fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לנקרי בראיון לצפון-1: "המשפחה שלי לא יכלה להכיל את הפוסטים נגדי"

שמעון לנקרי (צילום: אדריאן הרבשטיין)
נדרוש את העתקת המפעל. שמעון לנקרי (צילום: אדריאן הרבשטיין)

קרב משפטי של ארבע שנים הגיע לסופו ביום חמישי שעבר. ראש עיריית עכו שמעון לנקרי יכול לרשום הישג עצום בפסיקה תקדימית שחייבה את חבר מועצת העיר לשעבר יוסי חדד בתשלום של 212 וחצי אלף שקלים, על שימוש בפרופיל פיקטיבי בפייסבוק שקרא להשמצות ולשון הרע.

מערכת הבחירות בשנת 2013 בעכו הייתה קשה מאד.  הקמפיין הפוליטי השתלט על הרשת  והחלו ניצנים של  פרופילים פיקטיביים, המכונים "טרולים", שכתבו כנגד לנקרי ומשפחתו. פרופיל בשם "הדס בתור" טרף את הקלפים.  בתור השתלחה בלנקרי במספר פוסטים במשך שלושה חודשים, האשימה אותו בהטרדת קטינה, רמיזות על התנהגות עבריינית בעובדות עירייה ונשים אחרות. הפוסטים שהעלתה בתור היו פיקנטיים וכללו גם חומרים על חקירתו של לנקרי במשטרת ישראל לאחר ניסיון ההתנקשות בו בחודש מרס 2013.

לנקרי החליט לא לוותר, פנה ליועצים, האקרים , כוכבי רשת בניסיון לאתר ולהוכיח את צדקתו ובעיקר להגיע אל הכתובת והאדם ממנו יצאו הפוסטים. זהותו של יוסי חדד – כמי שעמד מאחורי הפרופיל הפיקטיבי, נחשפה לאחר שבמסגרת אחת ההתכתבויות הוא שגה והשיב לאחד המשתתפים בשיחה מהפרופיל האישי שלו, אך בלשון נקבה ובאופן ישיר לדברים שנכתבו על ידו רק כמה דקות קודם לכן מהפרופיל הבדוי בו עשה שימוש תחת השם; הדס בתור.

שמעון לנקרי
שמעון לנקרי (צילום: אושרי כהן)

בכתב הגנתו ולאורך כל ההליך הכחיש  חדד כי הוא היה זה שעשה שימוש בפרופיל הפיקטיבי זה וגרס כי משהו "פרץ" את חשבון הפייסבוק, ועשה את הפרסומים כדי לפגוע בו.

בית המשפט בחן את טענותיו של חדד אחת לאחת, דחה אותן, קיבל את התביעה ופסק כי טענתו של יוסי חדד הינה "תזה מופרכת ממש", ו"בלתי סבירה".בית המשפט קבע כי לא רק הפרסום האחרון בשרשרת הפרסומים נשוא התביעה נעשה על ידי  חדד אלא ש: "באין נתון לסתור – נוטה הכף לכך שהפרסומים נעשו כולם בידי אותו משתמש, לאור הדמיון הסגנוני והתכנים".

תביעה שכנגד שהגיש חדד כנגד לנקרי נדחתה לגופה, שעה שחדד שתבע את לנקרי על עצם פרסום התביעה בעיתונות המקומית, לא הצליח להוכיח שלנקרי פעל לפרסומה. בפסק הדין נכתב: "דמו של איש ציבור אינו סמוק יותר או פחות מזה של נפגע אחר. אולם הפגיעה בו יכולה להיות קשה וחמורה יותר באופן ממשי ביחס לאדם אחר בסיטואציה של פרסומים משמיצים דומים, דווקא לאור מעמדו הציבורי".

בית המשפט סבר כי תוכן הפרסומים שעשה  חדד באמצעות הפרופיל הבדוי היה חמור ופסק לנתבע סכום חסר תקדים של 180אלף שקלים במצטבר. זאת, בצירוף  20 אלף שקלים הוצאות משפט ובצירוף החזר אגרה מלא בסך 12 וחצי אלף שקלים והכול לתשלום תוך שלושים יום. את ראש עיריית עכו ייצגה עורכת דין טלי בן סימון, ממשרד פדרבוש- בן סימון.

"בתקופה הכי קשה בחיי בזמן  שהייתי בטיפול נמרץ ועברתי שיקום ארוך מאד אחרי שירו בי. לצד השיקום שלי הייתי צריך להתמודד עם עוול גדול של כל פרסומים פיקטיביים", אומר השבוע ראש עיריית עכו שמעון לנקרי, בראיון לעיתון צפון -1, "פגיעה בכל כך הרבה אנשים שהיו כאן בעירייה ובמשפחה שלי האישית והשופט עשה כאן צדק.  זו הייתה תקופה איומה לקרוא כל שבועיים פוסט מכפיש בכל מיני האשמות. רק מי שעובר את זה מבין למה אני מתכוון.  הוא עשה טעות וכמו שאומרים 'סוף גנב להתגלות ורשע לשלם את המחיר'..לא עשיתי זאת בשביל כסף, זה לא עניין כלכלי, הוצאנו המון כסף על המשפט הבאנו עדים, מומחים ושילמנו לעורכי דין.  היה לי חשוב להראות שדמו של איש ציבור אינו הפקר והייתי מוכן לשלם כל סכום שהצדק ייצא לאור".

זה עדיין מלווה אותך למרות שעברו ארבע שנים?

"זה נשאר באוויר כמעגל שלא נסגר. רק אחרי ארבע שנים בדיוק נעשה צדק. אנשים כותבים בעילום שם, השיח בפייסבוק הוא פוגעני ומוביל אנשים להסתתר מאחורי תכתובות קשות. השופט הוציא לפייסבוק צו כדי  לגלות את כתובת ip, בשם חופש הביטוי פייסבוק סירבה, וזו הייתה טעות גדולה.  זה רק הולך ומחמיר בחברה הישראלית, וצריך לטפל בשיח הציבורי.  יוסי חדד הוא איש חינוך שמתהדר בעבודה חינוכית ועמד מאחורי בושה כזאת".

איך הפרשה השפיעה על המשפחה שלך?

"המשפחה שלי לא יכלה להכיל את זה. יום אחד קראתי שאשתי עזבה את הבית עם הילדים וצוין בפוסט גם לאן היא עברה לכאורה, והכל שקרים והאשמות על אונס של קטינות, לא יכולתי לישון בלילה. אני קורא לכולם לא לוותר".

איזה תגובות קבלת?

"אנשים מברכים אותי. כולל יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס.  חד משמעית עשיתי את זה בשביל כל ראשי הערים, אנשי ציבור ונפגעי הפייסבוקים והרשתות החברתיות. שיידע כל אחד שמסתתר שבסופו של דברי ישלם את המחיר, והמחיר מאד כבד. לי לא היה אכפת לשלם כל מחיר שבעולם העיקר שהצדק ייצא לאור. אנשים מעריכים את האומץ לב שלי ולא להיכנע.  זו סגירת מעגל".

יוסי חדד בתגובה: "שנקרא את החומר נגיב".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות