fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אני אחד ומיוחד

נמרוד נידל בן התשע הוציא לאור, יחד עם אמו עטרה איציקזון נידל, את ספרו "מיוחד". השניים מספרים על התהליך המרגש עד להשקה
נמרוד בכניסה להשקה

נמרוד נידל רק בן תשע וכבר הוציא לאור ביחד עם אמו עטרה איציקזון נידל את הספר "מיוחד". הספר מספר על ילד שמחפש את הדרך שתראה במה הוא שונה לעומת ילדים אחרים. את הספר כתבו השניים כשהיה בן שמונה ובעקבות זכייה בתחרות הכתיבה הארצית של אגודת הסופרים העברים לשנת 2019. נידל רוצה להיות שחקן כדורגל ומקווה שספרו יגיע לכל בית בישראל ובעולם

"עוֹד כְּשֶׁהָיִיתִי קָטָן, אִמָּא תָּמִיד אָמְרָה לִי שֶׁאֲנִי יֶלֶד מְיֻוחָד. הִיא סִפְּרָה שֶׁמֵּהָרֶגַע שֶׁנּוֹלַדְתִּי וְהִגַּעְתִּי לָעוֹלָם הִיא שָׂמָה לֵב שֶׁיֵּשׁ בִּי מַשֶּׁהוּ שׁוֹנֶה, אַחֵר. וַאֲנִי הֶאֱמַנְתִּי לָהּ".

כך פותח נמרוד נידל, בן התשע, תלמיד בית הספר אופק בעיר, את ספרו "מיוחד" אותו כתב כשהיה בן שמונה.

את הספר כתב בהשראת סיפורו "מיוחד", שזיכה אותו בפרס בתחרות הכתיבה הארצית של אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל לשנת 2019.

הספר מתאר את מחשבותיו ותחושותיו של ילד, שמגיע יום אחד למסקנה שאין בו שום דבר מיוחד. הוא מחליט לצאת בדמיונו העשיר למסע חיפושים ולמצוא את הדרך, שתבדיל אותו מילדים אחרים. האם יצליח לממש את רעיונותיו, להיות יחיד ומיוחד או שמא יגלה שאין בכך צורך?

בהומור, בעדינות ובשפה קולחת מציג הספר את הצורך להיות שונה ומיוחד, נושא שכל ילד בעולם יוכל לחוש אתו הזדהות.

נמרוד עם אמא עטרה ואבא אורן

איך מחליט ילד בן שמונה שהוא מעוניין לכתוב ספר?

נמרוד: "היוזמה לכתיבת הספר נולדה בהמשך למשימה שקיבלנו  ממחנכת הכיתה שלנו, שביקשה לכתוב סיפור לתחרות הכתיבה הארצית לילדים ולבני נוער. אמא שלי הציעה שנשתתף בתחרות ושנכתוב ביחד סיפור, הצטרפתי בשמחה לרעיון. תמיד רציתי להיות מקורי ושונה מהאחרים. רוב הילדים מתלבשים באותו אופן ומשחקים באותם משחקים, אבל גיליתי שאני מיוחד בעצמי, גם אם אני נראה כמו כולם. יש דברים שאני שונה בהם ויש דברים אחרים שבהם החברים שלי מיוחדים".

תן דוגמה.

"למשל, אני נרדם מיד כשאני במיטה בכל מצב ובכל שעה, אני אוהב לצפות במשחקי כדורגל עם אבא שלי וחולם להיות שחקן כדורגל מצליח. את הכל כתבתי בספר".

בתחרות הכתיבה הארצית לילדים ולבני נוער של אגודת הסופרים העבריים בישראל על שם ריקה ברקוביץ', בה כאמור השתתף נידל, מבין 10,000 ילדים ונוער שהשתתפו מרחבי הארץ, זכו 70. אז הציעה אמו, עטרה איציקזון נידל, להפוך את הסיפור לספר.

לדברי עטרה ההשראה לכתיבת "מיוחד" הגיעה ממחשבות שהשפיעו על ילדותה וממחשבות שהשפיעו על בנה נמרוד. "הספר הוא ערבוב של ילדותי עם ילדותו, ולאחר שגילינו שהסיפור יצא כל כך יפה, החלטנו להפוך אותו לספר אמיתי ולהוציאו לאור".

"כילדה", היא מוסיפה, "החלום שלי היה לרכב על אריה לבית הספר או לעוף כמו ציפור בדרך לקייטנה. כששאלתי את נמרוד מה יגרום לו לרצות להיות מיוחד, הוא השיב לי שהוא רוצה להיות שחקן הכדורגל הטוב בעולם ולגדל עץ פלאים שעליו יגדל כל מה שהוא יבקש".

נמרוד עם אחיו גלי ואתמר

לעוף כמו ציפור בדרך אל הקייטנה

עטרה כותבת מגיל צעיר יומנים, כתבה תסריטים רבים במהלך לימודיה האקדמיים לתואר בתקשורת, קולנוע וטלוויזיה במכללת כנרת. היא עזבה את כרמיאל בגיל 18, ועד גיל 32 גרה וטיילה במקומות רבים ברחבי העולם. "תמיד הרגשתי צורך לנוע, כנראה מתוך חיפוש עצמי תמידי, עד שהפכתי לאמא ואז הגיע הצורך להתיישב". היום היא בעלת חברת פרסום מצליחה באזור הצפון.

איך זה להוציא לאור ספר עם הבן שלך?

"מרגש אותי שנמרוד ואני יצרנו יצירה משותפת שתישאר לדורות הבאים. היום הטכנולוגיה השתלטה על רוב תחומי חיינו. אם פעם היו צופים בסרטים בשחור לבן באורך מלא, כיום כולם מסתפקים בפרסומות. הקצב מהיר ונראה שלילדים יהיה יותר קל לקרוא פוסט בפייסבוק מאשר ספר מרתק. אני מנסה לחבר את ילדיי – נמרוד ושני אחיו גלי ואיתמר – לנייר, לכתוב ולקרוא ספרים, למרות שאני מוכרחה להודות שגם עבורי זה הפך לאתגר במידה מסוימת. התחושה שבעידן כזה הצלחנו לשבת ביחד ולכתוב סיפור המשלב את עולמי ואת עולמו של נמרוד, מרגשת אותי".

הספר נכתב בשפה עכשווית ובמושגים שקל יותר להזדהות איתם.

"השתמשנו במונחים מעולם הכדורגל שכולם אוהבים כמו שחקן הכדורגל ליונל מסי, טלפון סלולרי ופלייסטיישן", ממחישה עטרה, "אבל מה שלא השתנה ומתאים לכל תקופה ולכל זמן הוא הצורך האוניברסלי של כל ילד בעולם להרגיש שהוא מיוחד. בעידן הנוכחי של עולם גלובלי ללא גבולות, בו מוגדרים סגנונות האופנה של הבגדים שכולם לובשים והמוזיקה שכולם מאזינים לה, לגמרי לא פשוט למצוא את המיוחד שבך".

שבט איציקזון בהשקה בסטימצקי

כיצד הגיבו בני המשפחה והחברים לספר שכתבתם ביחד?

נמרוד: "נועם ועמית, החברים הכי טובים שלי, התרגשו מאוד בגלל שזכיתי בתחרות הכתיבה הארצית. סבתא בכתה מהתרגשות, ובני הדודים שלי שלחו תמונות שלהם מצולמים עם הספר. גם בבית הספר התרגשו והמחנכת שלי ביקשה שכל התלמידים בכיתה ימחאו לי כפיים. הם שאלו אותי למה הוצאתי את הספר, ועניתי להם שבצעתי את המטלה שהמורה ביקשה מאתנו לעשות".

עטרה: "מהרגע הראשון שיתפתי את המשפחה בסיפור והתגובות היו מאוד עוצמתיות. אחותי רונית אמרה בהתלהבות: 'וואוו, יש פה סיפור', חיברה אותי למאיירת המוכשרת הלנה צ'שקה, היא סייעה לזה להתרחש והייתה שותפה מלאה בהוצאת הספר לאור. אבא שלי נח, כשקרא את הסיפור ששלחתי לו בוואטסאפ, כתב: 'גרמתם לי להזיל דמעה'".

נמרוד ילד הוא ילד דעתן ולדבריו: "צריך להשקיע בספר ולתרגם אותו לאנגלית, כי הוא באמת מיוחד. החלום שלי הוא שכל ילד והורה בעולם יקראו את הספר ויידעו שהילד שלהם מיוחד בפני עצמו. אם הספר יצליח, אשמח להוציא לו ספר המשך".

עטרה: "ל'מיוחד' יש מסר אוניברסלי, שמדבר לכל ילד בעולם ומתאים לכל מקום ולכל שפה".

הספר זכה לביקורות מחמיאות באתרים ספרותיים כמו "נוריתה" ו"בכיוון הרוח". אריק בלום, מבקר ספרות ילדים כתב, בין היתר, בביקורת שפרסם ב"נוריתה": "'מיוחד' הוא ספר מקסים המתאר את מחשבותיו ותחושותיו של ילד שרוצה להיות מיוחד. הוא מלווה באיורים חמודים של הלנה צ'שקה שתואמים את הטקסט, ומעוררים רגשות הזדהות עם הנושא ועם הדמויות בסיפור. נמרוד נידל הוא בהחלט ילד מוכשר ומיוחד, כי בגיל 8 הוא כתב בכישרון רב ובשפה יפה את הספר הזה. אני ממליץ בחום על הספר הקסום הזה לילדים החל מגיל 5, ובעיקר לילדים עם ערך עצמי נמוך, שמתקשים לקבל ולאהוב את עצמם".

הספר הושק בחנות סטימצקי ב-BIG כרמיאל בהצלחה רבה בהשתתפות עשרות חברים, מורים ובני משפחה שאף קיבלו חתימה והקדשה מהסופר הצעיר.

"מיוחד": הוצאה לאור – אוריון, איורים – הלנה צ'שקה, עריכה לשונית – יהורם גלילי, עריכה ספרותית – תמר שיטה, ניקוד – לאה גליס, הגהה – אבי שרגאי. ניתן למצוא ברשת סטימצקי.

עם אביבה הרשקוביץ מנהלת בית הספר אופק, וחבריו לכיתה

 

5 קטנות עם נמרוד נידל

1 מה אתה הכי אוהב ללמוד? חשבון.

2 מה המאכל האהוב עליך? פיצה.

3 מה משמח אותך? לנסוע לטיולים עם המשפחה.

4 איזה חג אתה הכי אוהב? חג פורים.

5 מה אתה עושה דבר ראשון כשאתה קם בבוקר? שואל את אבא שאלות לגבי הפועל תל אביב.

 

5 קטנות עם עטרה איציקזון-נידל

1 מה את הכי אוהבת לעשות בזמנך הפנוי? לטייל.

2 מה המאכל האהוב עליך? כל התבשילים של אמא שלי.

3 מה משמח אותך? כשהילדים שמחים.

4 איזה חג את הכי אוהבת? ראש השנה.

5 מה את עושה דבר ראשון כשאת קמה בבוקר? שותה קפה.

נמרוד חותם בסטימצקי ביום ההשקה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות