fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"התעלמות מהצורך בהרחבת בית החולים עלולה לסכן חיים"

בשל הצפי לגידול דמוגרפי באזור הגליל המערבי אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון תוכנית להרחבת המרכז הרפואי לגליל ב~60 אלף מ"ר על פני שטח של 40 דונם. עיריית נהריה מצידה הפקיעה את השטח, אותו היא מייעדת להקמת בית ספר חדש
המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)
המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)

פרסום ראשון: אושרה תוכנית הרחבת המרכז הרפואי לגליל בנהריה. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון דנה לפני מספר שבועות בבקשה של המרכז רפואי להרחיב את בית החולים בשטח של 41 דונם בצד הצפוני של בית החולים.

הדיון נערך בוועדה לאחר שהנהלת המרכז הרפואי הגישה את תוכנית המתאר לוועדה המקומית לתכנון ובנייה נהריה, שלא דנה בה בזמן מתבקש. אי לכך, ניצל המרכז הרפואי את זכויותיו והגיש את התוכניות ישירות לוועדה המחוזית. בדיון שהתקיים בנוכחות נציגי כל מוסדות התכנון, לא נכח נציג של עיריית נהריה. למרות זאת, אישרה המחוזית את תוכנית ההרחבה.

השטח המיועד להרחבת בית החולים, על פני 41 דונם, הוא אדמה חקלאית השייכת למדינה ונמצאת בחזקת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). עיריית נהריה הפקיעה את השטח ומבדיקת "צפון 1" עולה שהוא מיועד לבניית בית ספר חדש. היות והמרכז הרפואי משמש כבית חולים ממשלתי, אין צורך לבצע הפקעת קרקעות לצורך בנייה, אולם יש להחזיר לחזקתם את השטח.

יצוין כי היחסים בין בית החולים לבין העירייה צוננים, לאחר הראשון שינה את שמו למרכז הרפואי לגליל והסיר את השם נהריה משמו.

תוספת של 300 מיטות

המרכז הרפואי לגליל משרת כיום כ-600 אלף איש. בשל הגידול הדמוגרפי באוכלוסייה, הצפוי לעמוד על מאות אלפי תושבים בעשור הקרוב, רואים במרכז בהרחבה המוצעת כצעד הכרחי, עם הוספה מיידית של 300 מיטות אשפוז. יצוין שבשנים האחרונות נמצא המרכז הרפואי בהליך פיתוח משמעותי, שכלל פתיחת כ~15 מחלקות ושירותים חדשים.

גורם המכיר היטב את הסוגיה, הן מצד העירייה והן מצד בית החולים, הסביר כי ייעוד השטח הוא עבור שירותי רפואה בלבד. "כל רעיון אחר להקמת שכונה, מוסד חינוכי, או שטח לבילוי, מתעלם מהעובדה כי קיים ייעוד שנקבע על ידי משרדי הממשלה, שמטרתו הרחבת המרכז הרפואי. התעלמות מכך תהיה פגיעה ישירה בבריאותם של תושבי האזור ואף עלולה לסכן חיים", ציין הגורם.

בדיון שנערך לאחרונה בוועדה המחוזית קיבלה עמדה זו משנה תוקף, לאחר שצוין כי השטח אכן מיועד למטרת מוסדות ציבור בלבד, כגון: בית חולים מרפאות ועוד, כשבנוסף, ייעדה אותו תוכנית המתאר האזורית לצורך מוסד ציבור.

לפי לוח הזמנים, תכנון הרחבת המרכז תיקח שנתיים ובנייתו תיארך שנתיים נוספות. הערכה היא שהעבודות יסתיימו בעוד חמש שנים. אולם במידה ולא, ייפתח פער עצום בין המחסור במיטות לבין מספר התושבים בגליל המערבי, עד כדי כך שבעוד עשור תעמוד הדרישה על תוספת של 600 מיטות. על כן הכיר מינהל התכנון בחשיבות הרחבת המרכז.

על פי התוכנית מוצעת בנייה מעל ותת~קרקעית של 60 אלף מ"ר למבנים ולמוסדות ציבור לבריאות, ועוד 1,000 מ"ר למטרת מסחר. זכויות הבנייה יעמדו על 200 אחוז, מתוכן רק 5 אחוז למטרת מסחר ועוד 5 אחוז לאיחסון מלונאי. בנוסף יוקם על פי החוק מנחת מסוקים. הוועדה המחוזית ציינה כי אין עדיין פתרון תחבורתי בכביש 89, המבטיח גישה מהירה לבית החולים.

מתוך פרוטוקול הוועדה: "הועדה רואה חשיבות רבה בהרחבת בית החולים אזורי ומחליטה להפקיד את התוכנית. יש לבחון את תפקוד המערכת הקיימת והסדרי התנועה של החיבורים הקיימים לבית החולים. יש לבחון שלבי ביצוע נדרשים וסלילת כביש 89 חדש".

כן צוין כי יש לבחון את נושא הביוב והתשתית, שמעסיק רבות את ועדות התכנון בנהריה.

המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)
המרכז הרפואי לגליל (צילום רוני אלברט)

 

"נוצר הצורך להקים קריית חינוך מודרנית"

בתגובה נמסר מעיריית נהריה: "מאחר שבאזור מתוכננת בנייה מסיבית של יותר מ~5,000 יחידות דיור, לעירייה נוצר הצורך להקים מערך של קריית חינוך מודרנית, שתכלול בתי ספר, מעבדות, אולמות ספורט ועוד באזור, על מנת לתת מענה הולם לצרכי התושבים החדשים שיצטרפו לעיר".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פועל להרחבת שטחי בתי החולים, במטרה להיערך לגידול האוכלוסייה בעתיד ולשינוי הדמוגרפי הצפוי בכל הארץ, ובפרט באזורי הפריפריה. השטח המדובר נמצא בבעלות המדינה ולפיכך אין כל צורך להפקיעו. השטח יועד להרחבת מוסדות ציבוריים ובאופן ספציפי להרחבת המרכז הרפואי לגליל, בהתאם לתוכנית בניין עיר (תב"ע) שהוכנה על ידי משרד הפנים ורמ"י בשנת 2009. המשרד פעל במשך שנים רבות על מנת להבטיח כי השטח יועד למטרה זו. ואכן, הוועדה המחוזית קיבלה בדיון האחרון את עמדת המשרד. הדחיפות לקידום התוכנית נבע מהצורך להבטיח שהשטח אכן ייועד להרחבת בית החולים, ובתוך כך תוספת מיטות, ולא לייעודים או לגופים אחרים".

מלשכת יו"ר הוועדה המחוזית צפון אורי אילן נמסר: "התכנית להרחבת המרכז הרפואי לגליל הוגשה בידי משרד הבריאות. הוועדה המחוזית אכן השתכנעה שנימוקי המשרד להרחבת המרכז הרפואי ראויים ונכונים ולכן אישרה את התוכנית. יצוין כי המרכז הרפואי לגליל משרת כיום אוכלוסייה של כ~600 אלף אזרחים. הגידול המהיר הצפוי באזור הגליל המערבי _ בעקבות תוכניות המתאר החדשות של עכו ונהריה, המתחמים החדשים לדיור בשלומי ובמעלות וכן ההרחבות בכל היישובים הכפריים _ יביא לגידול של אלפי משפחות חדשות בתוך מספר שנים. המרכז הרפואי לגליל חייב להתאים את עצמו לגידול המתרחש כבר היום, כמו גם תשתיות התחבורה, התעסוקה, החינוך, הרווחה והתרבות האחרות. גידול המרכז הרפואי לכשעצמו מהווה מנוע צמיחה כלכלי, בהיותו מעסיק גדול של עובדים. על כן הרחבתו מבורכת שבעתיים".

המרכז הרפואי לגליל בחר שלא להתייחס לפניית "צפון 1".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות