fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חיפה כימיקלים דורשת למלא את מיכל האמוניה מחדש

יונה יהב: "מסוכנתו המובהקת, המידית והממשית של מערך האמוניה במפרץ חיפה הינה עובדה שאינה שנויה במחלוקת לא בכדי הורה בית המשפט לרוקן את מכל האמוניה באופן מוחלט בציינו כי המכל כמו גם אוניית האמוניה, מהווים סיכון של ממש לכל מי שנמצא בתחום העיר חיפה".
מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)
מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)

חיפה כימיקלים נלחמת.  נציגי החברה פנה למשרד להגנת הסביבה בדרישה למלא מחדש את מיכל האמוניה בקרית חיים מחדש, לקראת הגעתה של אוניית אמוניה שנמצאת באוקראינה.  בית המשפט עליון הוציא עיכוב ביצוע להחלטה לרוקן את מיכל האמוניה לחלוטין עד 31 למרס (מחר).  הבוקר פנתה עיריית חיפה לבית המשפט העליון בבקשה לצמצם את צו העיכוב ולאסור על הגעת האונייה.

ראש עיררית חיפה חיפה יונה יהב, פנה הבוקר במכתב דחוף למשרד להגנת הסביבה בדרישה שלא לאשר את בקשת חיפה כימיקלים לאפשר את כניסת אניית האמוניה ומילוי המיכל.

 

בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בחיפה השבוע, חשפה היועצת המשפטית של עיריית חיפה עו"ד ענבל בן ארי, כי בניגוד לטענת חיפה כימיקלים כי לא ניתן לרוקן את צינור היניקה של מיכל האמוניה מתחת ל-600 טון אמוניה, על פי עדכון היועצים המשפטיים של החברה, במיכל האמוניה יש רק 416 טון אמוניה.

"נדהמנו כשראינו את המסמך הזה כי הבנו שבקשת המערערת לא שווה דבר", אמרה עו"ד בן ארי בבית המשפט. "גם התצהיר שצורף לבקשה לא שווה דבר והטענה הזו של ה~600 טון עברה כחוט השני, בבקשה דרך חוות הדעת המומחה הבינלאומי של המשרד להגנת הסביבה, דרך תגובת המדינה".

מסתבר, שלמרות בקשת עיריית חיפה מהיועצים המשפטיים של חיפה כימיקלים, לקבל את דוח הריקון, הועברו המסמכים רק בבוקר הדיון בבית המשפט, שם הסתבר כי למרות הטענה, האמוניה רוקנה אל מתחת ל~600 טון. "אנו רואים בכך הסתרה של עובדות, אנו לא באמת יכולים להתייחס ברצינות לחוות דעת שתציג המערערת, אם היא מסתמכת על עובדות שקריות, כפי שהתגלה היום ולצערי, אנו לא יכולים גם לסמוך על סיכום הביקור של המומחה הבינלאומי שאנו לא יודעים אם הוא נחשף למסמכים האלה, של המפרט הטכני של המיכל", אמרה עו"ד בן ארי בבית המשפט.

איש לא ניגש למכרז. מכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)
מhכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)

עוד טענה עו"ד בן ארי, כי המומחה הבינלאומי שהובא לבחינת הנושא, לא התייחס נקודתית לריקון מיכל האמוניה בחיפה, אלא לריקון מיכל אמוניה בכלל. "נוצר פה איזשהו משבר אמון שאנו מבקשים את סיוע בית המשפט על מנת לפתור אותו", אמרה עו"ד בן ארי וביקשה מבית המשפט לחייב את חיפה כימיקלים להעביר לרשות העירייה מסמכים שביקשו, לו רק מטעמים של שקיפות ומנהל תקין.

היועצים המשפטיים של חיפה כימיקלים טענו כי הנחתה העבודה של המפעל הייתה, שכשתרוקן האמוניה מתחת ל-600 טון, המשאבות יעצרו באופן אוטומטי, אך זה לא קרה. "הואיל ולא ניתן צו זמני, המשאבות המשיכו לעבוד אוטומטית, עד שנראה אחד מהשניים, או שהן תפסקנה לעבוד, או שיקרה אסון".

הדיון הופסק והיועצים המשפטיים של חיפה כימיקלים התייעצו עם אנשי המשרד להגנת הסביבה ובתום ההפסקה אמרו, כי המשאבות שמצליחות לשאוב את האמוניה ימשיכו לשאוב.

לאור הגילויים החדשים, פסקה השופטת תמר שרון נתנאל כי על המפעל להעביר מסמכים לעיריית חיפה או למי מהצדיים בתיק. בנוגע לריקון המיכל הורתה השופטת לחיפה כימיקלים להעביר את תכנית ריקון מיכל האמוניה המפורטת למשרד להגנת הסביבה, שתכלול התייחסות להצעות הריקון שבחוות דעתו של פרופ' אהוד קינן עד לתאריך29.3 והמשרד להגנת הסביבה יבחן אותה עד לתאריך 5.4 ולמחרת יתקיים דיון נוסף בבית המשפט.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "היום בבית המשפט המחוזי חשפה עיריית חיפה כי נכון לבוקר זה קיימים במיכל האמוניה רק 416 טון וזאת לאחר שחיפה כימקלים טענה כי אין אפשרות לרוקן מתחת ל600 טון".

ראש עיריית חיפה יונה יהב מסר בתגובה: ״היום חשפנו עוד תרמית מבית חיפה כימקלים. לפי דוח של החברה עצמה נשארו עכשיו במיכל רק 416 טון אז איך ייתכן שישנה בעיה לרוקן מתחת ל~600 טון? לא נסכים לגרירת הרגליים המתמשכת הזו שכל מטרתה היא לבזות את החלטת בית משפט ולהשאיר את המיכל פעיל לטובת אינטרסים כלכליים״.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות