fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הדתיים בקואליציה של מרלי: רואש מונה למשנה לראש העיר, אלקיים יחזיק בתרבות תורנית

ישיבת מועצת עיר שלישית בראשות ראש עיריית נהריה רונן מרלי התקיימה הערב (רביעי) באולם הכנסים בשכונת טרומפלדור.  מאז כניסתו של מרלי לתפקיד הישיבות נערכות בשכונות וזאת כדי לחשוף את התושבים לפעילות המועצה.

מרלי מינה את חבר מועצת העיר חיים רואש (ש"ס) למשנה לראש העיר. זהו תואר נכבד יותר מסגן, אך משרד הפנים אינו מכיר בו.  תואר משנה לראש העיר הפך לטרנד בקרב ראשי רשויות בארץ המחפשים תפקידי כבוד במסגרת הסכמים קואליציוניים.

מרלי היה עסוק בשבועיים האחרונים בהרחבת הקואליציה העומדת על 13 חברים יחד עם רואש.

בשבוע שעבר נחתמו ההסכמים הקואליציוניים עם הסיעות הדתיות. בקדנציה הקודמת רואש שימש סגן בשכר, וכעת ימונה למשנה לראש העיר ואחראי על תיק יהדות. התפקיד של רואש ללא שכר וישמרו הזכויות של הסיעה בעיר בכפוף להחלטת ראש העיר.

סיעת "אור התורה", בראשות עופר אלקיים תמשיך להחזיק בתיק תרבות תורנית.

חיים רואש (צילום: אדריאן הרבשטיין)
חיים רואש (צילום: אדריאן הרבשטיין)

יש לציין שרואש ואלקיים תמכו כל אחד לחוד, בראש העירייה לשעבר ז'קי סבג ופורסמו במנשר  בחירות שקרא לציבור הדתי לתמוך בסבג.

השניים שלא מוגדרים כמיודדים, חתמו עם סבג הסכמים קואליציוניים על סגנות בשכר. התוצאה הסוחפת שהביא מרלי בבחירות, החלישה את הכוח של הסיעות הדתיות. רואש ואלקיים נכנסו למועצת העיר עם מנדט אחד כל אחד.

נזכיר כי שבוע לפני הבחירות קרא מספר שתיים בסיעת ש"ס, דורון משה לתמוך במרלי. המהלך יצר זעזוע שלם בש"ס.

למרלי היו הסכמים קואליציוניים חתומים טרום הבחירות על סגנות בשכר עם אייל וייזר (דרך חדשה) ודימה אפשטיין (נהריה ביתנו). כשלא נותרה סגנות פנויה למשא ומתן, אלקיים הודיע כי הצטרף לקואליציה ואילו רואש אמר שיצביע באופן ענייני. בחודשים האחרונים גורמים ניסו לתווך בין השניים.

במסגרת ההסכם הקואליציוני עם רואש הוא יקבל תואר המשנה לראש העיר. התואר מסתמך על 'תקדים פרס' שהיה משנה לראש ממשלה בשנת 2005  ויש חוות דעת במשרד הפנים על מינויו.  אחרי פרס מונו עוד ארבעה שרים בקדנציות אחרות: חיים רמון, סילבן שלום, משה יעלון ושאול מופז. לתפקיד זה אין כל הכרה במשרד הפנים ומבטא רק אות של כבוד.

במסגרת ההסכם הקואליציוני שנחתם עם אלקיים הוא יחזיק בתיק תרבות תורנית בהתנדבות, יקבל מינוי בוועדת המשנה לתכנון ובנייה ובוועדות אחרות להחלטת ראש העיר, יסייע בטיפול בבתי כנסיות, הקצאת משאבים למועדונים, חיזוק שעות בבריכה העירונית ולרבות חוף הרחצה לציבור הדתי.

עוד נכתב כי: "יישמר הסטטוס קוו הקיים בעירייה בכל הקשור לתקציבים ולמשאבים שמשקיעה העירייה בתחום התרבות התורנית בכפוף לתוכנית שנתית שתאושר על ידי ראש העיר או מי מטעמו".

 עוד נכתב בהסכם: "אור מתחייבת לתמוך בכיבוד התחייבות הסיעה על פי הסיעות האחרות ולשתף פעולה עם הסיעות בקואליציה ברוח של אחווה ושיתוף פעולה. על פי הנהוג בשלטון המקומי, תונהג משמעת קואליציונית אשר תחייב את סיעות הקואליציה לאחר דיון והחלטה במסגרת ועדת ההנהלה של הקואליציה. לאור לא תהיה זכות לפסול נציגי סיעות אחרות החברות בקואליציה ותתמוך בבחירה או מינויים של נציגי הסיעות האחרות בהתאם להמלצת הסיעה".

אדם המעורה בפרטים אמר: "רואש יקבל הכרה בפורום של הסגנים ויוכל לייצג את הציבור שלו בכבוד. יש הבדל בין חבר מועצה שפונה או עם תואר משנה לראש העיר. זה נעשה אחרי תוצאות הבחירות כי המטרה היא לשמור על כל התנאים ולסייע למרלי במשרדי הממשלה. רואש מכיר את הפקידות הבכירה במשרדים".

רואש אמר: "הרצון לשיתוף פעולה היה הדדי. אני מחויב להצלחתו של מרלי ויוכל לעזור עם ש"ס במסגרת הממשלה. בסך הכל זו העיר שלנו ויש לי מה לתרום".

אלקיים: "הציבור הדתי הצביע למרלי ברוב מוחץ. הוא ראש העירייה של כולם וטוב שעשה שבחר בבית אבא. אמשיך לתרום יחד עם מרלי לטובת נהריה בהתנדבות, בכל שעה ובכל תחום".

 השבוע נערכה הילולת הצדיקים לרבי יעקב אבוחצירא והרמב"ם בבית כנסת בשכונת עין שרה בנוכחות מרלי, רב העיר ישעיהו מייטליס, אלקיים, יו"ר המועצה הדתית משה קורקוס, רבנים ואישי ציבור. מרלי דיבר על חיזוק הקהילה הדתית בעיר.

"אני שמח שניתנה לי הזדמנות לעמוד בראש הקהילה. אתם תרגישו שינוי ונעשה הכל שיהיה לכולם טוב", אמר מרלי.

עופר אלקיים (צילום: אדריאן הרבשטיין)
עופר אלקיים (צילום: אדריאן הרבשטיין)

מטרונית בנהריה

עוד על סדר היום הביאו לאישור תקציבים בלתי רגילים (תב"רים). קו מאסף ממזרע עד למערכת לטיהור שפכים (מט"ש) בסכום של 8.5 מיליון שקלים. מדובר על תקציב הגדלה ממשרד השיכון במסגרת הסכם הגג.

בסעיף אחר, יופחתו 1.5 מיליון שקלים מביצוע מעגל תנועה בכניסה הדרומית לשכונת טרומפלדור. הביטול נעשה על ידי משרד השיכון. כמו כן נוספו עוד 316 אלף שקלים לבניית כיתות בבית הספר אוסישיקין. המועצה אישרה פתיחת חשבונות בבנק דקסיה הנותן אשראי לשירות הציבורי לצורך קבלת תקציבים ממפעל הפיס.

עוד על סדר היום אושר מינוי קרן אטיאס- בובליל ליועצת ראש העירייה למעמד האשה. מרלי בירך: "קרן היא מינוי ראוי והיא תעזור ותעצים את מעמד האשה בנהריה ובכלל".

אושרו גם חמישה תושבים כנציגי ציבור לוועדת השרות שתפקידה לדון בתנאי פרישה של עובדים מעל גיל 60. חברי הוועדה הם: שלומי כהן, רחלי בן הרוש, הרב פייגלין, לאה גורלי ויורה בן אפרים.

חברות מועצת העיר אורנה שטרקמן ועו"ד לירז איתמר שאלו על פי איזה קריטריונים נציגי הציבור נבחרו?

היועץ המשפטי עו"ד אורן ארבל אמר כי הם נבחרו על פי חוק.

עוד הוסיפה שטרקמן כי לא קיבלה התייחסות לשאילתה שהגישה בנושא מלגות לסטודנטים. "כפי שכולנו יודעים רכישת השכלה זה עניין יקר! שכר הלימוד באוניברסיטאות ובמכללות (שלא לדבר על המכללות הפרטיות) עומד על יותר מ 10,000 שקלים לשנה אקדמית אחת (30,000 שקלים לתואר) וזה לא כולל נסיעות, אוכל, לבוש, מגורים ועוד ועוד. אני לא צריכה לספר לכם על יוקר המחייה במדינה. לעיריית נהריה הייתה הזדמנות להקל ולו במעט על הסטודנטים שלנו ולהעניק להם מלגות. נכון, לא היינו הופכים אותם לעשירים אבל אין לי ספק כי מתן מילגה הייתה הופכת את הדרך לקלה במעט יותר וגם נותנת הרגשה טובה, שיש מי שמעודד ותומך מהבית.
כל סכום מילגה היה מתקבל בברכה – לכן אני שואלת, מדוע השנה הסטודנטים לא יקבלו מילגה? ואיך אתה נערך לשנה הבאה לעזור לסטודנטים הנהריינים?".

אורנה שטרקמן (צילום: אדריאן הרבשטיין)
אורנה שטרקמן (צילום: אדריאן הרבשטיין)

מרלי השיב לה: "אני לא נותן אלף שקלים ל-1300 סטודנטים. עשינו דיונים בעניין ואישרנו שתי מלגות. מלגה אחת בשיתוף עם מפעל הפיס למאה סטודנטים בסך עשרת אלפים שקלים בשותפות העירייה. מלגה שנייה תינתן  בסכום של עד 4000 שקלים ועל פי הקריטריונים לא תעבור תקרה של 500 אלף שקלים בסך הכל. המלגות  ינתנו למי שצריך והתנאי למלגה הם בתמורה ל- 40 שעות למען הקהילה. אני מציין כי מדובר בכספי ציבור".

שטרקמן הוסיפה כי ההחלטה לא הוגנת בעיקר כי אינה משרתת את כלל הסטודנטים תושבי העיר.

עוד בישיבה סיפר מרלי כי נפגש השבוע עם שר התחבורה ישראל כץ בעניין פיתוח והרחבת כביש 89.

"השר כץ התחייב כי עד שנת 2020 יסיימו את שדרוג הכביש מצומת כברי עד לגעתון ויבוצעו שינויים תחבורתיים גדולים שלא נכללו בתוכנית החומש רק אם נוותר על שטחי הגינון מצידי הכביש. כמובן שויתרנו. השר גם הקצה 6 מיליארד שקלים לבניית מטרונית בעתיד. זה ייקח זמן אבל תהיה מטרונית בנהריה", סיכם מרלי.

מרלי הוסיף כי בקרוב יתבצע פרויקט לשדרוג תשתיות הביוב משני צידי הגעתון.

ישיבת מועצת העיר בשכונת טרומפלדור (צילום: רוצם כבסה)
כבוד גדול. ישיבת מועצת העיר בשכונת טרומפלדור (צילום: רותם כבסה)

למען החינוך

מרלי שם יעד מרכזי להעצמת החינוך בעיר. והשינוי ניכר מאד בסדרי העדיפויות כשישיבת המועצה נפתחה עם הצגת תוכנית לימודים מקיפה של ארגון אורט העולמי.

אורית טירן מנהלת מרכז אופק למצוינות במסגרת קדימה מדע- WORLD ORT, הציגה את הפעילות הענפה המתקיימת בבית הספר טרומפלדור ל-600 תלמידים מכיתות א' עד י'.

מטרת קדימה מדע נהריה להעצים את החינוך המדעי לערך עליון, לפתח עצמאות כלכלית ולדאוג לצמצום פערים בין המרכז לפריפריה. "קדימה מדע פועלת בנהריה במשך שבע שנים. עד לפני שנה פעל בית ספר והושקעו תקציבים מעל 2 מיליון שקלים בהקמת כיתות ושיפוץ אולם כנסים בבית הספר.

"הקבוצות לומדות פיתוח אפליקציות מציאות מדומה, מועדון שחמט וטרינריה, אומנות המכונה, והשנה תצא משלחת של שגרירים צעירים לאתונה שייצגו את נהריה בכבוד", סיכמה.

מישיבת המועצה נעדרו חברי מועצת העיר; עו"ד אורן סודאי ואור כהן.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות