fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שבת, היום שאחרי

ההצבעה על ההצעה לפתיחת עסקים בשבת הסתיימה בקול יבבה עם רוב מוחץ של חברי מועצה שהצביעו נגדה, אבל העניין סביבה לא שכך. חברי המועצה טל אליהו, חדוה יחזקאלי ובועז ביטון סיפקו התבטאויות מעניינות שמשכו אש מהציבור בעיר. אז מי אמר שבת ולא קיבל?
צעירים מפגינים ברחבת העירייה נגד פתיחת עסקים בשבת. צילום: קרן אידלזון
צעירים מפגינים ברחבת העירייה נגד פתיחת עסקים בשבת. צילום: קרן אידלזון

ההצבעה על ההצעה לפתיחת עסקים בשבת הסתיימה בקול יבבה עם רוב מוחץ של חברי מועצה שהצביעו נגדה, אבל העניין סביבה לא שכך. חברי המועצה טל אליהו, חדוה יחזקאלי ובועז ביטון סיפקו התבטאויות מעניינות שמשכו אש מהציבור בעיר. אז מי אמר שבת ולא קיבל?

בדיון לפני ההצבעה על פתיחת עסקים בשבת הביעה חברת המועצה מירי נחשונוב ממפלגת "חדרה ביתנו" עמדה חיובית כלפי פתיחת עסקים בשבת והזכירה לתושבי חדרה לבחון את הצבעות נבחרי הציבור להם הצביעו. בועז ביטון (ש"ס) הגיב ואמר שמפלגת "חדרה ביתנו" מייצגת רוסים גויים. דבריו לא עברו בשקט וחברי המועצה שישבו לידו סיננו לו מיד שעליו לחזור בו ולהתנצל על דבריו. ביטון התעשת והתנצל אך הנזק נעשה והרוחות טרם נרגעו.

רומן גישר. צילום: יצחק ברבי
רומן גישר. "גזענות מודרנית". צילום: יצחק ברבי

סגן ראש העיר ויו"ר מפלגת "חדרה ביתנו", רומן גישר, אמר ל"חדשות חדרה": "לא האמנתי למה ששמעתי. מה שהוא אמר זה מבחינתי גזענות מודרנית. בני משפחתי עברו פרעות בקישינב והוריי לחמו במלחמת העולם השנייה, אני הגעתי לפה בתור ציוני ולשמוע דבר כזה זה בלתי נסבל. קיבלתי פניות רבות מאנשים שרוצים שאפנה למשטרה בעניין ואגיש על כך תלונה. אני לא בטוח שזו הדרך הנכונה, אבל אנחנו לא מוכנים לוותר, ואני ומירי נחשונוב נפעל כדי שלהבא דברים כאלה לא יקרו".

ביטון הסביר דבריו ואמר ל"חדשות חדרה": "התייחסתי לדבריה של מירי נחשונוב, שעשתה פוליטיקה על המפלגות החילוניות שהצביעו נגד פתיחת עסקים בשבת. אמרתי לה שהחשיבה היא לא נכונה, משום שהמפלגות שהיא דיברה עליהן, לצורך העניין מפלגתו של ניר בן חיים או של צ'יקו וקנין, הן מפלגות עממיות שמייצגות גם את הציבור המסורתי ששומר על השבת. 'חדרה ביתנו' לעומת זאת מייצגת ציבור שונה לגמרי, שהשבת לא מעניינת אותו. עם כל הכבוד לעלייה הרוסית שהביאה למדינה הרבה יתרונות, בעלייה הזו הסתננו גם עשרות אם לא מאות אלפי גויים למדינה ומתוקף המציאות, כשמייצגים את הציבור הרוסי, מייצגים גם רוסים שהם גויים. הניסוח שלי היה שגוי והתפרש כאילו כל הרוסים הם גויים וזו כמובן לא הייתה כוונתי, ועל כך התנצלתי".

בועז ביטון. צילום: אבי רביבו
בועז ביטון. "מייצגים רוסים גויים" צילום: אבי רביבו

עוד הוסיף ביטון: "כל הדיון היה עקר ונועד לצרכים פוליטיים. כולם ידעו שהחוק הזה לא יעבור, כולנו ידענו את תוצאת ההצבעה עוד לפני שהחלה הישיבה".

כבר לפני כמה חודשים התבטא סגן ראש העיר טל אליהו בנושא השבת ואף צוטט ב"חדשות חדרה" כי יצביע בעד – וכך עשה. עם זאת, בתום הישיבה התפרסם סרטון שגרם לרבים לפקפק בדבריו. בסרטון, אמר אליהו בנוגע לתוצאות ההצבעה כי "יכול להיות שבסופו של דבר זה מה שאלוהים רצה". בסוף דבריו, צלם הסרטון הוסיף, "מגיע לטל אליהו יישר כח על מהלך שהוא עשה פה מאחורה". אז על איזה מהלך מדובר?

טל אליהו. צילום: מישל שולטן
טל אליהו. "מה שאלוהים רצה". צילום: מישל שולטן

טל אליהו: "דעתי בעניין השבת ידועה, אין יותר מעוניין ממני לשמור על הסטטוס קוו. לכן אני תומך במסחר במקומות שבהם כבר יש פתיחה של בתי עינוגים, בתי מרקחת ובתי קולנוע. אני מניח שכולם ראו את דבריי בישיבת מועצה והסברתי הלכה למעשה למה המתנגדים להצעה מנסים בדרך פופוליסטית 'לשמור על השבת'. לגבי הסרטון, כמובן שמדובר בחצי הלצה. הצבעתי בעד וזה סיכומו של הערב. לגבי תרגיל כזה או אחר, ברור שמדובר בשטויות, ברכילות זולה ובזוטות. כמו כן, בעניין שלומי ימין (חבר סיעתו שנעדר מההצבעה, ק.א), ביום ההצבעה הוא טיפל בשני בני משפחה שהיו מאושפזים בבתי חולים שונים".

חברת המועצה והמשנה לראש העיר חדוה יחזקאלי התבטאה גם היא בעבר בעד הצעתו של שי ברכה והדגישה כי כל עוד מדובר בפתיחת עסקים בפאתי העיר בלבד, היא לגמרי בעד. עם זאת, כמה שבועות לפני מועד ההצבעה, שינתה כיוון והודיעה שתצביע נגד. כמה ימים לאחר ההצבעה, בה אכן הצביעה נגד, הגיבה יחזקאלי לפוסט בפייסבוק שיצר מהומה גדולה.

בשבת האחרונה, חבר המועצה שי ברכה ומחזיק תיק העסקים, פרגן כהרגלו לעסק חדרתי שפתוח בשבת, הפעם גלידה אלדו במתחם מיקס, שחזרה לפעילות אחרי השריפה שפקדה את המתחם לפני חודשים אחדים. בפוסט כתב ברכה: "באתי לפרגן למי שמאמין בנו" ולצד שלל תגובות מפרגנות, לא היה ניתן להתעלם גם מתגובתה של יחזקאלי  ש"הרימה להנחתה" וכתבה: "הייתי עם הנכדים בבוקר, כיף גדול".

חדוה יחזקאלי. צילום: עצמי
חדוה יחזקאלי. נהנתה מהגלידה בשבת. צילום: עצמי

תגובתה של יחזקאלי עוררה כעס וגררה תגובות עוקצניות כמו "מאד שמחים לדעת שאת לא דתייה ואת יוצאת לבלות בשבת ואף לקנות, רחמנא ליצלן", "למה הצבעת נגד פתיחת חנויות בשבת", "העיקר כל הישיבה שיחקה אותה דתיה שומרת שבת", ועוד.

יחזקאלי הגיבה על הדברים ואמרה ל"חדשות חדרה": "אני קוראת לזה עיוות של המציאות. ב-2014 הצבעתי בעד שינוי חוק העזר העירוני כדי שכל מתחמי הבילוי ייפתחו בשבת. מה שינו חכמים בתקנתם? אני הולכת עם נכדיי בשבת לים, אנחנו הולכים לאכול גלידה, אף אחד לא לובש פה שטריימל. אני לא אסכים שבמרכזה של העיר ייסעו מערבלי בטון ובאזור התעשייה ייפתחו מוסכים, אנחנו שומרים על הסטטוס קוו שקיים כאן 128 שנה והמצב כיום מייצג את כלל האוכלוסייה החדרתית. בחדרה חיים בשכנות ובאחווה חרדים, דתיים וחילונים מתוך כבוד ושותפות ואף פעם לא הסתרתי שאני בעד ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל."

 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות