fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

העם עם הגולן

בשיא הסערה שחוללו דבריו של אלוף יאיר גולן, שמעתי את שר החינוך נפתלי בנט אומר שלא היה מקום להשוואה לשואה. שמעתי את השר יואב גלנט אומר שהשואה הייתה אירוע מבודד שאין להשוותו לשום דבר אחר. שניהם טועים
פיו וליבו שווים. אלוף יאיר גולן צילום: דו"צ, ויקישיתוף, CC BY-SA 2.0

 

אדם אמיץ אלוף יאיר גולן, סגן הרמטכ"ל, אדם שפיו וליבו שווים ואין בו מחנופת הפוליטיקאים ומשפתם הסטרילית והמחושבנת.

בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אמר גולן שכל חברה עלולה להתחיל להרקיב מבפנים אם לא תדע להיות מוסרית, לא תילחם בדעות קדומות כמו שנאת הזר ולא תיזהר מהליכה אל מחוזות החושך והפאשיזם.

פיו וליבו שווים. אלוף יאיר גולן צילום: דו"צ, ויקישיתוף, CC BY-SA 2.0
פיו וליבו שווים. אלוף יאיר גולן
צילום: דו"צ, ויקישיתוף, CC BY-SA 2.0

שמעתי את שר החינוך נפתלי בנט אומר שלא היה מקום להשוואה לשואה. שמעתי את השר יואב גלנט אומר שהשואה הייתה אירוע מבודד שאין להשוותו לשום דבר אחר. שניהם טועים. הייתה שואה ליהודים בסדר גודל מחריד, והייתה שואה לעם הארמני 30 שנה לפני כן, גם כן בסדר גודל מחריד, ומי שלא קשוב לסבל האחר, עושה טעות בכך שהוא מבדל את סבלו מהאחרים.

היו עוד מקרים של ג'נוסייד בהיסטוריה, כמו זה שקרה בקמבודיה, כשחונטה צבאית רצחה מיליון בני אדם מבני עמה בגלל שנאת האחר. הסכנות הטמונות ברוע אנושי כלפי האחר והפיכתו ללא לגיטימי אינן נחלת היהודים בלבד. הצוענים באירופה הושמדו גם הם על ידי הנאצים בגלל שנאת הזר, רשע ודעות קדומות, וסטלין באוקראינה חיסל מיליונים.

בדיוק לדבר הזה כיוון יאיר גולן, לאטימות ולקלות הבלתי נסבלת של יצירת גלי איבה ששנאת חינם מוליכה אותם אל רשע ופגיעה. אם יש ציווי מוסרי בשואה, אזי הציווי הוא כפול – האחד שעלינו להיות חזקים, והשני שאסור לנו לעולם לאבד מוסר וצלם אנוש, וכשזה מתחיל בתופעות בודדות, צריך להכות בברזל בעודו חם. לזה בדיוק התכוון יאיר גולן.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות