fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יש עוד הרבה עבודה

מכבי חיפה אמנם הבטיחה השבוע את עלייתה לחצי גמר גביע הטוטו, אבל למאמן פרד רוטן יש עוד מספיק עבודה. ההולנדי צריך לקחת סגל שהגיע בעונה שעברה למקום העשירי, וכמעט לא עבר שינוי, ולהביא אותו למקום גבוה יותר, ואם בדרך הוא יצליח למצות חלק מהפוטנציאל שגלום בשחקנים שלו אז בכלל מצוין
בהחלט יכול וצריך לנסות מערכים שונים. פרד רוטן צילום: אדריאן הרבשטיין
בהחלט יכול וצריך לנסות מערכים שונים. פרד רוטן צילום: אדריאן הרבשטיין

אם יש דבר אחד בולט במשחקי גביע הטוטו שקיימה מכבי חיפה, הוא הניסיון של פרד רוטן לחשוב קצת אחרת. הדברים הבולטים ביותר הם הניסיון המעניין להפוך את שלומי אזולאי למין פליימקר אחורי ואת מוחמד עוואד לשחקן אגף. קשה לדעת אם זה יצליח גם בליגה, כשקבוצות יתכוננו לזה הרבה יותר ברצינות, אבל זה בהחלט מעיד על מחשבה וניסיון לשפר את מה שיש ובסופו של דבר זה אחד מהתפקידים של המאמן. בינתיים זה הספיק כדי לעלות לשלב חצי גמר גביע הטוטו וזה בהחלט יפה, ואם מכבי תנצח בחצי הגמר בדרבי את הפועל, שיתקיים ביום שני בסמי עופר, זה יהיה ניצחון מוראלי חשוב לקראת פתיחת משחקי הליגה.

רוטן צריך לנסות מערכים שונים

כשיש לך את ה-11 הכי טובים בעולם בתפקיד, לא ממש מסובך לאמן. ראינו את לואיס אנריקה נכשל ברומא ואחר כך עובר לברצלונה, מקבל שם את מסי-סוארז-ניימאר, בשיא הכושר, ומצליח לקחת בעונה את כל התארים האפשריים. החכמה האמתית היא לקחת סגל של מקום שש-שמונה ולהביא אותו יותר גבוה. כמובן שזה רע מאוד שמכבי חיפה הפכה, גם בעיני עצמה לקבוצת מרכז טבלה, אבל זה משהו שיעקב שחר ומוחמד אלאך צריכים לפתור, לא רוטן. הוא צריך לקחת סגל שהגיע בעונה שעברה למקום העשירי, וכמעט לא עבר שינוי, ולהביא אותו למקום גבוה יותר ואם בדרך הוא יצליח למצות חלק מהפוטנציאל שגלום בשחקנים שלו אז בכלל מצוין. הסגנון ההולנדי המסורתי הוא 4:3:3, אבל רוטן בהחלט יכול וצריך לנסות מערכים שונים כדי להצליח במה שקודמיו נכשלו בשנים האחרונות. אם מכבי חיפה תתאים את עצמה לקבוצות שמגיעות לשחק מולה, יש סיכוי לא רע שנראה גם קצת כדורגל באצטדיון סמי עופר.

4:3:3

המערך הרגיל שמכבי תרגלה רוב הזמן הוא 4:3:3. ההבדל העיקרי בו הוא בקישור. הרכב עם שני קשרים אחוריים שיכלול את: חיימוב, מאבוקה, חבשי, דוס סנטוס, גרשון, אזולאי, מנדז'ק, לביא, סלליך, רוקאביצה וקרמר מתאים נגד קבוצות חזקות יותר, או כאלה שמחזיקות בכדור. הרכב שיכלול בקישור את אזולאי ליד מנדז'ק או לביא, כשלפניהם ישחק אופיר מזרחי, או רועי קהת, יתאים יותר לקבוצות הקטנות שיגיעו לסגור את המשחק. היתרון הגדול של אזולאי, לצד שני קשרים אחוריים הוא, שמכבי יכולה לשחק משחק מעבר מהיר ולדחוף את הכדור קדימה לקרמר ולשחקני האגף המהירים וגם לשמור על מרכז שדה שיוכל להגן על מרכז ההגנה. גרשון לא ממש מצטיין במשחק התקפי, אבל בהגנה הוא אמור להצליח להסתדר עם מרבית שחקני האגף ההתקפיים שמגיעים מולו. משחק ההגנה של מכבי אמור להשתפר מהעונה שעברה ואם קרמר יפגין בליגה את היכולת המעודדת שלו עד עכשיו, מכבי תוכל להבקיע לא מעט. קהת או מזרחי נותנים למכבי שחקן קישור שגם לא מפסיק לרוץ וללחוץ ובעיקר מצטרף להתקפה. למכבי יש את מאבוקה בימין, שמגיע ללא מעט מצבי הרמה טובים, וקשר קדמי לצד קרמר ורוקאביצה, שנכנס לרחבה מהצד הרחוק והם אמורים להסתדר גם עם הגנות צפופות. החסרונות? בהרכב הגנתי למכבי יש מעט מדי שחקנים שמסוגלים להחזיק כדור מול לחץ, ובהתקפי, אם מנדז'ק או לביא לא יהיו מספיק ערניים, היריבות תוכלנה להגיע למצבי הבקעה ממרכז המגרש.

3:5:2, או: 3:4:3

היתרון  של המשחק בשלושה בלמים הוא קודם כל ההכרות של שחקני ההגנה של מכבי עם המערך הזה. גרשון שיחק לא מעט כבלם שמאלי במערך של שלושה וגם דוס סנטוס יהיה טוב יותר כבלם ימני. במצב כזה מאבוקה בימין ומנחם בשמאל יוכלו לצאת קדימה ללא פחד, כי יהיה מי שיחפה מאחוריהם.

הרכב: חיימוב, דוס סנטוס, חבשי, גרשון, מנחם, לביא, מנדז'ק, אזולאי, רוקאביצה, קרמר. במידה ורוטן רוצה הרכב התקפי יותר הוא יכול לשחק עם אזולאי ליד מנדז'ק וקהת מתחת לשני החלוצים. רוטן יכול לוותר על קהת ולשחק עם שלושה שחקנים בחלק הקדמי ואז סלליך, או עוואד, ישחקו באגף אחד, רוקאביצה בשני וקרמר במרכז.

יתרונות גדולים: העורף יהיה פחות פרוץ וההגנה הרבה יותר יציבה. אפשר יהיה ללחוץ קדימה גבוה יותר ויהיה כל הזמן שחקן למעלה באגף שמאל, מה שלא קורה כשגרשון מגן. חסרונות: אם בהרכב של סלליך ואזולאי יחד יש פחות מדי שחקנים שמחזיקים בכדור ומסוגלים לייצר, בהרכב שבו רק אזולאי יהיה למכבי קשה מאוד לייצר מצבים ממשחק מסודר. מכבי אולי תהיה יעילה יותר, אבל הכדורגל יהיה הרבה פחות נעים לעין ובמידה והתוצאות לא יגיעו די מהר אפשר להניח שהקהל לא ממש יאהב את מה שהוא יראה.

בהחלט יכול וצריך לנסות מערכים שונים. פרד רוטן צילום: אדריאן הרבשטיין
בהחלט יכול וצריך לנסות מערכים שונים. פרד רוטן צילום: אדריאן הרבשטיין

 

4:4:2 "אנגלי"

שני חלוצים, שני קשרים, שמשחקים על כל המגרש ושחקני אגף שלא מפסיקים לרוץ באגף ומכינים את הכדור לחלוצים. הרכב: חיימוב, מאבוקה, ריינן, חבשי, מנחם, מנדז'ק, לביא, סלליך, זנתי, רוקאביצה, קרמר. היתרון הגדול בסגנון הזה הוא שמכבי תהיה בחלק הקדמי עם המון שחקנים בהתקפה וכל הזמן עם שני שחקנים במרכז הרחבה. קרמר יוכל להיעזר ברוקאביצה ובשחקן שיכנס מהאגף שבו הכדור לא נמצא ומכבי תדחוף ככל שאפשר למשחק בין שתי רחבות, שם ברוב המשחקים בליגה יש לה יתרון של כשרון והיא תוכל להשתמש בו כדי להבקיע יותר. הבעיה העיקרית, שההרכב הזה דורש שחקני אגף תוקפים ולכן גרשון יתקשה מאוד לשחק במערך הזה ומנחם יהיה בעיה בהגנה. שני הקשרים האחוריים אמורים להסתדר מול קבוצות מרכז טבלה ומטה, גם בחיפוי וגם בחילוצי הכדור, וזנתי וסלליך, בעזרת המגנים, אמורים לייצר מספיק מצבים להתקפה. כדורגל גדול זה לא יהיה, אבל יש סיכוי לא רע שמכבי תנצח לא מעט משחקים. אם רוטן רוצה לשחק עוד יותר התקפי הוא יכול לשחק עם אזולאי, או קהת, לצד מנדז'ק ואז מכבי תקבל גם יכולת התקפית מהקישור, אבל זה יבוא על חשבון העזרה להגנה וחילוצי הכדור.

כאמור לרוטן אולי אין סגל איכותי במיוחד, אבל יש לו סגל שמאפשר לו לשחק בכמה מערכים. רוב הסיכויים שמכבי חיפה תאלץ לבחור ביעילות על פני כדורגל יפה לעין, כי פשוט אין לה כרגע את השחקנים המתאימים לשחק מסודר. אין לה מספיק בלמים שמסוגלים להניע כדור מאחורה ואם יהיו מספיק קשרים במרכז שיניעו כדור, תהיה בעיה בעזרה להגנה. לכן רוטן צריך לחשוב ברצינות על משחק הרבה יותר מהיר שידחוף מהר את הכדור קדימה ויגרום להגנה של מכבי להיות פחות חשופה לטעויות ולהתקפות מתפרצות. אם קאיו יישאר בקבוצה, רוטן צריך לחשוב להשתמש בו כמחליף מהספסל. קאיו הוא השחקן הטכני ביותר בסגל ועדיין מסוגל לייצר משהו מפתיע, ובעיקר מכבי חייבת יכולת איכותית מקרמר במרכז ההתקפה. בלעדיו שום דבר מכל מה שיתוכנן על הלוח לא יעבוד.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות