fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

היא רק רוצה לגדול: סערת המיתוג בנהריה

האם חברת המיתוג עמדה בדרישות הבקשה להצעת המחיר שהציגה העירייה, כמה זה עלה ומדוע המהלך סותר את הרעיון הכללי של מיתוג?
מרלי מתקבל באהבה בשדרות הגעתון. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

ביום ראשון השבוע, ערב ראש השנה, השיקה עיריית נהריה את המיתוג החדש, הכולל לוגו ושפה גרפית חדשים. במהלך בוקר החג, נענו מאות מתושבי העיר לקריאה של העירייה, להגיע להשקת המיתוג החדש, בשדרות הגעתון. עובדי העירייה, לבשו את החולצות הממותגות וחילקו בלונים כחולים וורדים אדומים. בקרב התושבים שהגיעו להשקה נרשמה התרגשות רבה, וראש העירייה רונן מרלי התקבל באהבה יתרה. עם זאת, ברשתות החברתיות ניתן היה למצוא לא מעט ביקורת על המהלך, בעיקר לגבי הסלוגן הנבחר "החופש לגדול".

משיחה עם בכירי העירייה, נראה כי היתה זו עבורם החלטה כבדת משקל, אך נראה שבחרו לתת את המשקל להמלצות חברת המיתוג, ולהתייחס במהלך החדש דווקא לתקופה הנוכחית, בה העיר עמוסה בסמלי העבר, ומאידך, עמוסה בתקוות התושבים ליצירת סמלים חדשים ולגיבוש "אישיות" עירונית חדשה. בכך חוטאת העירייה בעיתוי בו בוצע המהלך, שכן, בהגדרת המיצוב, אין לנהריה עדיין DNA ברור ומוחלט. מה שאומר, שהחשיבה המיתוגית שנבחרה נועדה לטווח הקצר בלבד, ובטווח הארוך, כפי שיעידו בעלי מקצוע מהתחום, יהפוך המהלך למיותר. המשמעות: צורך בסלוגן חדש בטווח הארוך, כשהעירייה תאלץ להחליף את "החופש לגדול", לכשתגדל ותבין מי היא באמת.

בהתאם לאופי הסלוגן, כך נבחרה גם השפה הגרפית שהיא מאוירת וילדותית. הצבעים לעומת זאת, חזקים, בולטים ומשדרים אמון ומקוריות. הלוגו הנבחר הוא שם העיר נהריה, עם ניקוד יצירתי במיוחד. סמל העיר נשמר לצד הלוגו.

באשר לתיירות, נקודה כואבת בעיר, המסר המועבר החוצה, הוא של עיר צעירה, שרוצה לגדול בכל תחום בחיים, אך כרגע, סגורה בפני תיירים. הסלוגן לא מזמין כהוא זה את התייר הפשוט להגיע לנהריה, כך שלפחות בעניין הזה, יצטרכו בעירייה לעבוד מאוד קשה על מנת לקדם את העיר.

מהלך המיתוג הגיע כפועל יוצא של הסכם הגג, והצורך למשוך תושבים חדשים לשכונות החדשות הנבנות בימים אלה בעיר, כשהתשלום עבור המיתוג, מגיע מכספי ההסכם, עליו חתמה העירייה בשנת 2018. לטענת העירייה, הסכום ששולם עבור המיתוג עומד על 100,000 ₪ בלבד, כשבהסכם הגג הוענק לעירייה סכום העומד על 500,000 ₪. בכפר ורדים לדוגמא, מבצעים בימים אלה מהלך דומה ומסרו לצפון 1: "המועצה המקומית ביצעה לפני מספר חודשים הליך לבחירת חברה למיתוג כפר ורדים. בתום ההליך נבחרה חברת "לם מרגלית" מחיפה. התקציב שנקבע במכרז הינו 450,000 ₪ והוא ממומן באמצעות המשרד לפיתוח הנגב והגליל. החברה החלה לפני מספר שבועות לפעול והיא ביצעה הליך של שיתוף ציבור לזיהוי החוזקות של היישוב וממנו תגזור את האסטרטגיה הכללית של הפרויקט. כפר ורדים ימשיך להוות אבן שואבת לאוכלוסיה מכל רחבי הארץ אשר תרה אחר איכות חיים גבוהה, חינוך איכותי ומוביל באווירה גלילית מיוחדת".

באשר לסכום הנמוך בו התבצע המהלך בנהריה מסרה העירייה: "עלות המיתוג במתווה אליו כיוונה הנהלת העירייה התנהל בנוהל תקין של הצעות מחיר עם פירוט מלא עבור שלב המיתוג. שאר התקציב יוקצה במנות על בסיס שיווק העיר החוצה ופנימה, זאת לצד הטמעת תוצרי המיתוג".

כפי שפרסמה העירייה לפני כחודשיים, על המיתוג עמלו שני צעירים ילידי נהריה, אמיר פרץ ודין קריספל, המתגוררים כעת בתל אביב, אליהם חברה טימור הררי, יועצת לאסטרטגיה שיווקית, גם היא מתל אביב.

מעבר לפרטים שמסרה העירייה, ניסיון למצוא תוכן נוסף על השניים, או על החברה שבבעלותם, A PLUS TLV, עלה בתוהו, כמו כן, מחיפוש קצר בפרסומים ברשתות החברתיות נמצא כי החברה ממוקמת באחד ממתחמי WEWORK במרכז תל אביב, ואינה שוכרת משרדים משלה. לציין כי בבקשה להצעת המחיר ביקשה העירייה להתקשר עם חברה המעסיקה מינימום 10 עובדים, ובאמתחתה ניסיון במיתוג שתי ערים לפחות. על כך מסרה העירייה: "חברת המיתוג איי פלוס מעסיקה 14 עובדים. לצוות המשרד ניסיון בפרויקטים משמעותיים של מיתוג במספר רשויות. אמיר פרץ מנהל מחלקת העיצוב והקריאייטיב שימש בצוות הובלת מיתוג פרויקטים בעיר חולון, ובת-ים. נטע ויצטום, מעצבת ואסטרטגית במשרד, בעלת ניסיון בהובלת פרויקט המיתוג של עיריית ראשון לציון. המעצבים במשרד הם בעלי ניסיון בעיצוב בתחום המוניציפאלי, האקדמי, והעסקי. את תחום האסטרטגיה הובילה טימור הררי, יועצת ומתכננת אסטרטגיה שיווקית למגוון לקוחות מסחריים, פוליטיים, עמותות וסטארט אפים. בעלת ניסיון רב בעבודתה כפלנרית אסטרטגיה במשרדי הפרסום המובילים באומן בר ריבנאי וגיתם BBDO". גם בתגובת העירייה ניתן לראות כי אין לחברה – כחברה ניסיון במיתוג עירוני, כפי שנכתב בבקשה להצעת המחיר של העירייה, אלא מדובר בניסיון נקודתי של כל אחד מהעוסקים במלאכה.

לדעת בעלי מקצוע עמם שוחחנו, על העירייה היה לייצר קמפיין, שהיה מסייע לתדמית העיר ולשכונות החדשות, בסכום דומה, ובעתיד, עם גיבוש הזהות המתאימה, לבצע את מהלך המיתוג. אמנם, חברת המיתוג נעזרה בצוותי חשיבה וביצעה מחקרים רבים שהציגה למקבלי ההחלטות ברשות, אך פספסה את מצבם הרגיש של תושבים שחוו סחרור בשנה האחרונה, בה הוציאו החוצה את כל מה שרבץ עליהם במשך שנים. החברה ביססה את המיתוג על איך התושבים רוצים לראות את העיר ולא עפ"י הקיים, ולכן נוצרה תבנית שיש צורך להסביר אותה, מה שסותר את הרעיון המקורי של – מיתוג.

יחד עם זאת, השקת המיתוג היתה ללא ספק שעתן היפה של תנועות הנוער, שכן, העירייה הדפיסה חולצות ותיקים צבעוניים, עם הגרפיקה והשפה החדשים, כולל משפטים כמו: "תביאו גלשנים ויאללה לים", "ניפגש בסוקולוב בשקיעה" ו – "תעשה לי פעמיים אילן רותח". חברי התנועות, בהן "הנוער העובד והלומד" ו"כנפיים של קרמבו", היו אלה שמכרו את המרצ'נדייז (החולצות והתיקים הממותגים), וכל רווחי המכירות, נתרמו להן ע"י העירייה. זהו, למעשה, המהלך שריגש את התושבים יותר מהמיתוג החדש אותו ביקשה העירייה להציג בערב החג.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות