fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש: "אין מחסור במפעלי תעשייה בעיר"

עדי אלדר, יעקב סיני, שרגא ברוש
צילום אלכס הובר

לפני שבוע התקיים בהיכל הספורט רבין יריד התעסוקה השנתי, ביוזמת התאחדות התעשיינים, עיריית כרמיאל ומרכז הון אנושי. השנה הושם דגש רב לתפקידים נדרשים ולהכשרות מקצועיות בתעשייה. היריד התקיים במעמד נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, ראש העיר כרמיאל עדי אלדר, וסגנית ראש העיר שולה כהן. ביריד הציגו 46 מעסיקים מעל 1,000 משרות בנוסף למרכזי הכשרה ומכללות מקצועיות. בנוסף הוצגו עשרות משרות נוספות בעמדת מרכז הון אנושי ובו העניק צוות היועצים של המרכז ייעוץ תעסוקתי, סייע בהכנת קורות חיים והציג את שירותי המרכז לדורשי עבודה.

ברוש, האורח המיוחד בכנס, פורש בראיון מיוחד את חזונם של התעשיינים ומעלה את הסוגיות הקשות העומדות בפניהם, במיוחד בתחום ההכשרה המקצועית וכוח האדם המיומן במקצועות הטכנולוגיה באזור כרמיאל, הגליל ובפריפריה בכלל.

ברוש: "היום בכל הארץ חסרים לנו בתעשייה המסורתית כ~12 אלף עובדים. רק בכרמיאל והאזור הקרוב אנחנו מדברים היום על מחסור של כ~900 עובדים. המחסור נובע מכך שהחינוך הטכנולוגי הופסק. מצד אחד אנחנו לוחצים על הממשלה לעבות את החינוך הטכנולוגי, אבל יעברו כ~8 שנים עד שהם יגיעו לקו הייצור. בגלל זה היום אנחנו מסתובבים בין הערים ומחפשים אנשי מקצוע".

עדי אלדר, יעקב סיני, שרגא ברוש
צילום אלכס הובר

אולי זה לא אטרקטיבי לעבוד בתעשייה המסורתית?
"השכר הממוצע בתעשייה עומד היום על 14 וחצי אלף שקלים לחודש לעומת המשק העומד על 9,500. התעשייה הוא מקום טוב, התעשיינים אוהבים את העובדים שלהם. אנחנו נשמח לקלוט עובדים לתעשייה. כעת אנחנו מבצעים פיילוט במספר יישובים וביניהם כרמיאל. בעיר שיש ראש עיר מחויב כמו בכרמיאל, ממהרים לעשות עד תחילת הקיץ".

מה אומר הפיילוט?
"המוטו של הפיילוט הוא לחבר מקום עבודה לעובד, ישירות בין המעסיק, מנהל המפעל. המעסיקים היום באים לחבק את העובדים אנחנו רוצים לשדר לעובדים שאנחנו רוצים וצריכים אותם. רוצים לתת לעובדים הרגשת גאווה שהוא בא לעבוד בתעשייה. אנחנו רוצים להסביר לעובדים שאנחנו לא עושים להם שום טובה. אנחנו שמחים שהם באים לעבוד איתנו. אנחנו רוצים לחבק את מי שמוכן לעבוד בתעשייה".

מה באשר לעידוד מעסיקים להגיע לפריפריה?
"אני כמעט לא צריך לעודד אותם, הם מעוניינים לצאת לפריפריה. הבעיה היא הבירוקרטיה, קשיים ברגולציה, אבל במקום שיש ראש עיר מחויב _ זה עובד, כמו בכרמיאל".

למרות הדברים של ברוש, העובדות המוכרות שונות. בשנים האחרונות לא נפתחו בעיר מפעלים חדשים, לא בתעשייה מסורתית ולא היי טק, לעומת זאת נסגרו מפעלים גדולים שהיוו את כרטיס הביקור של העיר, כמו דלתא למשל.

מה באשר להקלות במיסוי כדי להפוך את הפריפריה לאטרקטיבית?
"אנחנו לא רוצים הקלות במיסוי ולא רוצים כלום. אנחנו רוצים את הפריפריה בלי הקלות ובלי בטיח. תני לנו מקום שאנחנו יכולים להתפתח ולגדול, מה שיש היום בחוק, זה מספיק. אם מישהו חושב שהתחרות בתעשייה היא בין כרמיאל לעפולה טועה, התחרות היא בין ישראל לבין רומניה, או סין".

שנים שהעיר מחפשת מפעל עוגן. אחד, לא הרבה
"לא בתעשייה, היי טק זה דיון אחר. בכרמיאל יש נכס בלתי רגיל שזה בראודה. אם בראודה יוכל לספק את כוח האדם הנחוץ להיי טק נביא לכאן מפעל היי טק. צריך מקורות כוח אדם".

לסיום רק נשאלת השאלה, אם הכל כל כך ורוד, איך זה שבשורה התחתונה הבנים כאן עוזבים מחוסר מקומות תעסוקה, אזורי תעשייה הופכים לאזורי מסחר ומפעלים חדשים לא מגיעים לעיר?

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות