fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הטיילת הצפונית בנהריה: 20 מיליון שקלים או הפסקת העבודה

עקב משטחי אזבסט שהתגלו ברצועת החוף ובתוך הים נעצרו העבודות. המשרד להגנת הסביבה דורש תקציב נוסף על מנת לסיים את הפרויקט. בעירייה מבטיחים: התוספת אושרה, העבודות יימשכו לאחר החגים

בחוף הים בצפון נהריה, בסמוך לפטרול ולמפעל איתנית, מקום אותו פוקדים אלפי אנשים מדי שנה, נמצאו כמויות גדולות של אזבסט בחול ובתוך הים. ברצועת חוף זו מתוכננת להיבנות הטיילת הצפונית החדשה של העיר.

בשבוע שעבר התכנסה ועד היגוי, בראשות ראש מדור אגף מזיק במשרד להגנת הסביבה, תמר בראון, יחד עם מנהלת פינוי האזבסט שהוקמה בסמוך למפעל איתנית בצפון נהריה. מחודש מרץ 2011 ועד היום פונו מנהריה 51,073 טון אזבסט ב~118 מוקדים. במועצה האזורית מטה אשר פונו 70,061 טון מ~200 מוקדים בתקציב של 266 מיליון שקלים.

בוועדת ההיגוי עלה כי פרויקט הניקוי נמצא לקראת סיומו. נותרו עוד שטחים פרטיים וציבוריים ספורים לנקות, כולל שטח  "מדינת הילדים" בנהריה המנוקה בימים אלו. לסיום הפרויקט נותרו שבעה מיליון שקלים והוא צפוי להסתיים בקרוב.

הטיילת הצפונית, השבוע. כרגע הפרויקט תקוע  צילום: רותם כבסה
הטיילת הצפונית, השבוע. כרגע הפרויקט תקוע
צילום: רותם כבסה
סכנה לבריאות. עבודות האזבסט במדינת הילדים צילום רותם כבסה
סכנה לבריאות. עבודות האזבסט במדינת הילדים צילום רותם כבסה

אלא שלאחרונה, כאמור, התגלה זיהום רחב היקף באתר חוף הים לרבות בתוך המים. "מימדי הזיהום ועוצמתו הפתיעו את העוסקים בפרויקט. עד כה פונו מאתר זה על מקטעיו השונים 33,456 טון בעלות של 67 מיליון שקלים. בשבוע האחרון, לאחר ביצוע סקר משלים על ידי מפקחי אזבסט, התגלה אזבסט ברצועת חוף הים מערבית לכביש הפטרולים, תחת חוף נקי במשטח אשר ממשיך בתוך הים ובמקטע אשר נחשב נקי. בשלב זה הופסקו העבודות באתר חוף הים עד להחלטת ועדת ההיגוי", נכתב.

לאור העובדה כי התקציב אוזל, מציינת בראון כי נדרשים עוד 20 מיליון שקלים נוספים כדי לנקות את השטח המזוהם.

בדיון הוסיפה בראון וציינה כי נעשה תעדוף לאתרים בהם יש צורך לנקות במסגרת התקציב הנותר. הוועדה קבעה כי יש להמשיך לנקות אתרים נגועים בבתים פרטיים עם מעט פסולת ובשלב זה לעצור את ניקוי חוף הים למעט מקטע בו עבד אחד הקבלנים בתקופה האחרונה ויש השגות באשר לרמת ניקיון והחומר המופרד.

הועדה נימקה את החלטה בכך כי גם אם תנתב את התקציב העודף של 7 מיליון שקלים, זה לא יאפשר לנקות גם את חוף הים ולכן רצוי לטפל באתרים קטנים. עוד ציינו כי אם יתקבל תקציב של 20 מיליון שקלים מקרן הניקוי, העבודה תימשך.

המשרד להגנת הסביבה הודיע לעיריית נהריה כי חוף הים בשטח הפטרול יישאר סגור ובמידה ולא יתקבל תקציב נוסף, יתקיים דיון מקצועי עם עיריית נהריה באשר לתנאי פתיחת האתר ומסירתו.

נציג עיריית נהריה בדיון, מנהל אגף התברואה, יעקב כהן, התנגד להחלטה וביקש לשכנע את הוועדה לסיים בתקציב שנותר את ניקוי כל הים על פני ניקוי באתרים בבתים  שכן לטענתו מדובר במקום ציבורי ובאתר אותו פוקדים מאות אנשים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בימים אלו נעשות עבודות חישוף והפרדה של שכבת החול שמעל האזבסט. בהנחה שהתקציב הנוסף יאושר ויתקבל, ימשכו עבודות הניקוי. במסגרת הפרויקט לא נערך סקר באזור ממערב לכביש הפטרולים, כיוון שעל פי המידע הקודם, השטח נוקה לפני שנים רבות. בכל מקרה, ברגע שאנשי המשרד גילו את המפגע, החל הטיפול המקצועי להסרתו".

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "עם היוודע הדבר ולקראת סיום התקציב המיועד לניקוי השטח, פנה ראש העירייה לקרן הניקיון במשרד לאיכות הסביבה בבקשה לזרז ולאשר את תוספת התקציב על סך 20 מיליון שקלים לצורך המשך העבודות ובקשתו נענתה בחיוב. על כן עבודות הניקוי באיזור ימשיכו לאחר החגים עד להשלמת ניקיון מוחלט".

רותם כבסה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות