fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תושבי פרדס חנה כרכור טרם פתרו את בעיית חשבונות המים

נפגעתם מחשבון מים לא סביר? רשות המים מזמינה אתכם לפנות אליה ישירות לבירור. מנהל הרשות התבטא במכתב לתנועת אומ"ץ: "עמדת רשות המים היא כי ראוי שגם מועצת פרדס חנה-כרכור תעביר את ניהול משק המים לידיים מקצועיות יותר"
משרדי משאבי מים בפרדס חנה (צילום: נירית שפאץ)
משרדי משאבי מים בפרדס חנה (צילום: נירית שפאץ)

לפני כחודש נחשפו חשבונות המים המנופחים והתמוהים שקיבלו חלק מתושבי פרדס חנה-כרכור עבור חודשי הקיץ. תושבים סיפרו כי קיבלו חשבון על סכום גבוה בהרבה מהסכום אותו הם נדרשים לשלם בדרך כלל, ופירוט של צריכת מים מנופחת ולא סבירה. חלקם קיבלו חשבונות בסך אלפי שקלים בעוד שצריכת המים שלהם מעולם לא עלתה על מאות בודדות של שקלים.

אלה מהם שפנו לחברת "משאבי מים" בניסיון לטעון כי החשבון אינו הגיוני, נענו כי אולי ישנה נזילה ואולי מד המים אינו תקין ונאלצו לממן מכיסם בדיקה שעלה ממנה כי אין נזילה וכי מד המים תקין. למרות הכל, נאמר להם ב"משאבי מים" שעליהם לשלם את מלוא הסכום שנגבה מהם.

מאז אותו אירוע, מתמודדים הצרכנים מול החברה באופן פרטי. אלה שהסדירו את תשלומי המים בהוראת קבע, ספגו את חיוב באופן מיידי מחשבונם, וצריכים עתה להיאבק על אפשרות של החזר. עד כה הם לא קיבלו כל סימן לכך שהחברה מוכנה לשקול את האפשרות.

תושבת פרדס חנה מספרת: "קיבלנו שני חשבונות מנופחים, אחד על סך של למעלה מ-7,000 והשני על סך של למעלה מ-3,000. ביחד זה יוצא כ-11,000 שקלים עבור חודשי הקיץ. בדרך כלל שולחים הערכות ולא באים לקרוא אצלי, וההערכות יוצאות בסביבות 300 שקלים. בגלל שיש לי הוראת קבע מסודרת, בחברה יכולים גם לראות את הסכומים ששילמתי להם עד עכשיו, ואת חוסר הפרופורציה ביניהם לבין התשלומים האלה. אמרו לי בחברה: 'יכול להיות שיש פיצוץ, או שהשעון לא בסדר'. השעון הוא מוצר שלהם, ואני צריכה לשלם מכיסי על הבדיקה?"

תושבת כרכור, מספרת: "בקיץ ביקשו מאיתנו בחברה להחליף את שעון המים. עד אז היו לי חשבונות של 200-300 שקלים, ומרגע שהשעון הוחלף, זה השתנה. על יולי-אוגוסט קיבלתי חשבון של קרוב ל-2,000 שקלים. פניתי לחברה והם טענו שכנראה יש לי נזילה. שני אינסטלאטורים שהבאתי הביאו חוות דעת שאין נזילה ושעון המים כנראה לא תקין. ביקשתי מחברת המים שייקחו את מד המים לתיקון. שילמתי על הבדיקה, ולאחר מכן קיבלתי תגובה שמד המים תקין ואבוא לקחת אותו. נתנו לי שעון חדש שגם בו נרשמת צריכה גבוהה לא מוסברת. כל ניסיונותיי להסביר את הדבר במשרדי החברה עולים בתוהו. השעון דופק, ואני לא יודעת מה לעשות".

משרדי משאבי מים בפרדס חנה (צילום: נירית שפאץ)
משרדי משאבי מים בפרדס חנה (צילום: נירית שפאץ)

כזכור, תנועת "אומ"ץ" התערבה בעניין לפני כחודש ופנתה למבקר המדינה. בסוף נובמבר פנתה התנועה גם למנהל רשות המים, אלכסנדר קושניר, ותיארה את מה שהגדירה כ"התנהלות בלתי תקינה לכאורה של חברת משאבי מים בפרדס חנה-כרכור".

בתגובה, השיב מנהל רשות המים כי לא ידוע לרשות על תלונות צרכנים בשל חשבונות מים מנופחים, והזמין את תנועת אומ"ץ להפנות אל רשות המים צרכנים המבקשים להתלונן על חשבונות כאלה, תוך הבטחה כי ברשות יבררו כל תלונה. במכתב נוסף שנשלח לרשות המים, פירטה תנועת אומ"ץ את שמותיהם של 14 מבין נפגעי חשבונות המים, בצירוף גובה החשבונות שקיבלו.

מנהל רשות המים הוסיף במכתבו: "עמדת רשות המים היא שגם מועצת פרדס חנה-כרכור תעביר את ניהול משק המים לידיים מקצועיות יותר. מהלך כזה יאפשר גם אסדרה טובה יותר של השירות לתושבים בהתאמה לאמות המידה שקבעה רשות המים בעניין. יחד עם זאת, וכאמור בראשית הדברים, רשות המים עומדת לרשות הצרכנים גם כעת, לבירור התלונות".

אריה אבנרי, יו"ר תנועת אומ"ץ, אמר בנושא: "אנחנו שמחים שרשות המים נכנסה לתמונה והבינה שיש כאן בעיה אמיתית באזור, ואנחנו מצפים שההערה שמופיעה במכתבה לגבי הוצאת האחריות על המים מהגוף הנוכחי תיושם הלכה למעשה, ותנועת אומ"ץ תתרום את חלקה בנושא. אנחנו מודעים לכך שזה עלול להיות תהליך מורכב בשל הסכמים משפטיים, ומן הראוי לא לבזבז זמן ולהתחיל לפעול בנושא מיד".

אילוסטרציה (PantherMedia)
אילוסטרציה (PantherMedia)

תגובת רשות המים: "רשות המים כרגולטור על משק המים רואה את הצרכן, את השרות לצרכן ואת השקיפות לצרכן בראש מעייניה. במידה וצרכן לא נענה, או לחילופין אם צרכן מערער על קביעת ספק המים, ניתן לפנות למחלקת פניות הציבור של רשות המים אשר מהווה מעין בורר בין הצרכן לספק המים, והפניה תוברר עם הפונה ומול ספק המים. ספק המים בתחום פרדס חנה – כרכור אינו תאגיד מים וביוב בהתאם להוראת חוק תאגידי מים וביוב. בשל כך, מערך היחסים בין החברה לרשות המקומית אינו מוסדר על פי הוראת חוק זה.עמדת רשות המים היא כי ראוי שגם מועצה מקומית פרדס חנה – כרכור תעביר את ניהול משק המים לידיים מקצועיות יותר. מהלך זה יאפשר גם אסדרה טובה יותר של השירות לתושבים בהתאמה לאמות מידה לשירות (המעמיד סטנדרטים גבוהים ביותר של שירות והליכה לקראת הצרכן) שקבעה מועצת רשות המים בעניין".

תגובת משאבי מים: "מדובר במקרים בודדים בלבד. כל המקרים הנוגעים לחשבונות מים חריגים מטופלים על ידי החברה. החברה מתחייבת כי לא יהיה מצב בו יאלץ תושב לשלם עבור מים שלא צרך."

תגובת מועצת פרדס חנה-כרכור: "המועצה כבולה בהסכם זיכיון שאושר על ידי משרד הפנים. רשות המים שכה חפצה לאגד את המועצה בתאגיד איננה מושיטה לה יד להביא לסיומו של הסכם הזיכיון, על אף שיש סמכות חוקית להביא לסיום החוזה על ידי משרד הפנים. המועצה מעדיפה לנהל את משק המים והביוב באופן עצמאי כי זה היה מבטיח את השירות המיטבי לתושבים. אין בידי המועצה שירשה הסכם זיכיון נוכחי זה אמצעים רבים במישור המנהלי, וכאשר במישור המשפטי מתנהלים מזה מספר שנים הליכים משפטיים נגד תאגיד המים בגין הפרת תנאי הזיכיון אך ללא הכרעה לא ניתן לנקוט במהלכים".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות