fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המסע של ריקה

הסופרת ריקה רם ממגדל העמק, גדלה כילדה תחת עינו של 'האח הגדול' במזרח אירופה. ביום שלישי הקרוב היא משיקה את ספרה החדש, "רפובליקה 65", בערב שכולו תרבות וספרות
ריקה רם והספר (צילום עצמי)
ריקה רם והספר (צילום עצמי)

את זיכרונות ילדותה ריקה רם ממגדל העמק מצליחה לצייר במכחול מדויק להפליא ומגוללת דיוקן משפחתי כרומן מרתק, השולח את זרועותיו ההיסטוריות לכדי מניפה מרשימה ורבגונית של יהדות רומניה, תרבות שלמה ומופלאה שחדלה להתקיים בארץ שהתרוקנה מיהודייה. בד בבד, באופן מעורר השתאות והזדהות, עולה ומתעצב קולה של ריקה עצמה, כילדה ההופכת לנערה ולבוגרת, קול ייחודי, מלא הומור וחמלה, שאינו חדל, ולו לרגע, לחלום את חלומותיו שלו וליצור מתוכם.
רם נולדה בעיירה פלטיצ'ני שבצפון רומניה, שנים ספורות אחרי סיום מלחמת העולם השנייה.
הילדות שלה נעה בבועת היקום הפרטי שלה. בין הבית, לרחוב ולעיירה וכמו כולם, למדה להתנהל על פי הגבלות והאיסורים שמצווה המשטר החדש, עושה דברו של 'האח הגדול' מהמזרח. מארג הסיפורים שראשיתו בתחילת המאה העשרים באותם חבלי ארץ שבהם נטועים השורשים של הוריה, מסתיים עם עזיבתה של ריקה בת השבע-עשרה את העיר שנולדה והתבגרה בה. התחנה הבאה של רם הייתה עיר הבירה בוקרשט שם למדה הנדסה אזרחית באוניברסיטה. היא החלה לעבוד במקצוע כמהנדסת עד לעלייתה ארצה עם בעלה ובתם הקטנה.

ריקה רם והספר (צילום עצמי)
ריקה רם והספר (צילום עצמי)

המשפחה הצעירה הגיעה למגדל העמק בתחילת שנות השמונים. ריקה ובעלה ד"ר אלכסנדר רם, מוותיקי הרופאים במגדל העמק, היו בין הראשנים שבנו את ביתם בשכונה "נוף העמק". שם עברו עם הבת קרן, כיום פסיכולוגית קלינית והבן הצעיר, מוריאל שנולד בארץ כבר והתחנך במערכת החינוך במגדל העמק. כיום הוא עושה חיל כדוקטור להיסטוריה וגיאופוליטיקה, חוקר ומרצה ב-"קולג' יוניברסיטי בלונדון ואילו משפחת רם ממשיכה להתגורר בביתם ב"נוף העמק" וליהנות מחמשה הנכדים. עם זאת, מעידה רם כי חבלי הקליטה בארץ ישראל לא היו קלים וגרמו לה לנטוש את מקצוע ההנדסה ולעבור גלגולים תעסוקתיים ולימוד של מקצועות חדשים עד שהחלה לשמש כמורה למדעי המחשב, מקצוע שליווה אותה שנים ארוכות עד שיצאה לגמלאות.
במקביל, לא וויתרה רם במשך כל השנים על שאיפות גיל הנעורים ואהבה שלה למשחק ולתיאטרון. היא החלה ללמוד משחק בארץ ואפילו נסעה לעשות זאת בלונדון ובניו יורק עד שהפכה את אהבתה לתיאטרון למקצוע. היא החלה לשחק בתיאטרון הקהילתי במגדל העמק ועם הזמן הפכה למחזאית ובמאית של התיאטרון.
בתחילת שנות ה- 2000, לצד העבודה בתיאטרון הקהילתי, החלה רם להפנות מזמנה גם לטובת אהבה נוספת שלה- הכתיבה. בתחילת העשור הנוכחי היא כתבה את ספרה הראשון שיועד לילדים "ממלכת באליצבע" אגדה קסומה בחרוזים על מקום בו כל אחד בוחר את צבע עורו וכולם חיים בהרמוניה עד שעולה לשלטון מלך ששונא צבעים. הספר זכה להצלחה רבה בקרב הילדים, בעיקר במגדל העמק, שיודעים לדקלם אותו בעל פה.
כשנה לאחר מכן הוציאה את רומן הביכורים שלה "בקצה מערב" המספר על חייהם של בני הזוג רימוני שמשתנים תוך שבוע ומשתלבים בגורלם של גיבורים רבים אחרים. בארבעה השנים האחרונות היא מנחה את הסדנה לכתיבה יוצרת של הספרייה במגדל העמק.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות