fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אירוע דליפת גז רעיל ודליק במפרץ חיפה (וידיאו)

המשטרה חסמה לתנועת כלי רכב והולכי רגל את צומת הרחובות יגאל ידין-חלוצי התעשייה
דליפת גז במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה
דליפת הגז במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשטרה חסמה לתנועת כלי רכב והולכי רגל את צומת הרחובות יגאל ידין-חלוצי התעשייה

צוותי הערכת סיכונים ומומחי חומ"ס (חומרים מסוכנים) מתחנת הכבאות האזורית חיפה פועלים כעת בסמוך לצומת ההום סנטר במפרץ חיפה באירוע דליפת גז בשטח פתוח.

מהעובדות הידועות עד כה עולה כי מדובר בגז מסוג  C-4, שהוא גז תעשייתי שאחד ממאפייניו היותו כבד מהאוויר ומכאן שנטייתו היא להצטבר במקומות נמוכים. מקור הדליפה ככל הנראה מצוי בצנרת תת קרקעית המוליכה בין בז"ן למפעל דור כימיקלים.

צוותי ניטור של רשות הכבאות ביצעו ניטור ערכים באזור ונמדדו ערכים גבוהים בשוחות החשמל והתקשורת שבאזור. מדובר בגז דליק, נפיץ ורעיל. נעשה ניסיון לערפל את ריכוז הגז במים בשוחות, אך יש להבין כי מדובר באירוע מתמשך והגז מצוי בחלל הפתוח.

הגורמים המקצועיים בכבאות והצלה ממשיכים לקיים במקום הערכות מצב יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים, ובמקביל ממשיכים צוותי הניטור לבצע מדידות ערכים כדי לקבל תמונת מצב עדכנית כל העת. בהסתמך על הנתונים שהתקבלו ממכשירי הדגימה שבידי הצוותים הפועלים באירוע, ניתנה על ידי מפקד האירוע המלצה למשטרת ישראל לסגור לחלוטין את מפגש הרחובות יגאל ידין-חלוצי התעשייה לתנועת אזרחים.

מהמשטרה נמסר: "בתום הערכת מצב שקיים כעת מפקד תחנת זבולון במשטרת ישראל נצ"מ קובי קרני עם גורמי המקצוע בכיבוי אש והרשות המקומית, בשל ניטור דליפת גז באזור התעשייה, הוחלט להורות על חסימת צומת הרחובות יגאל ידין וחלוצי התעשייה (צומת הום סנטר), לכל הכיוונים, עד גמר הטיפול באירוע. בשלב זה אין הנחיות נוספות לציבור, עם זאת תנועת הציבור באזור התעשייה נחסמה, הן לכלי רכב והן להולכי רגל עד לסיום הטיפול באזור הדליפה".

ממרכז מחקר סביבתי חיפה נמסר: "אנחנו עוקבים בדאגה אחרי אירוע הדליפה בצנרת בין בז"ן ודור כימיקלים ומדגישים כי גם זיהום האוויר ה'שגרתי' ברובו נגרם מדליפות לא מוקדיות של צנרת ומכלים אשר לא מנוטרים אך מחריפים את התחלואה בחיפה".

קרן צור ממרכז מחקר סביבתי חיפה: ״הדבר החריג באירוע הזה הוא שהמפעלים הודו בתקלה. כמה תקלות כאלה קורות ולא מדווחות? הפעם חוש הריח הציבורי אילץ את המפעלים להודות בתקלה. יותר מכך מסקרן לראות מה יעשו איגוד ערים והמשרד להגנת הסביבה בנידון. היום יבדקו, מחר העניין כבר יתמוסס בין שאר התקלות הלא מטופלות באזור. אנחנו דורשים מממשלת ישראל להביא את תוכנית מפרץ לפינוי המפגע הבטיחותי – המפעלים הפטרוכימיים בחיפה להחלטת ממשלה דחופה".

זירת האירוע | צילום: המשרד להגנת הסביבה
זירת האירוע | צילום: המשרד להגנת הסביבה

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "מהבדיקות שנעשו עד עתה עולה, כי הגז שדלף הוא גז תעשייתי הכבד מן האוויר, שדומה בתכונותיו לגפ"מ (גז בישול). חברת דור כימיקלים מזרימה גז זה לחברת בז"ן באמצעות צנרת תת-קרקעית. עיקר הסכנה היא בשל היותו של הגז דליק, ועל כן כל הפעולות מבוצעות בפיקוח קפדני של כיבוי אש. בהנחיית המשרד להגנת הסביבה, הופסקה באופן מיידי הזרמת הגז בין המפעלים ובמקומה מוזרמים כעת מים בצינורות, במטרה לאתר את מקור הדליפה. הכוחות בשטח מבצעים ניטורים, מהם עולה כי רק בשוחות התקשורת והבקרה שליד הרמזורים בצומת נמדדים ריכוזים גבוהים. המשרד להגנת הסביבה יתחקר את האירוע, וינקוט בכל האמצעים הנדרשים ובכל כלי האכיפה העומדים לרשותו".

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם מסרה בתגובה: ״אין למפעלים האלה מקום לידינו, כל זמן שהזיהום נמשך, והתקלות חוזרות השכם והערב. אנחנו לא נסכים לחיות ליד שכנים מזיקים. אם וכאשר יהפכו לשכנים טובים, נוכל לקבל את נוכחותם בחיינו".

צפו בסרטון מזירת האירוע (צילום: המשרד להגנת הסביבה):

יו"ר סיעת הירוקים בחיפה אביהו האן: "תושבי חיפה ומפרץ חיפה יושבים על חבית חומר נפץ שעלולה להתלקח בכל רגע נתון. תשתית הצנרות במפרץ חיפה במצב רע, חלקה מתקופת המנדט הבריטי וחלקה עשרות שנים בשטח ובמצב תחזוקה גרוע ביותר. עד מתי המזל ישחק לטובתנו? האם נבדקו התנאים הנדרשים לרישיון העסק של הצנרות במפרץ חיפה ובין המפעלים? האם בוצעו הבקרות והביקורות הנדרשות על מערך הצנרות במפרץ? אני מצפה מעיריית חיפה והמשרד להגנת הסביבה להכין דו"ח בדיקה מלא תוך שקיפות ציבורית ומתן תשובות ללא פשרות.

"הגיע הזמן לנקוט במדיניות ענישה עוצמתית נגד המפעלים האחראים על המחדלים והדליפות של חומ"ס חדשות לבקרים! לכן עצרתי בועדה המקומית לתכנון ובניה את תהליך הלגליזציה של הבנייה הבלתי חוקית שחברת פז מקדמת עם עיריית חיפה עד לביצוע בדיקות מקיפות של תשתיות הצנרת, המכלים ובחינה של פוטנציאל זיהום הקרקע תוך דרישה להכנת תכנית סביבתית מקיפה.
"אנו, תושבי מטרופולין חיפה, איננו יכולים להיות בני ערובה ולחכות לאסון שהלוואי ולא יתרחש. נדרוש לקדם במהרה ועדת בדיקה בלתי תלויה לבחינת מערך הצנרות במפרץ חיפה".

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, מתח ביקורת על כך שאף גורם רשמי לא עדכן את ראשי הרשויות בקריות על התקרית החמורה ותושבי העיר שפנו למוקד העירוני לא יכלו לקבל מידע או עדכון על המתרחש. דוקורסקי: "האירוע החמור רק מחזק את הצורך בקידום התוכנית 'צפון ירוק' לפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, ויפה שעה קודם".

צפו בדבריה של יו"ר איגוד ערים שרית גולן שטיינברג (צילום: נועם שטיינברג):

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות