fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם כרמיאל עיר מעורבת?

מ"מ ראש העירייה רינה גרינברג: " חד משמעית, כרמיאל אינה עיר מעורבת. לא יקום כאן מסגד, לא יקום כאן בית ספר ערבי, לא יקום כאן מתנ"ס ערבי. האוכלוסייה הערבית בכרמיאל כמוה ככל התושבים המרכיבים את הפסיפס האנושי בכרמיאל"
ברוכים הבאים לכרמיאל
צילום אלכס הובר

כנס שהתקיים בשבוע שעבר תחת הכותרת: 'ערביי כרמיאל רוצים הכרה וזכויות', גרם לרעש גדול בעיר.  מדברי המארגנים עולה כי מספר התושבים הערביים בעיר כזה המצדיק בניית מוסדות חינוך, תרבות ודת עבור אותם תושבים, יתרה מכך המארגנים טוענים כי כרמיאל היא עיר מעורבת.

ערביי כרמיאל רוצים הכרה ושוויון זכויות, בית ספר ערבי ראשון, התעלמות העירייה, הדרת ערבים והחשש שכרמיאל, כעיר מעורבת, תהפוך למוקד של מתח ואלימות. הדוברים בכנס לעידוד דו קיום בערים מעורבות, שנערך בעיר, שירטטו תחזית מדאיגה

האם כרמיאל עיר מעורבת? ומה מספרם של התושבים הערביים והדרוזים בעיר?

לדברי המארגנים האירוע נערך לאור העלייה במספר התושבים הערבים המתגוררים בכרמיאל במטרה לסייע לקיום חברה משותפת בערים המעורבות.

אחד הנואמים בכנס, פרופ' יוסף ג'ברין מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, הציג תחזית לפיה אם לא ינוצל נכון המצב המרחבי בערים השקטות יחסית כיום, עלולות הערים האלה להפוך למוקדי מתח ואלימות קשה, דוגמת ירושלים המערבית והמזרחית.

קאסם בכרי, תושב כרמיאל, מורה ופעיל חברתי, הציג את החזון לערים המעורבות והתייחס לקשיים ולפעילות בעקבות מה שהוא מכנה, הדרת התושבים הערבים בכרמיאל ממערכת החינוך בעיר. בשיחה עמו השבוע באשר למצג אותו ניסו להציג לפיו כרמיאל הינה עיר מעורבת, הודה כי אכן, לאחר קבלת הנתונים באשר למספר התושבים הערביים והדרוזיים בעיר, זו לא בדיוק עיר מעורבת כיום אך זה יקרה בעתיד. לדברי בכרי חשוב שילדי המיעוט הערבי בעיר יוכלו ללמוד כאן מבלי הצורך להיטלטל בדרכים . בכרי הודה כי עיריית כרמיאל מממנת את ההיסעים לבתי הספר בכפרים השכנים וגם הודה כי חלק מהתושבים הערביים הגרים בכרמיאל מעדיפים בכל מקרה לשלוח את ילדיהם ללמוד שם. לדברי בכרי ישנם בכרמיאל בתי ספר קטנים בהם לא יותר מ25 ילדים ובתי ספר בהם כ-90 ילדים ולכן אינו רואה מניעה בהקמת בית ספר ערבי בעיר. לסיכום דבריו מסביר בכרי כי רצונו לגור בחברה המושתתת על כבוד, סולידריות

ושוויון.

ברוכים הבאים לכרמיאל
צילום אלכס הובר

מרים צבעוני פעילת שמאל חברתית מוותיקי העיר, מי שהייתה פעילה במספר מסגרות משותפות לערביים ויהודים בעיר: " אני מברכת שהעלית את נושא הערבים בכרמיאל. לגבי מספרם בעיר: אכן הם מיעוט קטן בעיר בניגוד לאלו שמנפחים את המספר מסיבות של שנאה ורצון למנוע או להפחית את מציאותם כאן. מדובר במיעוט קטן. במציאות הנוכחית לא נראה שיש להם צורך דחוף במוסדות חינוך דת וכדומה בשל מספרם. מה גם שרובם הגדול מעדיפים ללמוד בכפרים מסיבות של שפה, תרבות, מסורת וקשרי משפחה הדוקים. אבל אי אפשר להתנגד לזכויות המגיעות למיעוטים בישראל הדמוקרטית. כמו שלא ניתן למנוע מערבים לעבור לגור בכרמיאל. בכל אופן חשוב שהעלית את הנושא."

מ"מ ראש העירייה רינה גרינברג מסבירה: " כרמיאל הוקמה לפני 52 שנים כדי לעבות את הנוכחות הישראלית יהודית בגליל, והיות עיר קולטת עלייה ומרכז תעשייתי, מסחרי, אקדמאי ומעניק שירותים לכלל האוכלוסייה בגליל אשר חי בכפרים ובישובים ועד לימים אלו הרוב בגליל הינו לא יהודי והתכלית של כרמיאל לשנות נתון זה כעיר מרכזית בגליל.

יש מי שברצונו להלהיט את האווירה ברחוב ומציג מצג שווא שלאחר 51 שנות קיומה הופכת כרמיאל לעיר מעורבת קולטת ערבים אשר תכלית הקמתה כעיר יהודית בגליל מתמסמסת ובקרוב תהפוך חלילה וחס לעיר מעורבת.

ובכן לא כך הדבר, על פי נתוני משרד הפנים מספר התושבים בכרמיאל בשנת 2016 הינו 53.559  תושבים מספר התושבים הערבים בעיר הינו 1062 מספר התושבים הדרוזים בעיר 161 נפש. יוצא שאחוז הערבים באוכלוסיית העיר בטל בשישים.

נתון נוסף שאולי למראית עין יוצר תחושה של עיר מעורבת, מרבית המועסקים במרכזים המסחריים במרכזי המזון והקניות, בבנקים, המוסדות הממשלתיים, במוסדות ציבור, במפעלים ובשירותים הינם ערבים וזו עובדה שלא ניתן לשנות, כי זו מלכתחילה תכליתה של כרמיאל, להיות עיר מרכזית בגליל שתשרת את כלל האוכלוסייה ותעניק שוויון מלא .

אומר בצורה חד משמעית, כרמיאל אינה עיר מעורבת. לא יקום כאן מסגד, לא יקום כאן בית ספר ערבי, לא יקום כאן מתנ"ס ערבי. האוכלוסייה הערבית בכרמיאל כמוה ככל התושבים המרכיבים את הפסיפס האנושי בכרמיאל, משתלבת במוסדות הקיימים, ילדיהם של התושבים הערבים מבקרים בבתי הספר בעיר ובגני הילדים בעיר, בחוגים במתנ"ס ונהנים מהשירותים בעיר כמו כל האוכלוסייה.

מעיריית כרמיאל נמסר: "בכרמיאל חיים 1.9% ערבים ו- 0.03% דרוזים מה שמוכיח שוב כי כרמיאל איננה עיר מעורבת! ישנה קבוצת אינטרסנטים המנסה ליצור פרובוקציה בחוסר אחריות מוחלט למרקם היחסים בגליל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות