fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם לקבלן מותר לאחר במסירת הדירה בגלל מלחמה?

אם הקבלן מוסר את הדירה לרוכש מעבר ל-60 יום מהמועד שנקבע במועד, הוא חייב לפצותו. אבל מה קורה כשיש מלחמה? עו"ד מרב וייס קרטיה, מומחית בדיני מקרקעין, מבהירה את התמונה
אתר הבנייה בפרויקט פינת אבן גבירול בקרית אתא
אתר בנייה (צילום: אמיל דן)
להיות עם אצבע על הדופק. עו"ד וייס קרטיה צילום: גוסטבו הוכמן
להיות עם אצבע על הדופק. עו"ד וייס קרטיה צילום: גוסטבו הוכמן

ימים אלו אינם פשוטים לתושבי מדינת ישראל ולבתי העסק הנפגעים קשות. גם בענף הנדל"ן קיימים קשיים, ובין הגורמים שסובלים מהמציאות הביטחונית שנוצרה בשבועות האחרונים, נמצאים גם הקבלנים. יש לזכור שמבחינתם נוצרה מציאות חדשה, בשל מצב הלוחמה, מאחר שהעובדים לא מגיעים לעבודה ונגרם עיכוב משמעותי בהתקדמות הבנייה וחומרי גלם שונים אינם מסופקים. התאחדות בוני הארץ, למשל, דיווחה בדיון בכנסת, כי מאזור חברון בלבד נמנעה כניסתם של 13 אלף פועלים פלסטינים לישראל, כשהמספר הכולל גבוה בהרבה.

הנסיבות הללו עלולות להביא, בתקופה הקרובה, לעיכובים משמעותיים במסירת דירות חדשות מקבלנים לרוכשים, ונשאלת השאלה: האם הקבלנים יידרשו לפצות את הרוכשים כחוק או שיצליחו להימנע מכך?

עו"ד מרב וייס קרטיה, מומחית בדיני מקרקעין, מסבירה, כי אם קבלן מוסר את הדירה לרוכש מעל ל~60 יום אחרי המועד שנקבע בחוזה ביניהם, הוא יהיה חייב לפצות אותו, גם ללא הוכחת נזק. עו"ד וייס קרטיה: "מעל ל-60 יום איחור, יפצה הקבלן את הרוכש, בסכום פיצוי השווה לדמי שכירות של דירה, באזור ובגודל דומה כפול 1.5 עבור כל חודש איחור ועד לתקופה של 8 חודשים. מעבר לכך, יופחת הפיצוי לגובה של דמישכירות לדירה באיזור ובגודל דומה, כפול 1.25, החל מהחודש התשיעי ואילך.

"עם זאת, מסייג החוק, שהצדדים רשאים להסכים ביניהם בחוזה שההסדר הזה לא יחול כאשר האיחור נגרם כתוצאה מנסיבות של כוח עליון, שאינן בשליטת הקבלן, ושהסיכון להתרחשותן ולתוצאותיהן אינו מוטל עליו, כמו שביתה ארצית, רעידת אדמה, מלחמה, גיוס כללי וכו'. זהו סעיף שקבלנים רבים דואגים שיתווסף לחוזה ויכול לעקר את דרישתו של הרוכש לקבל פיצוי על העיכוב במסירת הדירה לידיו, במקרים אלה. ההמלצה היא לבדוק אפשרות לקבוע בהסכם, כי גם בנסיבות של כח עליון, כמפורט לעיל, ניתן יהיה לקבל פיצוי".

לדברי עו"ד וייס קרטיה, בימים אלה ניכר שהקבלנים מנסים למגן את עצמם באופן גורף מפני תביעות פיצויים על איחורים במסירת דירות, בגלל מצב הלוחמה. עם זאת, לדבריה, ייתכן שקבלנים באזורי הדרום ממילא יפוצו ולכן לא יהיה מקום להתחמק מתשלום לרוכשים. "ההמלצה לרוכשים היא להיות עם האצבע על הדופק לגבי הגדרת המבצע כמלחמה או החלטת המדינה להעניק הקלות לקבלנים, וגם בהעדר שינויים כאלה, לבחון את חוזה המכר שבידיהם, תוך התייעצות עם מומחים בתחום מקרקעין נדל"ן, על מנת להבין האם צוינו בו נסיבות שמאפשרות לקבלן למסור את הדירה באיחור מבלי לפצות על כך את הרוכש".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות