fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יתושים נגועים בקדחת הנילוס נתגלו במועצות אזוריות

יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס נתגלו בתחומי מועצות אזוריות רבות. המשרד להגנת הסביבה: יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס נתגלו באזורים רבים בארץ המשרד הנחה את הרשויות המקומיות הרלוונטיות להרחיב את היקף הפיקוח וההדברה בשטחן
מטרד ניתן למיגור. מיגור יתושים בבנימינה גבעת עדה. צילום: מועצת בנימינה גבעת עדה
מטרד ניתן למיגור. מיגור יתושים בבנימינה גבעת עדה. צילום: מועצת בנימינה גבעת עדה

בבדיקות שגרתיות שמקיים המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עם משרד הבריאות, נמצא כי ממשיכים להימצא יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס באזורים רבים בארץ. המשרד מציין, כי עובדה זו מצביעה על נוכחות של הנגיף בכל הארץ, גם באזורים שלא נדגמו ומחדד את ההנחיה כי על כל הרשויות המקומיות בכל רחבי הארץ להגביר פעולותיהן להפחתת מפגעי היתושים על ידי הרחבת פעולות הפיקוח וההדברה של היתושים שבשטחן.

הנחיה זו מקבלת משנה חשיבות בימים אלו של חופשת הסוכות, שבה רבים שוהים בערבים ובלילות מחוץ לבתים, כשהם חשופים יותר לעקיצות יתושים.

הרשויות שבהן התגלו יתושים נגועים בקדחת מערב הנילוס בחודש ספטמבר: מועצה אזורית מטה יהודה, מועצה אזורית משגב, מועצה אזורית עמק חפר, רמת השרון, מועצה אזורית מטה אשר ומועצה אזורית גליל עליון. אלה נוספו לרשויות: מועצה אזורית שער הנגב, שדרות, מועצה אזורית גליל תחתון, מועצה אזורית עמק יזרעאל, מועצה האזורית זבולון, מועצה אזורית עמק המעיינות, מועצה אזורית גזר, מועצה אזורית מגילות, מועצה אזורית מנשה, מועצה אזורית מגידו, מועצה אזורית אלונה, מועצה אזורית גוש עציון, מועצה אזורית הגלבוע, מזכרת בתיה, קריית עקרון, קיסריה ופרדס חנה-כרכור.

 

דר שמעון אדלשטיין יועץ לבקרת זיהומים ומחלות זיהומיות במרכז הרפואי זיו בצפת צילום המרכז הרפו
ד"ר שמעון אדלשטיין יועץ לבקרת זיהומים ומחלות זיהומיות במרכז הרפואי זיו בצפת (צילום המרכז הרפואי זיו)

 

ראש המועצה האזורית משגב רון שני לבלינקר: "משגב  מנטרת ומטפלת באזורים העלולים לשמש לדגירת יתושים בתחומה, ונעזרת באשכול הרשויות בית הכרם לפעילות אזורית מתכללת ברשויות השכנות.

קדחת מערב הנילוס מועברת בעיקר על ידי יתושים מסוג "קולקס", המתרבים ומתפתחים במים מזוהמים, כגון מי ביוב. נכון להיום, המקום היחיד באזור שעדיין מוזרמים אליו מי ביוב נמצא מצפון לכביש 85 לאורך הכביש מצומת דיר אל אסד ועד צומת גילון.

המקום מנוטר על ידי אנשי התברואה של משגב באופן רציף, ומטופל, בהתאם לתוצאות הניטור, על ידי קבלן הדברה ,המשותף למשגב, כרמיאל ותאגיד המים מי הגליל,. משגב גם נמצאת בקשר שוטף עם הפיקוח של רשות הניקוז גליל מערבי. למרות הטיפול, קיימת אפשרות שגם יתוש הנמר האסייתי יכול להעביר את קדחת מערב הנילוס. יתוש זה דוגר גם במקווי מים קטנטנים ונקיים, ולכן חשוב למנוע אפשרות דגירה בכל מקום, ציבורי או פרטי. משגב מפיצה את הנחיות המשרד להגנת הסביבה בנושא ליישובים ולתושבים באופן רציף".

תחלואה בקדחת מערב הנילוס נגרמת על ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועבר לאדם באמצעות עקיצת יתושים. במקרים בהם מתפתחת מחלה היא קלה ומתבטאת בחום ובכאבי ראש ושרירים. בחלק קטן מהחולים, המחלה עלולה להסתבך ולגרום לדלקת מוח ואף למוות. מאחר ולא קיים חיסון לבני אדם, מניעת מפגעי יתושים היא הדרך העיקרית לשבור את מעגל העברת המחלה לאדם.

המשרד קורא לציבור לדווח לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי. באזורים שבהם התגלה נגיף קדחת מערב הנילוס בדגימות שביצע המשרד להגנת הסביבה, מתקיים פיקוח מוגבר בשיתוף פקחים של רשות הטבע והגנים כדי להפחית ככל האפשר את סיכוי העברת הנגיף לאדם ולשמור על בריאות הציבור.

כדי למנוע התפתחות יתושים, יש לאתר ולטפל בכל מקור מים עומדים בשטחים הפתוחים, בבית ובסביבתו, והציבור הרחב יכול להתגונן מפני העקיצות, בין היתר, באמצעות התקנת רשתות בחלונות ומריחת תכשירים דוחי יתושים. כמו כן, על הציבור לדווח לרשויות על כל מפגע יתושים הנמצא בשטחן, לצורך הטיפול היעיל והמהיר ביותר בתופעה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות