fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סבג לא מתפשר – הסכם הגג תקוע

בין הדרישות של ראש עיריית נהריה: בניית איצטדיון, תקצוב הטיילת והרחבת בית העלמין. חשש שההסכם יידחה לסוף 2019. העירייה: "לא ננהג בפזיזות" ז'קי סבג. "יחתום רק לאחר שכל סעיפי ההסכם ייטיבו עם תושבי העיר"
ניצחון הערב של ז'קי סבג
סבג בערב הבחירות לפני חודשיים (צילום: אדריאן הרבשטיין)

 

החתימה על הסכם הגג בנהריה ואישורו מתעכבים למעלה מחצי שנה. החתימה מול משרד הבינוי ומשרד האוצר הייתה צפויה להיערך בחודש ספטמבר. בינתיים עיריית עכו כבר אישרה את הסכם הגג הצפוי ובנהריה יש חשש כי בעקבות דרישות מוגזמות של ראש העירייה ז'קי סבג, הסכם הגג לא ייכנס לתקציב ויידחה לסוף שנת 2019. בנוהל חריג גם שכונת האיצטדיון המתוכננת להיבנות על שטח האיצטדיון העירוני, עם 707 יח"ד, תיכלל בהסכם הגג.

בעיריית נהריה יש התנהלות אחרת משאר הערים בהן נחמו הסכמי גג: כך למשל העירייה וסבג מסרבים להקים תאגיד מים. במידה והיה קיים תאגיד, המדינה הייתה מעבירה 25 מיליון שקלים להחלפת התשתיות ביוב וצנרת. כמו כן בנהריה בית העלמין מנוהל על ידי המועצה הדתית, כאשר בערים אחרות בתי העלמין מנוהלים על ידי עמותת חברה קדישא.

מעבר להסכם הגג, לעיריית נהריה מחלוקת קשה מול משרד הבריאות על אי שדרוג המערכת העירונית לטיהור שפכים ושל מערכות הביוב ויש צורך להחליפם בדחיפות. העמדה של משרד הבריאות היא שנהריה לא יכולה להכיל שפכים, אם תגדל במספר התושבים. לכן גם מעוכבים היתרי הבנייה של קבלנים בשכונת נהריה מזרח, למתן היתר בנייה של 2460 יח"ד.

בפגישת שנערכה לפני כחצי שנה בין השר יואב גלנט לבין סבג, העלה האחרון את הדרישה להכליל תקציב להקמת איצטדיון כדורגל חדש, מוסדות חינוך ציבור ותשתיות. גלנט אף התרשם מנושא האיצטדיון וראה בו חשיבות וציין כי הבשלת ההסכם תבוא עד ספטמבר 2016.

ז'קי סבג (צילום: עיריית נהריה)
ז'קי סבג (צילום: עיריית נהריה)

אבל במשרד הבינוי יושבים יועצים וכלכלנים שמתקצבים את הפרויקטים והם הודיעו כי אין תקציב לבניית איצטדיון חלופי. עוד אמר סבג שאינו מוכן לוותר על דרישת הקמתו. צוות משרד הבינוי מציין כי קיים קושי משמעותי במימון סוג כזה של בקשה ולהציג דרישה מצומצמת יותר ובאופן משמעותי.

אותם הדברים אמורים בנוגע לתקצוב בית העלמין של נהריה. עוד עלה באותה פגישה כי העירייה רוצה תקציב של 30 מיליון שקלים להרחבת בית העלמין.  במשרד הבינוי מדגישים שאף רשות מקומית בארץ לא ביקשה דבר כזה. בכל זאת אושר מחצית מהתקציב, ובתנאי שהעירייה תשתף בחלקה היחסי. בפגישה ציין סבג את המורכבות להכיל תשלום על שירותי קבורה, דבר שתושבי נהריה אינם רגילים אליו, לדבריו. סבג מציע כפשרה כי התקציב לבית העלמין יוגדל מ~10 מיליון ל~20 מיליון שקלים.

בעניין תאגיד המים מציינים כי יש אפשרות להחריג את אי הקמת התאגיד הממשלתי. אלא שדרישת העירייה היא להקים תאגיד מים עצמאי לעיר. סבג הסביר כי לא יסכים לתיאגוד עם רשויות נוספות והוסבר לו בישיבה כי אין דרך להקים תאגיד עצמאי.

כמו כן ביקש סבג הגדלת תקציב למוסדות חינוך וציבור. על פי החישוב הסטטיסטי התקציב עומד על 18 אלף שקלים לכל יחידת דיור ואילו סבג ביקש 25 אלף שקלים ליח"ד. עוד עולה מאותה פגישה כי סבג ירד מדרישתו להאריך את כביש 6 במסגרת הסכם הגג ושיקום נחל הגעתון. עוד נאמר כי סבג דורש 30 מיליון שקלים לטובת תקצוב הטיילת הצפונית.

חבר מועצת העיר, עו"ד אורן סודאי: "נושא הסכם הגג, שהינו קריטי לנהריה, מנוהל כולו על ידי ראש העיר בלי כל שקיפות ציבורית. עיריית נהריה מנהלת משא ומתן ארוך, אבל נכון להיום איש לא יודע היכן ההסכם עומד".

מעיריית נהריה נמסר: "עיריית נהריה נמצאת מזה זמן במשא ומתן עם משרדי הממשלה הרלוונטיים על מנת לקבל את הסכם הגג הטוב ביותר והמיטיב ביותר עם תושבי העיר. דרישותינו אינן מופרזות והן כוללות- לצד פתרונות דיור – גם פתרונות של תעסוקה (כך דרשנו לכלול בהסכם איזור תעשיה חדש), רווחה ותרבות (איצטדיון חדש שיחליף את האצטדיון הישן, הרחבת בית העלמין ועוד) וכמו כן סעיפים נוספים. העירייה לא תנהג בפזיזות ותחתום על הסכם גג אלא רק לאחר שכל סעיפי ההסכם ייטיבו עם תושבי העיר".

ממשרד הבינוי נמסר: "הסכם הגג עם עיריית נהריה נמצא בשלבי משא ומתן. יש שתי נקודות מרכזיות במחלוקת מהותית בין הצדדים, האחת מניעת מימון מיותר של המדינה לנושא המט"ש וכיבוד הסכמים קיימים. השנייה בקשת העירייה להקמת אזור תעשייה חדש בתחומי העיר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות