פעמים רבות אנו נתקלים בסיטואציה בה בעל חוב איננו יכול לפרוע את חובו, מאחר ונקלע לקשיים כלכליים ועל כן נפתח כנגדו תיק בהוצאה לפועל. בעל החוב, אשר נפתח כנגדו תיק בהוצאה לפועל עומד בפני סנקציות חמורות וקשות אשר מגבילות את מהלך החיים התקינים. חשוב להדגיש, כי מערכת ההוצאה לפועל נראית פעמים רבות מרתיעה ולא נעימה בפני חייבים רבים אך המחוקק כיום מאפשר לחייבים להסדיר את חובותיהם באמצעות מגוון רחב של אפשרויות משפטיות.

מה יקרה לאחר שיפתח תיק ההוצאה לפועל ? ראשית, תשלח אזהרה לפיה יש להתייצב לחקירת יכולת בפני רשם הוצאה לפועל לצורך הסדרת החוב תוך 30 / 21 ימים בהתאם לסוג התיק.  חייב אשר לא יסדיר את חובותיו בהתאם לזמנים הקצובים באזהרה ייחשב "חייב אשר משתמט מתשלום חובותיו".

-אילו הגבלות מוטלות על חייב במידה ואינו מסדיר את חובותיו  בהוצאה לפועל?

המחוקק בפרק ו1 לחוק ההוצאה לפועל, יפשר לזוכה להטיל על חייב את המגבלות הבאות:  – איסור על קבלת דרכון – עיכוב יציאה מהארץ – הגדרת החייב כלקוח מוגבל מיוחד  בבנק ישראל    –  הגבלת החייב משימוש בכרטיס אשראי – הגבלת החייב לייסד /  להיות בעל עניין בתאגיד  – איסור על החזקת/קבלת/ שימוש ברישיון נהיגה.

-כיצד יש באפשרות הזוכה לגבות את הכסף מהחייב? 

חוק ההוצאה לפועל מאפשר לזוכה לגבות כספים מהחייב במגוון רחב של אפשרויות. בין היתר: – עיקולי משכורת  – עיקולי כספים שונים בחשבון הבנק  – עיקולי כספים השייכים לחייב אצל צד שלישי  – עיקולי מטלטלין – עיקול ברישום על רכב – עיקול ברישום על נכס מקרקעין – תפיסת כספים בקרנות השתלמות, קופות גמל וכו'.

נוכח זאת, ניכר כי הסנקציות המוטלות על חייב בהוצאה לפועל באמצעות הגבלות או עיקולים, מונעות מהחייב לנהל אורח חיים נורמלי, גורמות לנזקים כלכליים כבדים נוכח העיקולים ומקשים במידה רבה על התנהלות כלכלית תקינה.

-איך ניתן להסדיר את החוב בהוצאה לפועל?

במהלך ספטמבר 2019, נכנס לתוקף חוק חדלות פרעון ושיקום כלכלי- תשע"ח –2018. כנגזרת מכך, המחוקק אשר איננו מעוניין כי חייבים ינציחו את חובותיהם ביטל את מוסד "חייב מוגבל באמצעים". על כן, כיום חייבים יכולים להסדיר את חובותיהם במסגרת הוצאה לפועל באמצעות הדרכים הבאות: 1. איחוד תיקים 3%- משמע, ניתן לאחד את כל התיקים ולשלם מידי חודש שלושה אחוזים מגובה התיק עד לסיום כל החובות.

2. בתיקים פרטניים ניתן לפרוס את החוב על פני תקופה קצובה: עד 100 אלף ש"ח- למשך 36 חודשים. מעל 100 אלף ש"ח- למשך 48 חודשים.

חשוב להדגיש כי המחוקק אפשר את הסדרת החובות באמצעות מגוון נוסף אפשרויות כגון: הסדרי נושים וכן הליך חדלות פירעון (פשיטת רגל לשעבר).

לסיכום, מחד חוק ההוצאה לפועל מאפשר לזוכה לגבות את הכספים במגוון רחב של אפשרויות מאידך, המחוקק אשר מעוניין לשקם כלכלית את החייבים, מאפשר כיום להסדיר את החובות במגוון רחב של אפשרויות משפטיות. על כן, במידה והנכם חייבים בהוצאה לפועל או עתידים להיות חייבים בהוצאה לפועל– מומלץ להיוועץ עם עורך דין אשר עוסק בתחום ההוצאה לפועל וזאת בטרם נקיטת כל פעולה כזאת או אחרת.

משרדנו עוסק בתחום חדלות הפירעון על כל גווניו, ייצוג בהליכי הוצאה לפועל, הסדרי נושים, הסרת עיקולי משכורת וחשבון, הסרת הגבלות בהוצאה לפועל , ייצוג בהליך חדלות פירעון וכו'.

צרו עמנו קשר בטלפון: 052-5500707. חפשו אותנו בפייסבוק : טלאור זנו עורכת דין.

אהבתם את הכתבה? הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובעמוד הפייסבוק שלנו ידיעות הגליל ידיעון עפולה