה עם בעיות תשתית מרובות. ובכלל, קיימת מגמה עולמית של תחבורה ירוקה כתוצאה מזה שאין חניה. מצד שני ביצענו מהלכים חשובים בנושא בחודשים האחרונים: פתחנו את החניון מחוץ לקניון ארנה וריצפנו במצעים כדי למנוע בוץ, פתחנו את החניה במייסדים, בנהריה הירוקה הורדנו סימוני אדום לבן והוספנו עוד 64 מקומות חניה, הורדנו מעל 320 רכבים נטושים שתפסו מקומות חניה במשך חודשים ארוכים, חייבנו את החניון החדש בגעתון רמז לאפשר בבוקר הורדה של תלמידים בבטחה, ואנחנו ממשיכים לעשות כל מה שאפשר על מנת לפתוח כמה שיותר מקומות חניה לרווחת התושבים".

אלחיאני מבקש גם להפריח מיתוס בנוגע לפקחים: "הפקחים לא מקבלים יעדים ולא בונוסים על כמות הדוחות שהם רושמים. להיפך, יש להם סידור עבודה באזורים ספציפיים ומטרות ספציפיות על מנת לייצר הרתעה. הם גם יכולים לעבוד בשבתות וחגים, כיוון שלפקחים עירוניים יש החרגה בחוק. הם בעצם הקו הראשון שמגיע לשטח בכל שעה. הלוואי ולא נצטרך לתת דוחות ונוכל להתעסק רק בסיוע לאזרחים. אני שמח שהפקחים נכנסו לתודעה העירונית, כך התושבים יחשבו פעמיים כשהם חונים על המדרכה ונותנים לאמא עם עגלת תינוק לרדת למדרכה ולסכן את חייו או לחנות על מעברי חציה ולא לאפשר להולך רגל לחצות בבטחה. אם אני לא אאכוף את זה, כשיקרה אסון, יפנו אצבע מאשימה למחלקת הפיקוח. לפני שנתיים ילד עף באוויר כשנהג חנה על מעבר חציה. הילד נאלץ לצאת לטווח ראיה, אך כיוון שהיה נמוך, הנהג שהגיע משמאל לא ראה אותו ופגע בו. אני מעדיף שבן אדם יתבאס ויכתוב עליי בפייסבוק ושלא יקרה שוב מקרה כזה. על אותו בסיס, עניין החניה לאורך הפטרול משני הצדדים. החלטנו בשבועיים האחרונים שאסור לחנות בצד המערבי, וזאת על מנת לאפשר לרכבי חירום לעבור בעת הצורך. המטרה שלנו בסופו של דבר במקרים אלה היא להציל חיים. אלו תקנות שנכתבו בדם".

באשר לפארקים הסגורים הממוקמים באזורי מגורים, מתכוון מנהל הפיקוח לעדכן את השלטים המורים על שעת פתיחתם. כיוון שהפקחים מתחילים את עבודתם ב 05:45, לא תמיד הם מספיקים לפתוח את הפארקים בכל העיר עד השעה 06:00, ולכן, למען הסדר הטוב, השלטים יורו על פתיחתם עד השעה 07:00.

וונדליזם בטיילת נהריה. צילום: עיריית נהריה

עוד עדכן אלחיאני לאחרונה נוספה למחלקת הפיקוח גם ניידת סיור עירונית הפועלת במתחמי הבילוי במרכז העיר ובטיילת. שני פקחים שעובדים במשמרות לילה שומרים על הסדר הציבורי לאורך הטיילת ובגעתון, כשלפני שבועיים, אחרי לילות ארוכים של מארבים, אותרו שני נערים קטינים שעסקו במעשי וונדליזם, שברו את פחי הבטון בטיילת וציירו גראפיטי אנטישמי. הנערים נתפסו ע"י פקחי העירייה ונלקחו לתחנת המשטרה, שם הוגשה נגדם תלונה. לבקשת ראש העירייה, בשנת 2020, יתווספו גם שוטרים ממשטרת ישראל לניידת הפיקוח ויבצעו סיורים יחד עם הפקחים.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות