fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המשרד להגנת הסביבה: "הכרחי לפנות את מפגע האזבסט טרם אכלוס שכונת בוימל בנהריה"

מעיריית נהריה נמסר כי מרלי חתם על היתר האכלוס. המשרד להגנת הסביבה: "השטח גודר ולא נתיר אכלוס בשטחי התכנית ובשטחים הסמוכים עד לניקוי מלא".
הסיור שנערך היום: דורית זיס, רעות רבי, אלי אלבז, אייל וייזר, יעקב כהן ונציגים נוספים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
הסיור שנערך היום בשטח בליווי דורית זיס, רעות רבי, אלי אלבז, אייל וייזר, יעקב כהן ונציגים נוספים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

זעם בקרב רוכשי הדירות בשכונת בוימל, (אכזיב), זאת לנוכח עיכוב בהיתר אכלוס, (טופס 4) לשכונה החדשה לאור מפגעי אזבסט הסמוכים לאתר הבנייה. השטח שנמצא ליד פסי הרכבת הוא בבעלות רכבת ישראל.  היום (רביעי) נערך  סיור בשטח בהשתתפות מנהלת מחוז צפון במשרד להגנת הסביבה דורית זיס, מנהלת אגף אבק מזיק רעות רבי ונציגים מהמשרד וסגן ראש עיריית נהריה אייל וייזר, מנכ"ל העירייה הנכנס אלי אלבז ונציגי הרשות.
בסיור דנו באפשרויות להעניק היתר בנייה במקביל לניקוי השטח בתנאים מחמירים. המשרד להגנת הסביבה העביר את תנאיו לתהליך הכוללים את ניקוי פני השטח וביצוע סקר קרקע. בהתאם לממצאי הסקר, בהנחה ויימצא אסבסט מתחת לפני השטח, תוגש בקשה לעבודות אסבסט לניקוי הקרקע. במידה ופעולות ניקוי הקרקע הנדרשות לא יסתיימו בטרם האכלוס בפועל, המשך ביצוע הניקוי ייעשה בתנאים מחמירים הכוללים חללים אטומים. המשרד להגנת הסביבה עדכן כי יעקוב מקרוב אחר ביצוע שלבים אלה. במקביל ראש העירייה רונן מרלי הודיע השבוע כי חתם על טופס אכלוס השכונה.

רוכשי שכונת בוימל החדשה בפרויקט אכזיב אמורים היו להיכנס לדירותיהם החדשות בחודש דצמבר האחרון, אך במקום מפתחות קיבלו הדיירים מכתב מהיזם, חברת "צמח המרמן"  ובו נאמר כי החברה מעכבת את אכלוס הדירות עד לחודש ינואר 2019. הסיבה לעיכוב נעוצה בהתנגדות עזה של המשרד להגנת הסביבה לחתום על היתר אכלוס, שכן, מקטע האזבסט הסמוך לשכונה לא סולק והשטח נותר מזוהם ומגודר. הדיירים, שנותרו חסרי אונים עקב סירובו של מהנדס עיריית נהריה לחתום על ההיתר, ביקשו לברר מה הסיבה לכך שטופס האכלוס מתעכב – אך נותרו ללא תשובות.  

הסיור שנערך היום: דורית זיס, רעות רבי, אלי אלבז, אייל וייזר, יעקב כהן ונציגים נוספים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
הסיור שנערך היום בשטח בליווי דורית זיס, רעות רבי, אלי אלבז, אייל וייזר, יעקב כהן ונציגים נוספים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

יוזכר כי בחודש מאי 2017 הסתיים חלקית פרויקט ניקוי האזבסט בגליל המערבי, אלא שנותרו מקטעים שלא טופלו ולכן, ראש העירייה לשעבר ז'קי סבג התנגד בשעתו לקבל לידיו את השטח המזוהם, במשרד להגנת הסביבה העריכו כי יתגלו מפגעים נוספים, ולכן אושר תקציב לשלב ב' לפרויקט ובמסגרתו יטופלו: אתר חוף הים בנהריה ואתרים שבהם בוצעה עבודות במסגרת שלב א', אך הפינוי לא הושלם, דרכים בתחומי הרשויות שבהן האזבסט נמצא תחת תשתיות ואתרים מזוהמים שיתגלו בעתיד. בד בבד, התגלה אזבסט שחדר לרצועת הים בחוף הצפוני של נהריה, היכן שמתוכננת טיילת צפון, גם שטח זה לא נוקה לגמרי.

יצוין כי בחודש אוקטובר 2016 עם תחילת פינוי שטח "מדינת הילדים" מאזבסט נערך סיור של המשרד להגנת הסביבה באזור, וכבר אז, עוד בטרם התקבלו היתרי הבנייה, התריע המשרד כי לא יתיר אכלוס בטרם יושלם הניקוי. עמדת ‏המשרד הייתה: "יש למנוע ‏הכנסת ‏אוכלוסייה ‏חדשה ‏לשטחים‏ הסובלים‏ ממפגעים,‏ גם ‏אם‏ קיימת ‏במקום‏ אוכלוסייה‏ שנחשפה ‏בעבר. ‏לכן,‏ למעלה ‏מעשור,‏ המשרד ‏התנה‏ אישור ‏תוכניות‏ חדשות,‏ בעיקר‏ בעיר‏ נהריה,‏ בניקוי‏ אזבסט‏ בשטחי‏ התוכנית ‏ובשטחים‏ הסמוכים.

אחת מרוכשי הדירות במתחם הסבירה השבוע: " אמרו לנו שיש עיכובים ושהעניין  תקוע אצל מהנדס עיריית נהריה. פניות ללשכת ראש העירייה לא הניבו תוצאות.  בנוסף, כעת, משהחלה ההרשמה למוסדות החינוך לקראת שנת הלימודים הבאה, לא ניתן לרשום את הילדים למוסדות החינוך הסמוכים שכן השכונה עוד לא מוכרת. במעמד הרכישה, הובטחו לנו בית ספר וגני ילדים ובינתיים – אין כלום".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "כל פעולות המשרד להגנת הסביבה לניקוי הגליל המערבי מאסבסט נעשות במטרה למנוע חשיפת הציבור לאסבסט ולהגן על בריאותו. משכך, עמדת ‏המשרד להגנת הסביבה היא, ‏כי ‏יש ‏למנוע ‏הכנסת ‏אוכלוסייה ‏חדשה ‏לשטחים‏ הסובלים ‏ממפגעים – ‏גם‏ אם ‏קיימת ‏במקום ‏אוכלוסייה ‏שנחשפה ‏בעבר. ‏ולכן,‏ למעלה‏ מעשור, ‏המשרד‏ התנה אישור ‏תוכניות‏ חדשות, ‏בעיקר ‏בעיר ‏נהריה, ‏בניקוי ‏אסבסט ‏בשטחי ‏התוכנית‏ ובשטחים‏ הסמוכים ‏לה.

באשר לניקוי האסבסט בשטח תכנית שכונת בויימל (תכנית ג/4870) וסביבתה: בשנים האחרונות מתקיים שיח קבוע בין המשרד להגנת הסביבה לעיריית נהריה וליזמי התכנית. עמדת המשרד הובהרה לכל הנוגעים בדבר, גם בשבועות האחרונים, מעת שהובא לידיעתנו כי הבניה הסתיימה והשכונה נמצאת לקראת אכלוס. תא השטח שבו עדיין קיים מפגע אסבסט גודר בהנחיית המשרד, ותכנית לאיסוף האסבסט מפני הקרקע ולביצוע סקר תוגש לאישורנו בימים הקרובים על-ידי בעל הקרקע – רכבת ישראל, ותבוצע באופן מיידי. עמדת המשרד היא שהכרחי לפנות את המפגע טרם אכלוס השכונה, כדי למנוע חשיפה מיותרת של אוכלוסיית שכונת בויימל החדשה לאסבסט".

מעיריית נהריה נמסר: "ראש העיר רונן מרלי חתם על היתר האכלוס לשכונה".

מחברת "צמח המרמן" בחרו שלא להתייחס.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות