fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ד"ר רינה דגני: "זו תהיה טעות קשה להפוך את מטרופולין חיפה למתחרה לתל אביב וגוש דן

פאנל נדלן מטרופולין המפרץ (צילום: יח"צ)
פאנל נדלן מטרופולין המפרץ (צילום: יח"צ)

כנס "מטרופולין המפרץ" מטעם "קרן חיות יזמות נדל"ן" ,התקיים בסוף שבוע שעבר על גבי אניית "גולדן איריס" של "מנו ספנות" ששטה במימי מפרץ חיפה, ובהשתתפות ראשי הערים מהאזור, ראשי קהילת הנדל"ן בישראל, יזמים, אדריכלים, שמאי מקרקעין, מהנדסים ועורכי דין בתחום הנדל"ן.

מטרת הכנס הייתה להניע את גלגלי קידום רבבות דיור במטרופולין חיפה והמפרץ ובראש וראשונה התחדשות עירונית. מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה ד"ר רינה דגני אמרה כי זו תהיה טעות קשה של ממשלת ישראל ומקבלי ההחלטות לנסות ולהפוך את מטרופולין חיפה ל"תואם גוש דן" ולהתייחס אליו כמטרופולין אלטרנטיבי לגוש דן.

דגני הדגישה כי ברוב רובן של מדינות העולם, כולל מדינות גדולות בהרבה מישראל, דוגמת בריטניה, צרפת וגרמניה, יש מטרופולין אחד ראשי דוגמת לונדון, פאריז וברלין, כשאחריו קיימות ערים בסדר גודל בינוני יחסית, שכבודן במקומן מונח, אך הן אינן מהוות אלטרנטיבה למטרופולין הראשי.לדוגמא: ליוון ובורדו בצרפת, מנצ'סטר וליברפול בבריטניה, המבורג בגרמניה.

יונה יהב, קרן חיות, לירן שטראובר
יונה יהב, קרן חיות, לירן שטראובר (צילום: " רונן ישי)

לכן, הדגישה דגני, צריך לבנות את מטרופולין חיפה העתידית לא על זוגות צעירים ומשפרי דיור שיזרמו אליה מתל אביב והמרכז, אלא דווקא כ"בירת הצפון", כלומר לחזק אותה כמטרופולין כלכלי, טכנולוגי ותיירותי שישרת את כל אזור הגליל, מקרית שמונה, טבריה, מעלות וכרמיאל וגומר בטבעת הפנימית שסביב חיפה העיר, כלומר אזור הקריות, עכו, יוקנעם וכו.

פאנל נדלן מטרופולין המפרץ (צילום: רונן ישי"צ)
פאנל נדלן מטרופולין המפרץ (צילום: רונן ישי"צ)

דגני המליצה לשים דגש הן על שיפור משמעותי של תשתיות התחבורה מחיפה לכל האזור, כולל רכבות מהירות, שאטלים וכבישי גישה וכן על התמחות חיפה, הנחשבת לכל הדעות כאחת הערים היפות סביב אגן הים התיכון, בפיתוח וטיפוח תיירות, בדומה לברצלונה שבספרד שעיקר פרנסתה בעשרות השנים האחרונות על תיירות.

הבעלים של חברת "בית תרמי" אייל ירון, ביקר קשות את התנהלות מקבלי ההחלטות בשוק הדיור, והדגיש כי כל עוד שוק הנדל"ן שומר על המבנה המסורתי שלו של התמקדות והתמחות בשיטות בנייה שמרניות, שחלקן הגדול אבד עליהן הכלח, ימשיכו מחירי הדיור לעלות, כולל במטרופולין חיפה בו עלתה רמת המחירים בעשרות רבות של אחוזים במהלך השנים האחרונות.

ירון הדגיש כי שומה על הממשלה ועל מקבלי ההחלטות בהתאחדות בוני הארץ(התאחדות הקבלנים) להיפתח לשיטות בנייה מתקדמות ומהפכניות החוסכות סכומי עתק בתקורות עובדים, בזמן בנייה, ושהינן ירוקות בהרבה וגם נהנות מעמידות רבה הרבה יותר נגד רעידות אדמה וטילים. ירון הדגיש כי שיטות אלה כבר נכנסו לשימוש המוני ברחבי העולם הגדול, ובמיוחד במדינות המערב, כשבשיטת הבית התרמי, לדוגמא נבנו במהלך העשורים האחרונים כ-15 מיליון בתים ובעלות הנמוכה בעשרות אחוזים לעומת הבנייה הקונבנציונלית.

ירון הסביר כי מוטב שממשלת ישראל, ובמיוחד כחלון, יפסיקו לחפש את האור מתחת לפנס ולשחק במשחקי ריבית, מיסי רכישה ודיור למשתכן, ויתמקדו בעיקר – הוזלה דרמטית של עלויות הבנייה.

יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה, חלק על דברי ירון. לדבריו הבעיה המרכזית הייתה ונותרה ביורוקרטיה והליכי רישוי סיזיפיים, מייגעים ואינסופיים, שגם גורמים ללא מעט יזמים להתייאש ולא ללכת על פרויקטים, כשעצם העיכוב באישורי הפרויקטים, תורם לא רק לאובדן זמן קריטי לעיתים אף שנים, אלא גם בפועל מייקר, לעיתים בכ-20 אחוזים, לעיתים אף יותר, את עלויות הפרויקט, בין אם מדובר בבנייה למגורים, בנייה לנדל"ן מסחרי ועיסקי של מגדלי משרדים ובמרכזי מסחר, או פרויקט תשתית גדול דוגמת הרכבת הקלה בתל אביב שזמן התחלת ביצועה התעכב במשך שנים ארוכות, מה שגרם לנזקים ישירים ועקיפים של מיליארדים למשק הישראלי.

ואילו רק קיצור וייעול הליכים אלה, הדגיש צ'ודנר, יוכל להביא לידי כך שלא רק משך אישור ובניית פרויקט יתקצר, אלא גם יהיה ניתן לשבור את תקרת הזכוכית של 40 אלף יחידות דיור בלבד לשנה, ולעלות אותה למספר הנדרש, 55 אלף התחלות בנייה חדשות לשנה לפחות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות