fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ד"ר קדוסי בונה אמון

ד"ר איילה קדוסי, מדריכת גננות מכרמיאל, מספרת על היערכות מערכת החינוך לקראת שנת הלימודים הקרבה ועל הכשרת הגננות והצוותים החינוכיים על רקע מקרי ההתעללות בפעוטות שנחשפו בחודשים האחרונים
דר איילה שוקרני קדוסי עם ספר התיזה צילום אלכס הובר

חודש אוגוסט מוקדש מטבע הדברים להיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה ב-1 בספטמבר, זאת בצל השנה החולפת שעמדה בסימן חשיפת אירועים מזעזעים במערכת מעונות היום, בהם נמצאים לרוב ילדים בגילאי אפס עד שלוש.

חומרת המעשים כפי שנחשפו, מביאה את מערכת החינוך הפורמלי להיערכות מיוחדת , שכן חלק גדול של אותם ילדים, אשר הגיעו לגיל המתאים, אמורים להיקלט השנה במערך הממלכתי. לפיכך קיים יסוד להניח כי זו נערכת לקראת קליטתם בצל ריבוי האירועים הטראומטיים שעברו על הילדים ועל הוריהם.

איילה קדוסי מדגימה בהשתלמות

על רקע ההיערכות בצל החששות אומרת ד"ר איילה קדוסי שוקרני מכרמיאל, מדריכת גננות: "כגננת וותיקה, אני מודעת לרחשי לבם של ההורים והמערכת, לאור כל מקרי ההתעללות בילדים שנחשפנו אליהם בשנה החולפת. המראות הקשים לא השאירו אף עין יבשה והלב כאב על כל תינוק ופעוט שנפגע דווקא מהאנשים שאמורים להגן עליו. המילים: "גננת" או "מטפלת" הוצמדו לתמונות הזוועה של ההתעללות. עם זאת, בל  נשכח כי הרוב המכריע של הגננות והסייעות הן נשים מסורות ואכפתיות, הנמצאות עם הילדים רוב שעות היום, נותנות את כל כולן לילדים".

מוזיקה מרגיעה אחרי ההפסקה

ד"ר קדוסי שוקרוני (46), מייצגת במידה רבה את דור הנשים שאינן מסתירות את השאיפות להתפתחות אישי, ולצד גידול ארבעה ילדים וניהול משק הבית, היא הצליחה לסיים את הדוקטורט בחינוך .

היא נולדה וגדלה בכרמיאל, ומעידה על עצמה כתוצר של מוסדות החינוך בעיר הצעירה שאך שנים ספורות קודם לכן, נוסדה. היא הושפעה מאוד מהגננות והמורים שלה:  "למדתי בבית הספר "פלמ"ח" והערצתי את המנהלת המיתולוגית, תלמה הדסי. חוץ ממנה, זכורה לי במיוחד המחנכת שלי מכיתה א' יהודית כרמי , שהייתה מקבלת את פנינו מההפסקה עם מוזיקה מרגיעה. היא נהגה לעבור בין התלמידים וליטפה בעדינות את הראשים. התחושה הזו ליוותה אותי שנים אחר כך והיא למעשה זו שגרמה לי לרצות להיות מחנכת ולעבוד עם ילדים".

בכל תקופת התיכון ושנתיים לאחריה רקדה ד"ר קדוסי שוקרוני בלהקת המחול היחידה שהייתה אז בעיר "כרמי מחול"  בהנהלתו האמנותית של הכוראוגרף דדו קראוס: "זכורה לי במיוחד נסיעה לצרפת לעיר דיז'ון , שם הייתה תחרות להקות מכל העולם והלהקה שלנו זכתה במקום הראשון עם ריקוד החתונה לכוריאוגרפיה של דדו קראוס, היינו בעננים. הרגשנו שכל השנים של ההשקעה בריקוד הייתה שווה כל רגע של תהילה".

כנערה ממושמעת ותלמידה טובה, המשיכה במסלול הרגיל המוביל לגיוס לצה"ל, שם שירתה כמשקי"ת כוח אדם. על חשיבות השירות בעיצוב אופייה היא אומרת: "בצבא גיליתי על עצמי יכולות שלא ידעתי שטמונות בי, כמו למשל, יכולת הובלת תהליכים, יחסי אנוש, עבודה מול קהל, ארגון וניהול. כבר אז ידעתי שהתחום שאני רוצה לעסוק בו יהיה חינוך".

ילדים סקרנים

נכון להיום היא עובדת במשרד החינוך כבר 24 שנים, מתוכן  עשר שנים כמדריכת גננות, ובארבע השנים האחרונות כמדריכה מחוזית במחוז הצפון: "ההדרכה וליווי הגננות הוא חלק נכבד וחשוב  מדרכי המקצועית והאישית", היא מספרת "לראות גננת חדשה שמתמודדת עם כל הנדרש ממנה מבחינה טכנית ופדגוגית. מתפתחת, מצליחה ומגיעה להישגים, ואני שם כדי להיות לצדה זה מרגש ומספק מאוד .

במסגרת עבודתי כגננת, יזמתי מספר פרויקטים בקהילה. אחד החשובים מבחינתי היה הטמעת נושא איכות הסביבה יחד עם טיפוח ערכי הכבוד וההדדיות בין האדם לסביבתו. על פרויקט זה קיבלתי את פרס השרים, יחידה מתוך 30 מסגרות חינוך שהתמודדו בארץ, במעמד השר לאיכות הסביבה ושר החינוך בטקס מרשים ומכובד בתל אביב .

מה הביא אותך ללימודי דוקטורט? על מה הייתה התזה שלך?

"ההחלטה ללמוד לדוקטורט הגיעה בעקבות ראייה של צרכי מערכת החינוך בכלל, והגננות בפרט, רציתי מאוד להרחיב את הידע שלי בתחום התפתחות הילד שכן במאה ה- 21 ילדים לומדים אחרת. ילדי דור האלפא הם ילדים סקרנים, שואלי שאלות ומפותחים מאוד, וכל האמצעים הטכנולוגיים משרתים אותם מאוד בעיבוד ואיסוף הידע .לכן הצוותים החינוכיים צריכים להתאים את דרכי הלמידה לדור הזה  כאשר הילדים שלי גדלו החלטתי שזה הזמן להשפיע על דור המחנכים העתידי כמו גם על ילדי המאה ה- 21 .

התזה שלי התמקדה בתכנית שכתבתי על פיתוח מיומנויות וכישורים קוגניטיביים ורגשיים אצל ילדים לקראת המעבר לכיתה א'. מצד אחד, כחוקרת, רציתי לבדוק מה הגננות צריכות על מנת להצליח להכין את הילדים בצורה מיטבית לקראת המעבר לכיתה א', ומצד שני, היה לי חשוב לפתח עבורם כלי חינוכי המושתת על הצרכים הטבעיים של ילדים: משחק, תנועה וצליל.

המחקר ארך שלוש שנים, במהלכן הפכתי מגננת לאשת מחקר. קראתי כל מחקר ומאמר שיצא לאור בשנים האחרונות למדתי את הפסיכולוגיה של הילד ותיאוריות חדשניות וכל אלו היוו עבורי ידע מחקרי מעמיק שהעניק לי את היכולת להכיר מקרוב את צרכי הילדים. במהלך המחקר נפגשתי עם אנשי מקצוע ופרופסורים נחשבים בתחום החינוך, נחשפתי לשיטות לימוד בעולם ויצרתי תכנית שהביאה לשינוי בתפישה החינוכית של אנשי החינוך בגיל הרך ולכלי משמעותי שמקדם כל ילד על פי יכולותיו והכל תוך כדי משחק ותנועה".

אם נחזור לגן תת חובה: מהן התכניות שפיתחת להדרכת הגננות בהתחשב במספר הרב של ההתעללויות שנחשפו במעונות היום, ובכך שחלק גדול מהילדים הללו יגיעו השנה אל מערכת החינוך הפורמלית. מה אתן עושות בשונה משנים קודמות?

"כמדריכה מחוזית המקדמת את תחום הבריאות ייפתחו השתלמויות לגננות במרכזי הפסג"ה בערים השונות והשנה גם בכרמיאל, וניתן דגש על כל תחום הרווחה הרגשית של הילדים בגן. בנוסף, כל גננת תקבל כלים במסגרת ההשתלמות על מנת שתדע כיצד עליה לנהוג במקרים שבהם יש קשיים רגשיים בקרב הילדים.

הגננות תעבורנה השתלמות יחד עם צוות מומחים שייתן דגש רב על מתן כלים ויצירת אווירה מיטבית בגן הילדים.

מהם ההדגשים של אותן תוכניות?

"על מנת ליצור אמון בקרב ההורים, הגננות הונחו לקיים מפגשים אישיים עם כל ילד והורה טרם פתיחת שנת הלימודים. זאת על מנת להפחית חרדות, ובכדי שהילדים יכירו את המסגרת החינוכית ויתחברו אליה, הגננות יקבלו במהלך חודש אוגוסט הנחיות מפורטות כיצד עליהן לנהוג שלב אחר שלב מול משפחות שחוששות וכיצד עליהן להרגיע אותן וליצור אמון מחדש .

צוות הדרכה יתמוך בגננות שאצלן משובצים ילדים שחוו קושי כלשהו במסגרת ממנה הגיעו. כמו כן, כל גננת תקבל הדרכה וליווי במידה שישנם הורים עם חששות ופחדים. כך היא תדע כיצד יש להנחות את ההורים וכיצד עליה לפעול מול הילדים.

כל גננת מחויבת להשתתף ביום היערכות במהלך חודש אוגוסט יחד עם הסייעות על מנת שיוכלו יחד, כצוות חינוכי, לבנות תכנית עבודה בהתאם לגילאי הילדים, וללמוד את נהלי הבטיחות הנהוגים במוסדות חינוך".

לדברי דר' קדוסי שוקרוני, גני הילדים נערכים במלוא ההתרגשות לקראת פתיחת שנת הלימודים, אם בארגון הסביבה החינוכית בתוך הגן או בהתאמת חצר הילדים לטובת התפתחותם, הכנת תוכניות עבודה על רצף שנתי ושילוב תוכניות העשרה מותאמות .

טיול משפחתי משפחת קדוסי ושוקרני

11 קטנות עם דר איילה קדוסי שוקרוני

איפה את קונה את הבגדים?  ב"ליאנה" מעצבת בגדים כרמיאלית , קסטרו , ברשקה .

ספורט? אוהבת מאוד לרוץ ולעשות חיטוב ועיצוב דינמי השתתפתי בשלושה מרתונים בתל אביב ובמרתון נשים .

איפה את אוהבת לטייל בחו"ל?  ברצלונה .

מה את אוהבת בעיר?  את הפארקים היפים שלנו, לטייל בשבת עם המשפחה וליהנות מהיופי, הפרחים הנופים והאנשים .

מה לא תאכלי אף פעם?  פירות ומאכלי ים .

ליד מי היית רוצה לשבת בטיסה?  ליהיא לפיד

דמות להשראה:  אמא שלי

מהו הספר האהוב עליך?  עקדת תמר

מהו הסרט האהוב עלייך? לא בלי בתי .

משהו שלא יודעים עליך: מכורה לתוכניות בנשיונל ג'אוגרפיק.

מה מרגיע אותך? – הליכה עם בעלי .

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות