fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בית העלמין הישן בנהריה: עצמות אדם נמצאו מחוץ לקבר

עצמות שנמצאו בסמוך לקבר בבית העלמין הישן בעיר עוררו סערה בקרב התושבים. נראה כי תופעת התנים אשר משחיתים את הקברים עדיין לא טופלה כראוי. העירייה: חיים רואש מונה לטיפול במפגע
העצמות מחוץ לקבר בבית העלמין הישן בנהריה. צילום: הרב אברהם שם טוב

עצמות נמצאו ע"י הרב אברהם שם טוב, רב הקהילה הגיאורגית בנהריה, מונחות סמוך לקבר בבית העלמין הישן בנהריה, ועוררו סערה בקרב התושבים, כשהשאלות שעדיין עומדות בלב הסערה הן האם אכן מדובר בעצמות אדם, ומה מתכוונת העירייה לעשות באשר לגורמים לתופעה, התנים, שאימצו את בית העלמין כביתם, לאחר ששטחי מחייה רבים שלהם נכחדו ע"י בנייה מאסיבית בעיר.

בשנים האחרונות נמצאו לא פעם קברים שהושחתו ע"י תנים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מבית הקברות. כזכור, כבר לפני שנתיים פורסמו תמונות וסרטונים מזעזעים של מאורות תנים שנוצרו לצורך המלטה בתוך קברים בבית העלמין הישן, מה שוודאי לא מנע מהתנים לחפור ולהוציא עצמות אדם מהקברים. אז, לטענת עובדי בית העלמין, נתקלה התופעה בהתעלמות מוחלטת מצד ראש המועצה דאז, הרב מרדכי וקנין, שיצא בשנה שעברה לגמלאות.

באשר לקבר המדובר בו נמצאו העצמות, גורם המקורב למועצה הדתית סיפר לבלינקר כי מדובר בקברה של אישה, וכי המשפחה מודעת לנושא. עוד טוען המקורב, כי העצמות נקברו בשנית והקבר טופל.

במסגרת התלונות שעלו בעבר על ניהול בית העלמין בנהריה, עלו האשמות חמורות על חפירת בורות רדודים מדי, שלא לפי התקן, מה שאפשר לתנים להריח את הגופות ולנסות להגיע אליהן. תלונות אלו הגיעו עד לשר הדתות, שפתח בחקירה על התנהלות בית העלמין בכל הנוגע לקבורה בעיר. עם זאת, לא ברור מדוע לא נעשות עד היום פעולות למניעת חדירת התנים.

עפ"י החברה להגנת הטבע, ישנן כמה דרכים יעילות לנסות לפתור את הבעיה:

ע"י גידור: גדר יעילה צריכה להיות בגובה 1.8 מטרים לפחות ובעלת "עין" בקוטר 8 ס"מ לכל היותר. כדי למנוע חפירה מתחת לגדר, אפשר לקפל את תחתית הגדר כלפי חוץ בקיפול שרוחבו 40 ס"מ ("שמלה") ולכסות את הקפל באבנים או באדמה.

ע"י הרתעה והטרדה: גלאי תנועה אלקטרוני המפעיל זרקור או ממטרה לזמן קצוב מרתיע תנים ושועלים.

יש לציין כי בשנה האחרונה, כחלק מהשתתפות עיריית נהריה בשיפור פני בית העלמין, עמלים על שיפוץ בית העלמין. אמנם נראה כי השיפוץ מתקדם בעצלתיים, אך עדיין יש התייחסות ניכרת מבעבר. בנוסף, בערב חג הפסח האחרון, ארגנה העירייה יחד עם המועצה הדתית, יום ניקיון במקום, בהשתתפות בני נוער מכל בתי הספר והישיבות בעיר, שסייעו לנקות ולחדש את בית העלמין, אחרי הזנחה שהיתה קיימת כאמור כבר שנים רבות, שלטענת בכיר לשעבר בעיריית נהריה, החמירה בעקבות סכסוך של ראש המועצה הדתית וקנין עם ראש העירייה הקודם.

יצוין כי נכון להיום המועצה הדתית בנהריה מתנהלת בימים אלה תחת חשב מלווה, והמכהן כראש המועצה, שנבחר ע"י וועדה ממונה עד לאישור השר לענייני דתות של אחרי בחירות ספטמבר 2019, הוא הרב משה קורקוס, שכבר ציין בעבר בפני בלינקר כי קיבל המון תלונות מתושבים על הזנחה בבית העלמין הישן בנהריה, אז יזם ניקיון עם חברה חיצונית וגם עם צוות עובדי בית עלמין שניקו במשך ארבעה ימים את המקום. יחד עם זאת, מענה לתנים, לא עומד עדיין על סדר היום של המועצה הדתית עד לרגע זה.

מעיריית נהריה נמסר כי גם השבוע סייר ראש העירייה, רונן מרלי, בבית העלמין הישן על מנת לבחון את כל היבטי הטיפול בו, ואף מינה את חיים רואש לקחת את האחריות על הטיפול בנושא תחזוק בית העלמין והטיפול בתנים, תחת חסותו.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות