fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שטיחים מדור לדור

עבור כל מי שגדל בקריות ובחיפה, "האחים סיני" זה שם נרדף לשטיחי איכות. עסקי המשפחה נולדו בפרס של המאה ה-19, עשו איתם עלייה לארץ והם חיים ובועטים עד היום © איתן סיני מקרית מוצקין, דור שלישי לשושלת, מספר על האהבה לעסק ולמקצוע ועל המשפחה שנשארה באירן ומגלה כמה סודות הקשורים בשטיחים
איתן סיני. צילום: דורון גולן

 

אין הרבה אנשים מחיפה והקריות שלא מכירים את המותג "האחים סיני". מי שגדל בקריות בשנות ה-80, בטח זוכר את תשדיר הפרסומת שכיכב בכבלים הפיראטיים וקרא למשקי הבית להגיע ולהתחדש בשטיח.
השנים עברו, ולא רק שהאחים סיני עדיין פה, הם אף פיתחו את האימפריה שכוללת היום אקססוריז משלימים לבית בנוסף לשטיחים האיכותיים בהם הם ידועים. מה שמדהים הוא שבאימפריה היום עובדים בני הדור השלישי של המשפחה, וגם הרביעי, אם ניקח בחשבון את הסבא רבא, שהחל את העסק עוד בפרס.
ההיסטוריה המקצועית של שושלת האחים סיני מתחילה עוד במאה ה-19 בתקופת שלטון אביו של השאח' הפרסי. לסבא היה בית מלאכה לעיבוד וטוויית חוטי משי בעיר איספהאן. עבודתו הייתה כרוכה בנסיעות רבות, בהן שיווק את חוטי המשי ברחבי פרס.
ראובן, אביהם של האחים סיני, המשיך את מסורת אביו ואף פיתח את העסק לממכר חוטי משי. כדי לנצל את קשריו הטובים עם כל אורגי השטיחים המובחרים, פתח ראובן חנות לממכר שטיחים, ממנה שיווק לכל רחבי פרס.
בשנת 1958 עלו ראובן, רעייתו טאוס וחמשת ילדיהם – יוסף, משה, אליהו, הרצל וכוכבה – לישראל כציונים נלהבים. רוב רכושם נשאר בפרס ונשמר על ידי בני המשפחה שנותרו באיספהאן.

החנות הראשונה במוצקין

"כשהמשפחה הגיעה לישראל", מספר איתן סיני, בן הדור השלישי למשפחה, "הם נשלחו בתחילה לראש פינה ומשם הועברו למעברה בקרית בנימין. באותה התקופה, הם מכרו חלק מהשטיחים שהביאו איתם מפרס. לאורך השנים, דאגו קרובי המשפחה, שנותרו בפרס, לשלוח את רכוש המשפחה לישראל, ואז התחילו קשרי המסחר בין בני המשפחה בפרס לישראל. בשנת 1970 נפתחה החנות הראשונה בקרית מוצקין, שבה נמכרו שטיחים ווילונות ואחר כך נפתחו חנויות
נוספות בקרית בביאליק, בנווה שאנן ובמפרץ חיפה. למרות המגבלות בקשרי מסחר עם אירן, לאחר המהפכה של חומיני, נעזרו האחים בבן משפחה שנותר בפרס, שהיה בוחר שטיחים ומעביר אותם לאירופה, לאיש קשר שהיה שולח אותם לישראל".

איתן סיני, 40, נולד בקרית מוצקין לאליהו ז"ל ומרגלית סיני. כשהיה בן 8, עברה המשפחה להתגורר בקרית חיים. איתן הוא הבן הבכור, ואחריו יש עוד ארבעה ילדים; סיגל, אורן, לירון ואורטל.

"כילד, מגיל צעיר מאוד, מאז שאני זוכר את עצמי, הייתי הולך לבקר בחנות בצומת קרית אתא. היינו פותחים את החנות במוצאי שבת והייתי מסתובב בה. סקרנו אותי השטיחים, עניין אותי המסחר ועניינה אותי גם האמנות שבשטיחים, העשויים עבודת יד. שטיח בעבודת יד הוא כמו ציור שמן או כל יצירה אמנותית מוערכת אחרת. נשאבתי לזה יותר מהאחים שלי, והיום בין האחים שלי אני היחידי שבעסק".
איתן סיני למד בבית הספר מגינים בקרית חיים. "מאוד עניין אותי ללמוד אלקטרוניקה, אבל לבסוף למדתי מינהל בתיכון קרית חיים, כי חשבתי כבר על העתיד וידעתי שזה ישתלב עם העסק, זה כל הזמן קרץ לי. פעמים רבות ויתרתי על שיעורי הבית והייתי הולך לחנות אחרי בית הספר".

איתן היה קרוב מאוד לאביו, הרוח החיה של האחים סיני. "אמנם עבדנו רוב הזמן בסניפים אחרים, אבל היינו בקשר כל הזמן. הייתי מתייעץ איתו, שואל אותו ולומד ממנו".
בסוף הלימודים בתיכון, איתן סיני כבר ניהל את סניף חורב של האימפריה המשפחתית. אחרי הצבא, השלים את לימודיו במינהל עסקים והמשיך להתפתח בעסק המשפחתי, וביחד עם אביו ודודיו, פתחו עוד חנויות בקניון חיפה ובצ'ק פוסט.

איתן סיני. צילום: דורון גולן
איתן סיני. צילום: דורון גולן
"שטיחים עתיקים פרסיים או קווקזיים, ככל שהם ישנים יותר, הם טובים יותר
"שטיחים עתיקים פרסיים או קווקזיים, ככל שהם ישנים יותר, הם טובים יותר

המורשת של אבא

"לפני 14 שנה התגלה סרטן ריאות אצל אבא שלי", מספר איתן,  "הוא עבר טיפולים, אובחן כנקי, אבל לצערנו, הסרטן חזר והוא נפטר בשנת 2006. הייתי בן 29 וקיבלתי את זה קשה מאוד. כולם. הוא נפטר צעיר, בן 57. החיים שלו היו האחים סיני. הוא היה מאוד קשור לעסק ואחד מעמודי התווך שלו, נפש מאוד פעילה בחנות. עד היום מגיעים לקוחות ושואלים איפה הוא, הם לא מאמינים שהוא נפטר. לי זולגות דמעות והם לא מבינים למה".

איתן סיני הבין מהר מאוד, שעליו מוטלת האחריות לשמר את המסורת המשפחתית ולהמשיך את מורשת אביו. "ידעתי שחייבים להמשיך. ידעתי שזה מה שאבא רוצה. וככה עשיתי. אבא היה הכי סבלני, בין אחיו, עם הלקוחות. הכי
חייכן, לא כי הוא האבא שלי, כי הוא היה נותן שירות דה בסט, ואנשים זוכרים אותו בגלל זה. הוא הוריש לי את התכונה לשרת את הלקוח שיהיה מרוצה. גם המשפחה מגבה אותי ונותנת לי את כל הכוח, אך בעיקר, אני שואב את הכוח מאבא, תמיד רואה אותו בעיניי, שהוא מאושר שאני בעסק וממשיך את הדרך שלו. הדמות שלו כל הזמן מלווה אותי. אני רואה אותו גאה בי".

ביחד עם איתן סיני עובדים היום שלושת אחיו של אביו ועוד שני בני דודים. גם המתקינים הם בני דודים, ולדברי איתן, הם לא עובדים עם קבלני משנה,כשבניו של
הדוד יוסף הקימו את מחלקת ההתקנות בחברה.
"הרבה אנשים מתפלאים איך הדור השלישי מחזיק מעמד, כי בדרך כלל בדור השלישי, זה נופל. אני חושב שתמיד צריך לדעת מתי להקשיב, ואנחנו מקשיבים האחד לשני, חושבים ביחד ומגיעים להחלטות ביחד, והרבה פעמים, מוותרים כדי לא להגיע לחיכוכים. זה קשה לנהל עסק משפחתי, אבל לכל אחד יש את תחום האחריות שלו. אני מנהל את החנות בצ'ק פוסט, אבל גם אחראי על הפיננסים והייבוא. בן דודי אחראי על תחום הפרקטים, אני על השטיחים, הטפטים והווילונות".
עד היום יש למשפחת סיני קרובי משפחה שמתגוררים באירן. לאחר המהפכה, חלק גדול מבני המשפחה עלו לישראל וחלק עברו להתגורר בארצות הברית, אבל עדיין יש בני משפחה באירן. אנחנו מתקשרים אליהם, טוב להם שם, לא מציקים
להם, דווקא מכבדים אותם. יש שם בתי כנסת. המוסלמים שם מכבדים את  היהודים. הרי אירן היא לא נגד היהודים היא נגד ישראל, והפרסים מאוד נחמדים, נותנים המון כבוד. בתערוכות אנחנו עובדים עם מוסלמים מאירן, שמכירים אותנו ועושים איתנו עסקאות בלחיצת יד כמו פעם, על מילה של כבוד. יש לנו שם טוב.
אפילו באירן שמעו על האחים סיני".

סחורה איכותית

האחים סיני מתמחים בשטחים פרסיים, אך לא רק. "יש לנו סחורה איכותית ויש לנו לקוחות של המון שנים, אפילו בני הדור השני והשלישי מגיעים לקנות. יש לנו לקוחות שקנו אצלנו לפני עשרות שנים, והיום הם מגיעים עם הילדים או הנכדים שלהם. המחירים אצלנו סבירים, ואנחנו שומרים על שם טוב. בקריות ובחיפה, כשאת אומרת 'אחים סיני', זוכרים אותנו לטובה. הסחורה שלנו איכותית. יש לנו שטיחים שעולים מאות שקלים ויש שטיחים בעבודות יד באלפי שקלים וגם שטיחים לאספנים בעשרות אלפי שקלים.


"שטיחים עתיקים פרסיים או קווקזיים, ככל שהם ישנים יותר, הם טובים יותר, כמו כל אמנות, כמו יין טוב. לגיל של השטיח יש משמעות, אם הוא פרסי איכותי יכול להחזיק יותר מ-100 שנה".
לדברי איתן סיני, גם בשטיחים יש אופנות. אם עד לפני כמה שנים היה טרנדי לקנות שטיחים אפגניים בעבודת יד או שטיחי שאגי תעשייתיים, היום זו שעתם היפה של שטיחי הטלאים, שטיחים ישנים שאיחדו אותם וצבעו אותם בצביעה מיוחדת ושטיחי וינטג', שמשפשפים אותם כמו ג'ינס, כדי שייראו עתיקים. "הטרנדים משתנים", אומר איתן סיני, אבל היוקרה של השטיח הפרסי תמיד נשמרת. מי שיודע מה זה שטיח פרסי, לא ילך על אפגני או על טלאים. מי שמעריך את השטיחים הפרסיים, מוכן לשלם עבורם אלפי ועשרות אלפי שקלים. היתרון שלנו הוא שאנו מייבאים את השטיחים. אנחנו יודעים איפה לקנות, לבחור את הסחורה הכי טובה. אנחנו נוסעים לתערוכות בחו"ל. השבוע חזרתי מתערוכה בהאנובר בגרמניה, שם בחרנו בקפידה שטיחים מודרניים בעבודת יד שיגיעו בקרוב".
איתן סיני התחתן לפני מספר שנים עם חגית, ולפני שנה ועשרה חודשים נולדה בתם הבכורה אדל. "היא באה לפעמים עם אשתי לבקר ורואים שהיא אוהבת את הצבעוניות של השטיחים, שכיף לה בחנות. היא מזכירה לי אותי, כילד, כשהייתי מגיע לחנות ומסתנוור מהשטיחים. אם היא תרצה להיכנס לעסק, בכיף אני זורם".


איתן סיני מגשים את עצמו ואת האהבה שלו לשטיחים מדי יום, אבל עדיין יש לו חלום אחד, שהוא מקווה שיום אחד יוכל להגשים. "אם הייתה לי אפשרות לטוס לאירן, הייתי מאוד רוצה, כי זה אחד המקומות היפים בעולם. זו מדינה עם נופים מדהימים ואחת המדינות בעלות אוצרות הטבע גדולים בעולם. חבל שהאסלאם הורס ארץ כזו מיוחדת. זה יהיה כמו חלום לחזור למקורות, למקום שאבא נולד".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות