fbpx

ניתוח נדיר ומורכב: כליותיו של תינוק בן תשעה חודשים הושתלו בהצלחה בילד בן 4

ד"ר רן שטיינברג, מנהל מחלקת כירורגית ילדים בבית החולים רות לילדים ברמב"ם ומי שעמד בראש הצוות שביצע את הניתוח על מורכבות ההליך: "גודלן הפיזי של כליות של תינוק בן תשעה חודשים הוא כגודל כגרגר פול וכלי הדם שלו הם כמעט שקופים. לכך יש להוסיף את הצורך 'לסדר' את שתי הכליות בגוף של הנתרם, כך ששתיהן יתפקדו במידה שווה"
חדר ניתוח | צילום אילוסטרציה: Freepik
צילום אילוסטרציה: Freepik

במבצע רפואי מורכב הונצלו שתי כליותיו של פעוט בן תשעה חודשים וחצי, בן של תושבי הצפון, שהרופאים נאלצו לקבוע לו מוות מוחי. בשעתם הקשה, הוריו לא היססו ונעתרו לבקשת הרופאים לביצוע הנצלת איברים מגופו הקטן לטובת ילד בן 4 שנזקק להשתלת כליה. מבצע ההנצלה יצא לדרך לאחר שהרופאים סקרו היטב את כל הנתונים שיכולים לתת חיים טובים לנתרם, והגיעו למסקנה, כי סיכויי ההצלחה גבוהים. כך יצא לדרך ההליך הרפואי כשעיקר האתגר הוא פער הגודל הפיזי בין התורם הקטן לבין הנתרם.

"גודלן הפיזי של כליות של תינוק בן תשעה חודשים הוא כגודל כגרגר פול, כך שבטרם הפנייה להליך הקציר והתרומה, יש לבדוק ראשית את תפקודן הכללי של הכליות, גודל כלי הדם ומידת ההתאמה שלהן לנתרם, המבוגר מהתורם בשלוש שנים במקרה זה, מה שמצריך נפחי עבודה גדולים יותר מצד הכליות המושתלות החל מרגע ביצוע ההשתלה", מסביר ד"ר רן שטיינברג, מנהל מחלקת כירורגית ילדים בבית החולים רות לילדים ברמב"ם ומי שעמד בראש הצוות שביצע את הניתוח.

ד"ר רן שטיינברג | צילום: ניצן זהר
ד"ר רן שטיינברג | צילום: ניצן זהר

ד"ר שטיינברג: "הליך נדיר שכזה, המבוצע במרכזים רפואיים גדולים ברחבי העולם, כולל בתוכו אתגר טכני עצום לרופאים – חיבור כלי הדם. חשוב להבין שכלי הדם של תינוק בן תשעה חודשים הם כמעט שקופים. לכך יש להוסיף את הצורך 'לסדר' את שתי הכליות בגוף של הנתרם, כך ששתיהן יתפקדו במידה שווה וששתיהן ייתנו שתן באופן זהה ובאותו הזמן".

בהליך הרפואי המורכב השתתפו רופאים ואנשי צוות ממגוון תחומים, בין היתר מתחום כירורגית ילדים, השתלת איברים, כירורגית כלי דם, נפרולוגיה, טיפול נמרץ, הרדמה, רדיולוגיה ועוד. הניתוח התבצע לפני שלושה חודשים, אולם במחלקה החליטו להמתין עם הדיווח על ההישג הניתוחי עד שיוודאו כי הכליות נקלטו היטב ומתפקדות ללא כל בעיה או קושי. ד"ר שטיינברג מסכם: "כבר על שולחן הניתוחים ראינו את הכליות החדשות מתפקדות לעילא, וכעת, שלושה חודשים לאחר הניתוח אני יכול לציין ששתי הכליות מתפקדות יפה ובאופן נורמלי ועל כך אנחנו מאד מרוצים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות