fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לפיד: "אני קורא לקבלנים המקומיים למכור עכשיו כי המחירים ירדו משמעותית"

7,253 ישווקו בעיר בשלוש השנים הבאות. 42 אלף יחידות דיור ייבנו במסגרת הסכמי הגג שנחתמו עד כה. ראש העירייה אלי דוקורסקי: "אני מתחייב שלא תהיה קרית ביאליק של למעלה ושל למטה". הקבלן ניר גלבוע שנכח בהסכם הגג: "קבלנים עצרו פרויקטים ואני גם שוקל לעצור אחד. אנשים מחכים על הגדר"
הסכם גג בקרית ביאליק
אחדות דעות. הסכם גג בקרית ביאליק

שר האוצר, יאיר לפיד, שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי ומנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, חתמו היום על הסכם גג רביעי, לשיווק יותר מ-7000 יחידות דיור בהליך מואץ בעיר. הסכם הגג שנחתם בקרית ביאליק יכפיל את כמות התושבים בעיר ל- 70 אלף לאור השיווקים הגדולים והמואצים.  באשכול הפיס התכנסו יותר מ-300 אורחים, תושבי עיר, אנשי עסקים, קבלנים  שהגיעו לרגע מכונן בו חתמו על פיתוח העיר.

יאיר לפיד בחתימת הסכם הגג בקרית ביאליק
אנחנו נצליח. יאיר לפיד (צילומים: אפרק פראנק)

לפני שבוע הסכם הגג היה לוט בערפל. משרד האוצר להקפיא את התחלות הבנייה בקרית ביאליק אף לאחר שכבר הוחלט על הסכם הגג. לאחר לחצים, ועובדות מטה בי העירייה למשרדי האוצר והשיכון חסרו בהם המשרדים והמשיכו בתוכנית.

הסכם גג הוא מונח חדש שהתוו משרדי הממשלה  ומנהל מקרקעי ישראל כדי  להגדיל את היצע הבנייה ומתוך מטרה לייצר היצע בשוק. מודל הסכמי הגג בא לענות באופן מהיר יחסית, על הצורך ההולך וגובר בקרב הציבור והזוגות הצעירים לדיור זמין במרכז הארץ. הסכמי הגג רותמים מראש את כל משרדי הממשלה הרלבנטיים לשיווק זמין , ממוקד ואפקטיבי באזורי הביקוש. זאת בשיתוף הרשויות המקומיות עמן יחתמו הסכמי הגג.

ראש עיריית קרית ביאליק אלי דוקורסקי
מהפכת בנייה. אלי דוקורסקי (צילומים אפרק פראנק)

 תוכנית איפוס המע"מ של שר האוצר ותוכנית מחיר מטרה יכללו בהסכם הגג, כך שלזוגות צעירים יהיו את כל הסיבות לרכוש דירה בשכונות החדשות. על פי הדברים שנאמרו, שיווק של  2000 יח"ד יחל בספטמבר הקרוב.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל
ההסכם הכי מהיר במדינה. ןשר הבינוי והשיכון אורי אריאל

העיקרון המנחה של הסכמי הגג הוא – העמדת קדם מימון על ידי הממשלה לפיתוח תשתיות, מוסדות חינוך ומבני ציבור, פארקים ומחלפי תחבורה נדרשים, עוד משלב שיווק הפרויקט. הסכמי הגג מבטיחים ליזמים קבלת היתרי בנייה תוך 90 יום ומקצרים באופן דרמטי את זמן פיתוח השכונות החדשות והקמתן. בנוסף, יקבע לוח זמנים מדויק לביצוע וקידום כל שלב בפרויקט.

הסכמי הגג מבטיחים גם לרשות המקומית את האמצעים והגיבוי הממשלתי להקמת שכונות ענק של אלפי יחידות דיור.

עד כה נחתמו ארבעה הסכמי גג, במסגרתם עתידות להיבנות  כ-42,000 יחידות דיור. בקריית גת – שיווק של 7,500 יח"ד, במודיעין שיווק של 11,500 יח"ד, בראש העין כ-15,700 ובקריית ביאליק – שיווק של 7,253 יח"ד. בתקופה הקרובה צפויים להיחתם הסכמי גג נוספים באזורי הביקוש במסגרתם ישווקו עשרות אלפי יח"ד נוספות בערים כמו ראשון לציון, הרצליה, יבנה ובאר שבע.

הסכם הגג שנחתם מקדם את הקמתן של 7,253 יחידות דיור כאשר המתחמים החדשים יתפרסו על שלוש שכונות חדשות: שכונת אפק- 4,573 יח"ד, גבעת הרקפות- 800 יח"ד וכפר ביאליק דרום- 1880 יח"ד.  מתחמים אלה ישווקו בשנים 2014-2016 בהיקפים  של כ-2,000 יחידות דיור בממוצע לשנה. כבר בשנה הקרובה (2014) צפויים להיות משווקים מגרשים בשכונת אפק. תכנית כפר ביאליק דרום ותכנית הרחבת גבעת הרקפות  ישווקו במהלך השנים 2015-2016. התוכניות כוללות בין היתר בניה למגורים, מבני ציבור ומוסדות חינוך. פיתוח התשתיות במגרשים החדשים יבוצע על ידי העירייה במהלך משותף ומהיר של משרדי הממשלה השונים.

ראש עיריית קרית ביאליק אלי דוקורסקי: "זה שעת כושר נדירה, לממש תוכניות שהחלו לפני 15 שנה ועמלנו קשה בשנים האחרונות ונרתמנו לצורך להיות גורם מוביל בהוזלת יוקר הדיור. חלק גדול מעתודות הקרקע של  של מטרופולין חיפה נמצאות בקרית ביאליק.  20 אחוז מהתוכנית תכלול  דיור בר השגה.  דירות קטנות של 75מ"ר ו- 85 מ"ר.  זה חלון הזדמנויות כלכלי  יחד םע הבנייה המואצת נפעל להקמת אזורי תעסוקה שיורחב ב-180 דונם ותוכנית בנייה ומתחם עסקים.  הבנייה המאסיבית תמנף את אזור התעסוקה ובנינו תוכנית תיירותית עם טיילת לנחל גדורה, נחל הנעמן פיתוח כבישים, עוקף קריות ובקרוב גם חיבור של כביש שש לצומת סומך. כל זה יהווה עוגן לקרית ביאליק שימשוך תושבים חדשים".  עוד ציין דוקורסקי: "בקרית ביאליק לא יהיה 'ישן מול חדש' לא יהיו הבדלים בין השכונות  ולא יהיה קרית ביאליק של למעלה וקרית ביאליק של למטה".

ניר גלבוע
רוכשים יושבים על הגדר. ניר גלבוע

שר האוצר, יאיר לפיד: " זוג צעיר ממעמד הביניים כן יוכל לרכוש דירה, אבל זה יהיה אפשרי במחיר אפשרי. הבשורה השנייה היא שהסכמי הגג יביאו במערכת החינוך העירונית שתמיד אפשר לשאוף ליותר הקמת  תשתיות, פנאי, תחבורה וכו. כל זה לא היה קורה אילולא היתה כאן עבודה משותפת.  אני אומר שוב, מחירי הדיור ירדו, הם ירדו כי אנו מגדילים את ההיצע ומוכנים להפיסד כסף כדי שדור הבא לא יקרוס כלכלית  ואנו מסירים חסמים משפטים בהליכי פדיון הקרקע. אני חוזר ואומר לקבלנים כאן בצפון, אני מציע לכם למכור. תמכרו כי מחירי הדיור ירדו, כי אנחנו מתכוונים ברצינות, המחירים ירדו ופעם הבאה שתמכרו אתם תפסידו על זה כסף ואני לא רוצה שתצאו מופסדים. ההחלטה הגדולה היא לא מע"מ אפס ולא מחיר מטרה שמשולב בתוך הכלים, ההחלטה הגדולה היא להפסיק למקסם רווחים על הקרקעות. מי שאמר  פעם שהקרקעות שייכות למדינה שכח כנראה מה הפירוש של המילה מדינה. מדינה זה בדיוק  הצעירים ממעמד הביניים שמנסים להקים תא משפחתי שווים וזהים ולכולם אותם זכויות.   היום אנו מביאים את הסכמי הגג לצפון שלא נהנה משיווק קרקעות ונגיע ל100- אלף יחידות דיור בארץ.

שר השיכון ובינוי, אורי אריאל אמר: "הסכם הגג בקרית ביאליק הוא נדבך נוסף בדרך להגדלת והאצת שיווקים באזורי הביקוש. צעדי הממשלה במחיר מטרה ומע"מ 0 כפי שהכרזנו עליהם יביאו לשינוי בצורה המיידית. השינוי שכל הציבור חיכה לו מתרחש בימים אלו ממש בזכות עבודה מאומצת והחלטות אמיצות. עם זאת, חשוב להדגיש: הציבור נותן בנו אמון אחרי שנים של אכזבות. הצלחת התוכניות תלויה במידת האמון של הציבור במהלכי הממשלה ואסור לנו להפר את האמון הזה.

כדי שתוכניות הדיור המוזל החדשות יצליחו אנחנו חייבים להפעיל אותן על מסה רחבה ככל האפשר של דירות. כדי שהתוכניות ישפיעו על השוק כולו, צריך להחיל אותן הן על רוכשי דירה ראשונה, הן על משפרי דיור ועל כל חלקי האוכלוסייה ללא הבדלים. אני אומר לציבור: תבחנו אותנו, תעקבו ותבדקו ותראו שאנחנו ממשיכים להגדיל את היצע הדירות בכל רחבי הארץ".

השר אריאל הוסיף ואמר: "אסור להשאיר את הדיור כבן ערובה של נושאים פוליטיים ואחרים. כל המשאבים והתקציבים במשרד השיכון מופנים ומרוכזים כעת להשגת מטרה אחת – הורדת המחירים. לכן, אני מבקש להדגיש כאן: אסור לעכב תקציבים! כל עיכוב של התקציבים הוא פגיעה ישירה במאמץ שלנו להוזלת מחירי הדיור".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן אמר: "כפי שהובטח, בלמנו את מחירי הדיור. ב-2015 תתחיל הירידה במחירי הדיור. ליברמן שיבח את שיתוף הפעולה ותמיכת שרי האוצר והשיכון במתווה הסכמי הגג ואמר כי עד סוף השנה ייחתמו למעלה מ-100,000 יחידות דיור: "הסכמי הגג הם התשתית לכל פעולה שמיועדת להוריד את מחירי הדיור. הסכמי הגג מבטיחים שיווקים אפקטיביים והגדלת היצע הדיור בקצב מהיר תוך התגייסות כל משרדי הממשלה הרלבנטיים והרשות המקומית.היום אנו חותמים הסכם גג נוסף בקריית ביאליק כאשר הראשון מבין ההסכמים נחתם בקריית גת. בין שתי קריות אלה בזכות הסכמי הגג יקומו 100 אלף יחידות דיור באזורי הביקוש ובלבו של מרכז הארץ."

הקבלן ניר גלבוע מקרית ביאליק שנכח בהסכם הגג הגיב על קריאתו של לפיד: " התוכנית של לפיד עם מחיר למשתכן ואיפוס המע"מ עצרה את מחירי הדיור בארץ. קבלנים עצרו פרויקטים ואני גם שוקל לעצור אחד. אנשים מחכים על הגדר,  הם אמרו שידברו על זה בקבינט הבא, אבל קבלנים לא חזקים בארץ לא שורדים והם לא מתייחסים לזה. איך הם מצפים שקבלן שרכש קרקע פרטית בגבעת הרקפות במחיר מלא, יתחרה בקבלן בקרקע שעליה הכריזו בתוכנית מחיר מטרה?
"הם הורגים את השוק, כרגע יש האטה בבנייה בחצי שנה הקרובה, אך בעתיד תהיה נהירה לדירות חדשות ואחר כך שוב יהיו מחסור בדירות. אני חוזה שהמהלך הזה רק ייקר את השוק. מעבר לכך צריך לפתח לא רק במקום אחד אלא בפריסה אחידה, בכל הקריות ולא רק בקרית ביאליק.  הקריאה הזאת רק מנסה להפחיד את הציבור ואת הקבלנים. חוק המע"מ ייצא לדרך, תהיה נהירה המונית לדירות, המחירים יעלו והקבלנים יממנו את הריביות", סיכם גלבוע.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות