fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רוצים שירותי דת במוצקין? סעו לחיפה

אם אתם מתחתנים או להבדיל זקוקים לשירותי קבורה וגרים בקרית מוצקין, אתם בבעיה. ראש העירייה חיים צורי נעל השבוע את שערי המועצה הדתית על סורג ובריח, כי נמאס לו לשלם משכורת של 16 אלף שקל לממונה על המועצה שמגיע לעבודה פעם בחודש והשתכר עד היום בכמיליון שקלים
המועצה הדתית בקרית מוצקין (צילום ארכיון: רותם כבסה)
המועצה הדתית בקרית מוצקין (צילום ארכיון: רותם כבסה)

לראש עיריית קרית מוצקין חיים צורי נמאס מהתנהלות המועצה הדתית בעירו, לכן, ביום שני השבוע, נעל את המשרדים. בשער הכניסה נתלה שלט, המפנה את הבאים למשרד הדתות.

הרקע לאירוע הוא ניסיון של העירייה להחליף את הממונה של המועצה הדתית שנבחר לפני כחמש שנים במינוי מוצנח של שר הדתות. לטענת צורי, הממונה, רוני פאלוך, המתגורר בכלל באזור תל אביב, מגיע למשרדי המועצה הדתית אחת לחודש, אך בחמש השנים האחרונות שילמה לו העירייה משכורת חודשית של 16 אלף שקלים – סכום שהצטבר לכמיליון שקלים בחמש שנים.

עוד לפני חמש שנים, ביולי 2010, שלח היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד בן ציון מלכה, מכתב לראש מטה שר הדתות, בו כתב לו כי ראש העירייה וחברי המועצה הדתית הופתעו לגלות שפאלוך מונה כממונה זמני למועצה הזמנית, וזאת בלי שהתקבלה על כך הודעה מוקדמת. בהמשך כתב צורי מכתב לשר הדתות דאז יעקב מרגי, בו ביקש לבטל את מינויו של פאלוך. "לא נאפשר הצנחה של יו"ר למועצה הדתית, בלא התייעצות ובהסכמה", כתב צורי וביקש להקפיא או לבטל את מינויו.

לאחר שבשנתיים האחרונות ניסה צורי להחליף את ראש המועצה בדרכים מקובלות, הגיש עתירות לבית המשפט העליון ושלח מכתבים ליועץ המשפטי לממשלה ודבר לא השתנה, החליט השבוע צורי לסגור את שערי המועצה הדתית בעיר. במקביל, שלח מכתב לשר הדתות, ח"כ דוד אזולאי. "במשך חמש שנים בהן השתכר מר פאלוך כמיליון שקלים ואמור היה להיות ראש המועצה הדתית, חלה הרעה ניכרת בשירותי הדת לציבור בקרית מוצקין וזאת, עקב אי תפקודו ואי הגעתו למשרדי המועצה הדתית בעיר", כותב צורי לשר ומציין כי העירייה הגישה בג"ץ בנושא ובפנתה לכל שר שכיהן במשרד הדתות בשנים האחרונות.

 

שלט ענק, פנו לשר הדתות. מועצה הדתית בקרית מוצקין
שלט ענק, פנו לשר הדתות. המועצה הדתית בקרית מוצקין (צילום רותם כבסה)

כל תושב נחשב?

חבר המועצה נחום מזוז: "ראש העיר סגר את המועצה הדתית על בריח, כשהמפתחות של המועצה נמצאים אצלו בעירייה. עכשיו הייתי במועצה הדתית, אנשים לא מקבלים שם שירותים של נישואים או קבורה. בקרית מוצקין יש פתגם שכל תושב נחשב, אבל הדתיים כנראה לא נחשבים".

למרות הביקורת שמותח מזוז על צורי, הוא אינו מהסס למתוח ביקורת גם על התנהלותו של פאלוך. "גם לי יש בעיה עם ראש המועצה הדתית, לא רק לחיים צורי, כי הוא לא נמצא כאן בשטח. הוא מקבל משכורת משנת 2010 ובחיים לא ראיתי אותו. הוא לא התפלל פה, לא מכיר את האנשים, לא נמצא פה בשמחות ובהלוויות, הוא יושב בבית שלו בבני ברק מקבל משכורת של כמעט 16 אלף שקלים בחודש ואני לא מכיר אותו בכלל. אם רוצים להעלות 100 או 200 שקלים לבחור נחמד, שעובד כמשגיח כשרות ומרוויח 5000 שקלים בחודש ויש לו שבעה ילדים, אי אפשר, אבל לראש המועצה הדתית אפשר לשלם סכומי עתק בלי שיגיע כלל לעבודה.

"למעשה, צורי שולח את תושבי העיר לרב דרוקמן, שהוא היחידי שנותן עכשיו שירותי דת בקריה והלשכה שלו פתוחה 24 שעות ביממה. זה לא נראה טוב, כי יש פה ציבור רחב של דתיים במוצקין, שמשלם מיסים".

חבר המועצה בומה ברח"ד תומך בצעדיו של צורי. ברח"ד: "אני רוצה שהשחיתות במועצה הדתית תיפסק. יושב שם אדם שבמשך חמש שנים לא בא לעבודה ועולה לנו 200 אלף שקלים בשנה. בית המשפט העליון הורה כבר מספר פעמים לשר הדתות לפרסם ברשומות את ההרכב שאנחנו אישרנו במועצת העיר והשר אישר אותו, אבל הם לא מפרסמים את ההרכב. אנחנו רוצים שייבחר אדם מקרית מוצקין ושאנו נהיה מעורבים בניהול המועצה הדתית".

בקרית מוצקין שני רבנים ראשיים – הרב האשכנזי דוד מאיר דרוקמן והרב הספרדי יוסף אוחנה. לאחרונה חלה הרב אוחנה והוא ממעט לצאת מביתו, ואילו הרב דרוקמן נותן שירותי דת מביתו.

הם לא צריכים בניין

"עכשיו המצב יותר גרוע", אומר ברח"ד, " הרב דרוקמן נותן שירותים מביתו, הרב אוחנה חולה, וראש המועצה לא נמצא. הוא מגיע אולי פעם בחודש ואפילו מבקש מהמזכירה להגיע אליו לתל אביב, אחת לחודש, כדי שיחתום על הצ'קים. אם זה המצב, אז הם לא צריכים בניין, אם צריך רק משרד למזכירה, אתן לה את המשרד שלי בעירייה. הגיע הזמן לזעזע את המערכת, יש שר דתות חדש והגיע הזמן שייקח את העניינים לידיים ויעשה סדר במערכת".

ראש עיריית קרית מוצקין חיים צורי מסר בתגובה: "כששר הדתות היה מש"ס, לפני שתי קדנציות של הממשלה, הם עשו עסקה עם אגודת ישראל ואמרו שיחלקו את המדינה לכמה חלקים. הם החליטו לשלוח לקרית מוצקין, כממונה על המועצה הדתית, מישהו מתל אביב. הבנאדם גר באזור המרכז ומופיע בעיר, אולי אחת לחודש. הגשנו כבר כמה עתירות לבג"ץ, וזה לא עוזר. היחידי שעבד שם במועצה הדתית היה הרב אוחנה, ועכשיו הוא לא מרגיש טוב, הוא בבית, הוא כבר לא ילד. הרב דרוקמן החליט שהוא נותן שירותי דת בבית והוא לא מגיע, אז אם אף אחד לא מגיע אז למה צריך מועצה דתית?

"חוץ מזה, למקווה אין רשיון, כל מוסדות הדת בקריה קורסים, כי מנהל אותם אדם שגר בתל אביב ועובד כמעט בכל מקום בארץ ולא מגיע לעבודה. הגיעו מים עד נפש ולכן החלטתי לסגור את המועצה הדתית. שמנו שלט גדול, בו נכתב, שאם מישהו רוצה שירותי דת שיפנה למשרד הדתות ונתנו גם את הטלפון שלהם, שהם ינהלו את העניינים אם הם רוצים. אי אפשר לשלם לבנאדם כל כך הרבה כסף. בחמש שנים הוא קיבל מיליון שקלים מהעירייה, כמה אפשר? זו ממש שחיתות".

הרב דוד מאיר דרוקמן מסר בתגובה: "אין לי ספק שכל הצעד לסגור את משרדי המועצה הדתית הוא נגדי. עם כל הצער בעולם, אני חוסך למדינה כי אני עובד מהבית, והארנונה, החשמל והמים על חשבוני, אז מה חיים צורי יכול להגיד עליי? שאני קיצוני? הוא פעל בדרך מתוחכמת וטען שהמועצה לא מתפקדת. בואי נגיד שהוא צודק, אבל למה לנעול את המשרדים? אני לא מבין למה הציבור שותק. מה זה? אדם מתנהג בצורה בריונית ואין דין ואין דיין? הכל בגלל שהרב דרוקמן לא קד קידה לפניו, וזה מוציא אותו מדעתי. הוא כבר עשה את הכל, אז מה שנשאר לו זה לצאת נגדי, זה ברור כשמש. זה התחיל, כי לא הסכמתי לשבת במשרד המועצה הדתית, למרות שהחוק מאשר לי, חיים צורי פשוט לא רגיל שמישהו יסרב לו. אין לי שום ספק שהמצב ייפתר, הרי לא יקום ולא יהיה במדינת ישראל שלא יהיו שירותי דת, זה ייפתר תוך כמה ימים או אפילו שעות".

ממשרד הדתות לא התקבלה תגובה עד סגירת הגיליון.

תושבים: "אנחנו בני ערובה"

בני זוג מקרית מוצקין התכוננו במשך שבועיים למועד הפגישה איתם ברבנות, כדי להירשם לנישואים. הפגישה, שתוכננה ליום רביעי השבוע, לא התקיימה והם לא קיבלו הודעה על ביטולה. "אנחנו מתחתנים בסוף אוגוסט, תוקף פתיחת תיק הנישואים הוא שלושה חודשים ממועד החתונה. פנינו לפני שבועיים למועצה הדתית וקבעו לנו פגישה עם הרב. במשך שלושה ימים אני מנסה להתקשר למועצה ואף אחד לא עונה. רציתי רק לוודא שהפגישה מתקיימת, אז הבנתי שמשהו כאן לא בסדר. אחרי שהצלחתי להשיג את הטלפון האישי של המזכירה, היא אמרה לי לא להגיע כי ראש העירייה סגר את המועצה הדתית והסבירה שיש כמונו עוד עשרות אנשים שנרשמו ואין לה איך להודיע להם, כי המשרדים נעולים ואין לה גישה למערכת המידע. היא אמרה שעליי לפנות לרבנות הראשית בחיפה, וזה ממש טרטור. לא פורסמה כל הודעה בעיתונות או במקום אחר ששירותי הרבנות בקרית מוצקין סגורים.

"המאבק מנוהל על גב התושבים, ואני לא מבין למה עשרות זוגות נופלים בין הכיסאות והופכים עולמות רק כדי לקבל את מה שמגיע להם. בשיא עונת החתונות יוצא שהדבר שצריך להיות הכי פשוט הופך להיות הכי מסובך. אנחנו מקווים שהסוגיה תיפתר בלי שהתושבים יוחזקו כבני ערובה". (רותם כבסה)

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות