fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כמה טעינה יש לך? עובדות חשובות על טעינת רכב חשמלי

אם אתם מתעניינים ברכישת רכב חשמלי, חשוב שתכירו היטב את נושא הטעינה. מתי מטעינים, כמה טוענים ומה המרחק שאותו אפשר לגמוע לאחר מכן? הנה המדריך המלא
הטענת רכב חשמלי | צילום: pixabay

נתונים של איגוד יצרני הרכב בעולם מבססים בצורה ברורה את המגמה של מעבר לרכבים חשמליים. כך למשל 3.1% מהרכבים שנמכרו בבריטניה בשנת 2019 לא פלטו מזהמים כלל, כאשר לא הרחק מאחוריה נמצאת גרמניה ש-3% מתושביה רכשו מכונית חשמלית או צרפת עם 2.8% מהתושבים.

בישראל המצב עדיין מעט שונה והדגש הוא על מכוניות היברידיות. בניגוד לרכב שמתבסס על אנרגיה חשמלית בלבד שמקורה בסוללות, רכב היברידי משתמש בשני מנועים – אחד חשמלי והשני בנזין. עם זאת, בשני המקרים מדובר על רכב שדורש הטענה. ההבדל הוא שרכב חשמלי וגם רכב פלאג אין עם סוללה חשמלית גדולה נטענים מתוך מקור חשמלי חיצוני, בעוד רכב היברידי רגיל או היברידי לייט פשוט טוען את עצמו מתוך האנרגיה של המצבר.

מהי עמדת טעינה?

עמדת טעינה מיועדת עבור כל סוג של רכב חשמלי. בגלל שהוא אוגר את האנרגיה שלו בסוללות שממוקמות בתחתית הרכב, יש צורך בטעינה. את הטעינה מבצעים בעמדה ייעודית, שהיא במילים פשוטות מכשיר קבוע שמחובר לרשת החשמל ויש לו שקע או כבל שמאפשרים את החיבור לרכב.

חיבור הרכב אל עמדת הטעינה מאפשר להבין מה הצרכים שלו באופן אוטומטי. למעשה, הטעינה מתחילה מיד כאשר מבצעים את החיבור והיא לא דורשת מכם אף סוג של מחויבות. מנגד, יש לזכור שזמן הטעינה וההתנהלות עם רכב חשמלי שונים מהאופן שבו התרגלנו להתנהל עם רכב רגיל.

זמן הטעינה ואיך מקצרים אותו

טעינת רכב חשמלי מתבצעת בדרך כלל במהלך הלילה או היום, בעמדת טעינה שמוצבת בחניה של הבית. אז כבר כאן מדובר על שדרוג משמעותי, כי לא צריך לנסוע לתחנת דלק ורק מגיעים לחניה כדי לחבר אליו את הרכב. אם יוצאים לדרך כשהרכב טעון במלואו, אפשר להגיע אל היעד בלי עצירות מיותרות.

בתוך כך, ההבדל הוא בין טעינה רגילה וטעינה מהירה. את הטעינה הרגילה למשל מבצעים מעמדה פשוטה שיכולה להיות מותקנת או בבית, או בבתי מלון או בעבודה, עם זמן טעינה שעומד על מספר שעות – לפי סוג הרכב והספק העמדה עצמה. לרוב, זמן הטעינה נע סביב 4-10 שעות.

צריכים לטעון את הרכב מהר? יש אפשרות לטעינה בהספקים גבוהים ובזמנים קצרים יחסית. כיום חלק גדול מהרכבים החשמליים מאפשרים טעינה של עד 80% מהסוללה בתוך 30 דקות בלבד, עם המון שיפורים טכנולוגיים שמתרחשים ברקע ומבטיחים לקצר עוד יותר את זמני הטעינה הקיימים.

מה עושים בדרך לאילת?

עמדות טעינה ציבוריות כבר מפוזרות בחלק מהמקומות ברחבי הארץ, לרבות בבתי מלון, בחניונים, במתחמי קניות, במגדלי משרדים ולאורך כבישים מהירים כמו הקילומטר ה-101 בדרך לאילת. בנוסף, אפשר עקרונית לחבר את הרכב לשקע חשמל רגיל – אך זמני הטעינה איטייים ולכן לא מדובר על פתרון קבוע.

מבחינה טכנית, ניתן להשאיר את הרכב ללא השגחה במהלך הטעינה כי הוא ננעל אוטומטית ואין חשש שמישהו ינתק אותו. כמו כן, לא חייבים להחזיק בחנייה פרטית ואפשר לפנות לאתר העירייה או הרשות הציבורית על מנת לברר לגבי עמדות טעינה משותפות שבהן ניתן להשתמש באופן קבוע.

לסיכום, טעינת רכב חשמלי היא עניין פשוט מכפי שחשבתם. נכון שנדרשת תקופת הסתגלות, אבל אחריה כבר לא תבינו איך חייתם בין אדי הדלק והבנזין.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות