fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם הוחמרה האכיפה על בז"ן?

השר להגנת הסביבה זאב אלקין: "יש משבר אמון לאור הסתרת המידע על-ידי מפעל כאו"ל מקבוצת בז"ן, ואנו מעבירים לראשיו ולראשי מפעלים אחרים מסר ברור וחד: 'לא נסכים לקבל פליטות עודפות". ארגוני הסביבה: "זה לא נקרא להחמיר"
בזן. (צילום: אבישג שאר ישוב)

המשרד להגנת הסביבה  טוען כי החמיר את התנאים לבז"ן על רקע הסתרת המידע סביב התקלה במפעל כאו"ל מקבוצת בז"ן: דורש עמידה בתקני פליטה מחמירים, התקנה לראשונה של מערכות לניטור מזהמים על הגדר ודיווח ישיר לציבור על תקלות.

המשרד להגנת הסביבה  מדווח היום (שני) כי השלים את היתר הפליטה של מפעל בתי זיקוק לנפט (בז"ן) במפרץ לחיפה, לפי הוראות חוק אוויר נקי, במהלך שנועד לשפר את איכות האוויר, תוך קביעת איסורים וחובות על המפעלים והחברות בעלי פוטנציאל הזיהום הגדול בישראל. במסגרת תהליך זה, מפעל בז"ן הגיש בקשה להיתר פליטה ב-1 במרץ 2015 ונדרש לתקנה ולהוסיף פרטים אליה שלוש פעמים עד ליוני 2016. טיוטת היתר פליטה להערות הציבור פורסמה ב-15 ליוני 2016 והתקיים דיון פומבי בחיפה בתחילת החודש שבו הוצגו פרטי ההיתר החדש לאחר שהוטמעו בו שינויים בעקבות הערות הציבור שהתקבלו בחודשים האחרונים.

בהיתר הפליטה גיבש המשרד להגנת הסביבה תוכנית הפחתה לצמצום פליטות מהמפעל הכוללת שיפור מכלי האחסון, שדרוג והתקנת מתקנים להפחתת פליטות ועמידה בתקני פליטה מחמירים יותר משנדרשו בצו האישי בהיתר באה לידי ביטוי דרישה לעמידה בסטנדרטים מהמחמירים ביותר באירופה.

כמו-כן, בהמשך לבקשות ארגונים ירוקים והציבור, טוענים  במשרד  כי עד לתחילת 2017 ייקבע "תקן בועה" חדש – תקן המגביל את כמות הפליטה השנתית המרבית מהמפעל כולו. התקן החדש יפורסם בתחילת השנה הבאה ויגביל את כמות הזיהום המרבית הכוללת מהמפעל.

בנוסף, מאז הדיון הציבורי, המשרד להגנת הסביבה ערך החמרות נוספות בטיוטת ההיתר, וכן דרש הוספת אמצעי פיקוח מתקדמים, שנדרשים בפעם הראשונה ממפעל בישראל, בצורת הקמת מערכת חישה מרחוק וניטור מזהמים חדשה על גדר המפעל. כמו-כן, ייסד המשרד נוהל חדש לדיווחים על תקלות לציבור – בעוד שעד כה, דרישות הדיווח היו רק לכוחות החירום ולמשרד בעת הצורך.

טרם השלמת היתר הפליטה החדש, פעל המפעל מכוח צו אישי. היתר הפליטה החדש מחמיר את הדרישות בסעיפים הבאים: דרישה לשדרוג כ-40 מכלי אחסון: לרבות חיבור ארבעה מכלי אחסון למתקני טיפול להפחתת פליטות, הפחתת פליטות של תחמוצות חנקן: המפעל נדרש לעמוד בתקנים מחמירים יותר בכל מתקני הייצור ואף נדרש בשדרוג 2 תנורים במפעל ובהתקנת מתקן טיפול בתנור נוסף, הפחתת פליטות תחמוצות גופרית: המפעל נדרש בשדרוג מתקני השבת הגופרית (מה"גים) לצורך הגדלת הקיבולת שלהם והפחתת זמני ההשבתה שלהם, התקנת מתקני גיבוי נוספים: לשני מתקני הפחתת פליטות המטפלים בפליטות חומרים אורגניים ממערך הטיפול בשפכים, הפחתת הפליטות ממתקני ניפוק למכליות כביש.

כתוצאה מהערות הציבור הרבות שהגיעו למשרד (960 במספר), נוספו אף הדרישות הבאות, שלא הופיעו בטיוטת ההיתר המקורית: איסור על איחסון בוצות על משטח, מגבלת הזרמה ללפיד בשגרה (850 ק"ג לשעה בממוצע שעתי ו-650 ק"ג לשעה בממוצע שנתי), הקמת מערכת ניטור על הגדר בתוך 24 חודשים, דיווח מקוון עבור "אירוע, תקלה, כשל או שינוי, המביא או עלול להביא לשינוי בפליטות מזהמי אוויר ממקור הפליטה לסביבה" בתוך 12 שעות מגילוי התקלה.

מערכות ניטור מזהמים על גדר המפעל: בהיתר הפליטה נדרש ממפעל בז"ן להגיש עד ה-30 ביוני 2017 תוכנית להקמה ולהפעלה של מערכת לניטור מזהמים רציף על גדר המפעל. רשימת החומרים לניטור על ידי המערכת תכלול את החומרים הרלוונטיים לפעילות המפעל ובכל מקרה תכלול יכולת ניטור עבור בנזן, טולואן, אתיל-בנזן, קסילן, ומימן סולפידי (H2S). על המפעל להציג אפשרויות ניטור של חומרים נוספים לרבות: גופרית דו-חמצנית, אלקאנים, סמנים אורגנים אחרים ואמוניה.

החמרה בדרישות הדיווח: מפעל בז"ן נדרש לדווח על כל אירוע, תקלה, כשל או שינוי המביא או עלול להביא לשינוי בפליטות מזהמי אוויר ממקור הפליטה לסביבה. דיווח זה יוגש בתוך 12 שעות מרגע גילויו לרכז איכות האוויר והיחידה הסביבתית, ויפורסם באתר האינטרנט של המפעל לשימוש הציבור. בנוסף, תחויב בז"ן לדווח על תוצאות ניטור מזהמים על גדר המפעל לרבות דיווח רבעוני, דיווח שנתי, דיווח על פליטות ואירועים חריגים ודיווח על הפסקת הניטור.

זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "יש משבר אמון לאור הסתרת המידע על-ידי מפעל כאו"ל מקבוצת בז"ן, ואנו מעבירים לראשיו ולראשי מפעלים אחרים מסר ברור וחד: 'לא נסכים לקבל פליטות עודפות, לא נקבל הסתרת מידע מהמשרד ומהציבור, ונפקח ונאכוף שלא תחרגו – ובכל מקרה שכן, לא נהסס לפעול נגדכם ביד קשה'. החמרנו את הדרישה לדיווח ושקיפות מול הציבור בעקבות הדיון הציבורי המבורך שהתקיים; חשוב לחשוף בפני הציבור את המתרחש במפעל באופן רציף. אני רואה בחומרה רבה הסתרת מידע, ומפעלים שיסתירו מידע ישלמו את המחיר".

סגן השר ירון מזוז: "תקן הבועה החדש שייקבע הוא פרי שיתוף הפעולה של המשרד עם הארגונים הירוקים והציבור. בעזרתו תוגבל כמות הזיהום השנתית של כל מפעל – מה שיביא לצמצום הזיהום במתחם כולו. המסר הוא ברור: אנו כאן כדי לשנות את המציאות שתושבי מפרץ חיפה ומדינת ישראל הורגלו אליה. אנו מתווים מדיניות פתוחה, שקופה ובריאה אל מול הציבור והארגונים הירוקים, וגם מדיניות קשוחה ואמיצה יותר אל מול המפעלים המזהמים.

בתי זיקוק (צילום: יוסי מרחב)
בתי זיקוק (צילום: יוסי מרחב)

החמרה לכאורה

עמותת אזרחים למען סביבה: "לאחר עיון ראשוני בהיתר החדש: היינו מצפים לראות החמרה ממש, היינו מצפים לראות הטלה של קנסות חמורים על האירועים של השנים האחרונות, ולא רק על האירוע החמור של כאול, יש לקבוצת בז"ן רשימה ארוכה וקשה של עברות על הצו האישי החל משנת 2012, שעליהן לא בוצעה כלל אכיפה. היינו מצפים שבז"ן ידרשו להכנת תכנית למערך ניטור ושאותה יגישו עד סוף שנת 2016 והיא תופעל כבר בראשית 2017 ולא בעוד שנתיים. חלק מהדרישות הן חדשות ומבורכות, אבל לוח הזמנים שניתן ליישום הוא מאד מקל וארוך עם אפשרות להארכות נוספות מטעם המפעלים. לא ברור מה כוללת הצהרת המשרד, שהם מחייבים את המפעל להגביר את השקיפות ופרסום המידע לציבור – כיוון שזה לא בא לידי ביטוי לאחר עיון בסעיפי ההיתר עצמו."

ד"ר רויטל גולדשמיד, מגמה ירוקה חיפה: "אנו שמחים להיווכח בכוחו של הלחץ הציבורי ורואים כי הפעילות הציבורית המאומצת של מגמה ירוקה בשיתוף הציבור בנושא עיצוב היתרי הפליטה נושא פרי – אך השינויים הקוסמטיים שנעשו בהיתר אינם מספיקים לשינוי מציאות בחיפה. המשרד מדבר על חיבור 4 מיכלי אחסון למתקני טיפול כאשר המציאות היא ש 150 המיכלים במתחם אינם מחוברים למערכת מישוב אדים ו-כ 40% מארובות המפעל לא מחוברים למתקני טיפול.

המשרד מגביל את ההזרמה ללפיד אך לא ניתן פתרון לאוזלת ידו של המשרד באכיפת עשן מלפידים הכוללת שיטת רינגלמן (שלא פועלת בלילה,בעשן בזריחה ובשקיעה), כך שלא יהי ניתן להכיל את החוק על המפעל ברוב שעות היממה. אין בהיתר שפורסם מספרי הגנ"ס לארובות, למרות שהובטח על ידי בכירי הגנ"ס בדיון הציבורי. מספרי הגנס יאפשרו לציבור לעקוב ולהצליב מידע של פליטות בפועל מול מסמך החוק.

אין בהיתר התייחסות והגבלות למתקנים העומדים לקום: מתקן הספליטר וקו הייצור החדש ותחנת הכח אשר יוסיפו פליטות מעבר להיתר שניתן. אין בהיתר דרישה לדיגום וניטור כל החומרים המסרטנים שנפלטים מארובות המפעל ומוזכרים בתסקיר הסביבה של בזן בחפאג 1200, כך שהמציאות הזיהומית המתקבלת על פני השטח איננה משקפת את כל האמת. אנו מצפים משולי נזר, סמנ"כלית המשרד להגנת הסביבה ומגיא לאסט, אחראי היתרי פליטה, להבין כי כל הפחתה של מיקרוגרם חומרים מסרטנים – משמעותו: ילד אחד חולה פחות במרחב חיפה. אנו מצפים מהגנת הסביבה להחמיר את הרגולציה, הדיגומים, הניטורים והשקיפות הציבורית אשר לא משתמעת מהמסמך שפורסם".
מקבוצת בזן נמסר:  "בז"ן עומדת ותמשיך לעמוד בכל הדרישות והתקנים המחמירים ביותר, המציבים אותה בשורה אחת עם בתי הזיקוק המתקדמים ביותר בעולם המערבי. בזכות השקעות שבוצעו, הופחת באופן משמעותי היקף הפליטות הלא מוקדיות בכאו"ל לאורך השנים. גם כשהתגלתה התקלה, אשר דווחה למשרד תוך נקיטת פעולות מתקנות מיידיות, לא הייתה חריגה מהתקן. קבוצת בזן תמשיך, מתוך מחוייבות לתושבי האזור ולהגנה על הסביבה, לפעול בהתאם לכל הוראות החוק והתקנות ותפעל להמשך הגברת השקיפות של פעילותה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות