fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אנשים טובים באמצע הדרך

אורן וזאנה מנהל כפר הילדים בכרמיאל ועו"ד נטלי ביטון מספרים על ההכנות לערב גאלה שיתקיים בהיכל התרבות, שהכנסותיו יוקדשו לרווחת הילדים. ההתרגשות עצומה
כפר הילדים כרמיאל צילום: אלכס הובר

כפר הילדים כרמיאל החל את דרכו בשנת 1978. מאז ועד היום, יחסי הגומלין המיוחדים עם העיר הפכו את הכפר לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני. בסוף החודש יעלו ילדי הכפר מחזמר משיריה של נעמי שמר, ההכנסות יוקדשו לרווחת ילדי הכפר. אורן וזאנה, מנהל כפר הילדים: "תפיסת העבודה שלנו היא שהכפר פתוח, כפר אשר תורם לעיר כרמיאל. כפר שבוגריו מביאים גאווה רבה לעיר שהעניקה להם הרבה".

כפר הילדים בכרמיאל מהווה מסגרת חינוכית חוץ ביתית מיוחדת, ומשתייך למערך כפרי הילדים של המפעל להכשרת ילדי ישראל. בכפר, זוכים הילדים הצעירים לחיים במשפחתון, עם זוג הורי בית, אשר מגדלים את ילדיהם הביולוגיים לצד חניכי הכפר. "החיים במשפחתונים בכפר הילדים שונים מפנימייה רגילה, המשפחתונים מהווים מודל ביתי שבו הילדים עטופים בחום ואהבה 24/7 לאורך כל השנה. הוריי הבית מהווים את עמוד התווך של כפר הילדים ועושים עבודה שלא תסולא בפז, לגדל את ילדיהם לצד 12 ילדים מהכפר באהבה אין סופית", מספר אורן, "ילדי הכפר הם ילדינו, ואנחנו מרגישים זכות גדולה לגדל אותם לצד ילדינו הביולוגיים. אנחנו מלווים אותם בכל תחומי החיים: הלימודי, הרגשי, החברתי, בכל שלבי החיים. כתוצאה מכך נוצר קשר אמיץ בין ילדי הכפר לצוות". את הכפר מלווים חברי ועד ידידי הכפר, אשר תורמים רבות מזמנם עבור פיתוח הכפרים בכל התחומים: יורם אוחיון – כוריאוגרפיה, לימור בלנק – אם בית ראשית, יואב קיגל – רכז חינוך, שוש פיטוסי – סגנית מנהל הכפר.

בתאריך ה-28 בינואר יתקיים ערב גאלה בהיכל התרבות בכרמיאל. "אני חברה בצוות שהגה ויזם את הרעיון לקיים את ערב הגאלה", מספרת עו"ד נטלי ביטון, חברת מועצת העיר כרמיאל, פעילה ומתנדבת בכפר הילדים. "אני מניחה שהתקיימו לפני כן ערבים כפריים, אבל לא מהסוג הזה. התכנסנו בחודשי הקיץ אצל אורן, מנהל הכפר. חשבנו איך להתרים כסף עבור הכפר. אני הצעתי לגייס את ראש העיר והעירייה".

עיריית כרמיאל מעורבת מאוד בעשייה עבור הכפר וילדי הכפר בפרט. "הערב בחסות ראש העיר, משה קונינסקי, אשר מלווה את הכפר מהיום הראשון שהוא בתפקידו", אומר אורן. "אנחנו נעזרים בעיר כרמיאל. הילדים שותפים בבתי הספר בכל הפרויקטים החינוכיים, בפעילויות עירוניות, בפסטיבל מחולות כרמיאל, משלחות לחו"ל ובתחומים נוספים רבים".

מה מחכה לנו בערב הגאלה?

"ילדי כפר הילדים התגייסו והחליטו להעלות מחזמר. המפיק המוזיקלי רונן ויליאמס והבימאי תומר רוסו, מהשורה הראשונה בארץ, התגייסו לעניין. המחזמר יהיה מבוסס על שירי נעמי שמר, והשם המתאים ביותר שנבחר הוא "אנשים טובים באמצע הדרך". הייתה התגייסות מקומית רחבת היקף – אשת העסקים טלי אוחנה, התרימה סכום כסף מכובד מבעלי עסקים, עו"ד סוזי קונינסקי, אשת ראש העיר, סייעה ותמכה המון, עידית גל, לילך וקסמן רנה ועוד רבים".

מה רציתם להשיג בערב כזה?

נטלי: "המטרה העיקרית שלשמה התכנסנו והגינו את הערב הייתה להתרים כסף עבור ילדי הכפר, אבל עם התקדמות ההכנות ראינו שהמופע מעצים את הילדים, נותן להם להרגיש כל כך טוב. הילדים זקוקים לחיבוק החם הזה, להביע את עצמם דרך המוזיקה והמשחק. הילדים פשוט פורחים, כולם התגייסו, הם מקבלים במה מכובדת ומתרגשים לקראת בואם של אורחים רבים לצד משפחותיהם, המופע הפך למופע העצמה והקניית ביטחון לילדים".

אורן: "זו במה להעצים את הילדים, להראות להם שהם יכולים, אנחנו מתרגשים מאוד. זה ערב שיא בכפר, אנחנו מקבלים פידבקים מהקהילה, זה מחזק את הילדים מאוד. לראות ילדה בכיתה ג' שצריכה לעלות ולשיר, ללמוד טקסט ארוך ולהופיע לפני קרוב ל-800 איש זו עוצמה גדולה. זה ההישג הכי גדול מהערב הזה.

"כפר הילדים מאוד גדול והוא בנוי מהרבה סקטורים חינוכיים, כשילד נמצא בכפר הוא צריך תמיכה לימודית אחר הצהריים, לתגבור במרכז למידה, מערך חוגים גדול לצד פרויקטים חינוכיים רבים, שירות טיפולי, רכיבה על סוסים, טיפול בעזרת בעלי חיים. הכסף ישמש לרווחת הילדים".

ספרו על ההכנות, התחושות, לקראת הערב.

אורן: "יש התרגשות מאוד גדולה, זה ערב בו אנחנו מציגים את הביכורים. כרגע אנחנו עוסקים בהקלטות, העמדה, כוריאוגרפיה, למידת הטקסטים. הילדים גם מתרגשים מאוד מהידיעה שהצוות החינוכי מבתי הספר יגיע לצפות בהם. וזו אחת ממטרות העל שלנו, שכל מי שמלווה את הילדים בקהילה יראה אותם כשליחים של כפר הילדים על הבמה וזה מקסים".

איך מצליחים לייצר כח נתינה כה חזק, בעיקר בקרב הוריי הילדים בכפר?

אורן: "הם זוכים לראות את הילדים גדלים, רואים אותם עוברים משברים וצולחים אותם, מתגברים על אתגרים ומתבגרים להיות ילדים למופת, איתנים וחזקים, בעלי ביטחון עצמי, מסיימים את לימודיהם עם בגרות מלאה, שולחים לנו תמונות מהצבא כלוחמים וקצינים, חלקם בוחר ללמוד עתודה לפני הצבא במסלולי הנדסאי או מהנדסים בבראודה. כך שלצד כל העבודה המאתגרת, סיפורי ההצלחה הם שמניעים את הצוות".

 בוגרי הכפר שבחרו להמשיך ולגור או לעבוד בעיר כרמיאל מספרים:

אוראל פרץ סוגרת מעגל:

אוראל פרץ
אוראל פרץ

מורה לתנ"ך ב"אורט פסגות" בכרמיאל, תושבת העיר עכו. במסגרת עבודתה עובדת עם חניכי כפר הילדים. "הגעתי לכפר בגיל 15 בעקבות אחי שהגיע בגיל צעיר. זה היה מאוד משמעותי, להיפרד מכל מה שאני מכירה. זו הייתה טלטלה, וההתחלה הייתה מאוד מאוד קשה".

אוראל מספרת שעל אף הקושי, ההזדמנות שנתן לה הכפר חקוקה לה כזיכרון המרכזי ביותר מאותם ימים: "הרגשתי ברת מזל, לא הבנתי מאיפה מגיע לי כל הטוב הזה. היו שם כל כך הרבה דברים שלי לא הייתה האפשרות לקבל לפני כן. היו שיעורי עזר, היה טיפול של עו"סית, טיפול רגשי, ואם אני צריכה ספר, אני רק מצייצת ויש לי אותו, וחוגים וכל כך הרבה העשרה. היו לי שני מדריכים שהיו אוזן קשבת בשבילי, אני עד היום בקשר איתם. זה מאוד עזר לי, כמו דמות של אבא.

עצם העובדה שמישהו האמין בי זה משהו שרץ איתי לאורך כל הדרך. אני שמחה שהייתה לי הזכות להיות חלק מהדבר הזה, ואני רוצה להגיד תודה, זה לא מובן מאליו".

ציון יעקובוב נותן את הלב:

ציון יעקובוב
ציון יעקובוב

הוא בן 34, מועסק בכפר הילדים כמדריך וכרכז דירות חיילים. הוא הגיע לכפר הילדים בשנת 1996 ושובץ במשפחתון עם הורי בית. כשהגיע לכיתה ט' עבר לבית בוגרים ומשם, לאחר גיוסו, לדירת חיילים. "הייתי לוחם בתותחנים, סיימתי את המסלול של הצבא ויצאתי לחיים האמיתיים. יום בהיר, במהלך הלימודים בבראודה, קיבלתי טלפון מיהודה ז"ל (מנהל כפר הילדים בעבר), שהוא צריך את העזרה שלי לנהל את דירות החיילים. זה היה לפני בערך 13 שנים, נכנסתי לכפר בחזרה כמדריך ולא כחניך. בהתחלה זה קצת קשוח, צריך לעשות את הסוויץ'. עם השנים המחזורים נעלמים אז גם לא זוכרים אותך כחניך, אלא רק בתוך מדריך".

ציון, בעל נוכחות וכריזמה, בחר להכות שורש בכפר, שם הוא גר עם זוגתו ובקרוב גם יהפוך לראשונה לאב. ועל הילדים בכפר הוא אומר: "אני נותן להם את הלב. זו עבודה שלא נגמרת. אני כל הזמן שם בשבילם, מה שלי לא היה".

משה שיש קיבל הזדמנות לחיים:

נטלי ביטון ומשה שיש בחגיגות בת המצווה לבת רומי. צילום: אייל מן
נטלי ביטון ומשה שיש בחגיגות בת המצווה לבת רומי. צילום: אייל מן

תושב כרמיאל, בעל עסק מקומי לשיש ולמצבות. הגיע לכפר הילדים בכיתה ג' עם שני אחיו, לאחר שאמו נפטרה. "הייתי בכפר הילדים שבע שנים, מכיתה ג' עד כיתה ט', כל כך רצינו להישאר שם עד כיתה י"ב, אבל באותו הזמן לא יכולנו להישאר, השהות בכפר הוגבלה לכיתה ט'. בכפר הילדים קיבלתי את הבסיס הכי חזק להצליח בחיים".

לאחר שסיים את לימודיו, התגייס לחיל האוויר, שם גם ביצע תפקיד משמעותי בקבע, בטייסת קרב. "אני זוקף לזכותו של כפר הילדים את הכלים שהקנה לי להתמודד עם הדברים בשלב מאוחר יותר בחיים, שזה הצבא בעצם. כשהייתי בצבא שכרתי דירה במרכז ואנשים היו מרימים גבה, איך אני מסתדר בחיים, אבל זה היה מבחינתי קלי קלות".

לאחר נישואיו לנטלי ביטון, חזר הזוג לכרמיאל: "הסיבה שחזרנו היא שגדלתי בכפר הילדים, בגלל שהמקום הזה יקר לליבי. הכפר נתן לנו להרגיש כמו כולם, השתלבנו בחיי החברה כמו כל התלמידים בעיר. מבחינתי, כרמיאל זה בית". בימים אלה, משפחת שיש מקיימת תהליך להפוך למשפחה מארחת עבור ילד מהכפר. "מבחינתי זו סגירת מעגל וניצחון אדיר לקחת חלק, ולהעניק לכפר כל מה שאני יכול".

אלון אזולאי מודה על החיים שקיבל:

אלון אזולאי עם בנו, יהלי
אלון אזולאי עם בנו, יהלי

תושב העיר, בעלים ויו"ר דירקטוריון קבוצת "תגלית". אלון הגיע לכפר הילדים עם אחותו לימור ואחיו אייל לאחר שהות של שנה בפנימייה בנהריה. "התחלתי לעשות שטויות. רצו להוציא אותי מהכפר, ולשמחתי המנהלת וגם המנהל שהחליף אותה נלחמו עבורי ולא נתנו לי לעזוב. העבירו את אח שלי לקבוצה שלי, וברגע שאח שלי הגיע אליי הכל השתנה, חזרתי לתלם, הייתי אלון האמיתי".

לאחר תקופת ההסתגלות, אלון הפך למרכזי בפעילות הכפר: "התחלתי לגלות את המנהיגות שבי, נבחרתי ליו"ר מועצת הילדים, הייתי בחבורת הזמר הראשונה של כפר הילדים, בימי שישי הייתי עושה דיסקו לילדים. הרגשתי שהכפר זה הבית הכי טוב שיש לי. כפר הילדים נתן לי את היסודות שלי בחיים, זה היה בשבילי הצלת חיים". מבחינתו כרמיאל וכפר הילדים הם אותו הדבר, בית. "ראש העיר הקודם, עדי אלדר, נתן במה גדולה מאוד לכפר הילדים, זו הייתה חממה. והיום, לא רק שאני מנהל חברה של 1,200 עובדים, אני ראש מטה הבחירות של ראש העיר ויועץ בכיר לשר הכלכלה, אלי כהן, שהוא חבר אישי שלי. המטרה שלי היא להשפיע על אלה שחסר להם, לתת להם שאיפות לחיות ולהרגיש שיש לאן להגיע. אני רוצה להודות לכל הצוות הניהולי במפעל להכשרת ילדי ישראל על החיים שנתנו לי".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות