fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תולה את המלכה והמלך

שמואל גמליאל מפרדס חנה, אלוף האזור בשחמט ודמות נדירה בענף בשל מוצאו התימני, פורש מהתחום לטובת כתיבת מוזיקה לבנו, מאור, יוצא "כוכב נולד"
דרושים: סבלנות, זיכרון, ריכוז וערמומיות. שמואל גמליאל נפרד מהשחמט. צילום: נירית שפאץ
דרושים: סבלנות, זיכרון, ריכוז וערמומיות. שמואל גמליאל נפרד מהשחמט. צילום: נירית שפאץ

שמואל גמליאל, בן 54, גר כל ימיו בפרדס חנה. הוא בן למשפחה בת 10 ילדים, למד בפנימייה דתית בזכרון יעקב ובישיבה, הצטיין במיוחד בכדורגל ושיחק בנעוריו בקבוצת הפועל חדרה. לאחר שחרורו התחתן ונולדו לו שני בנים, והחיים המשיכו במסלולם עד שהתגרש וב~2002, גילה תחום חדש לגמרי בו הצטיין ורכש שפה חדשה.

"אחרי הגירושים גרתי בשכירות בשכונה שרוב תושביה היו עולים מחבר העמים, והם שיחקו בחצר הציבורית בשחמט", הוא מספר. "כך למדתי לשחק, והתקדמתי לעמדות ווריאנטים ברמה גבוהה. לאחר שנתיים, כבר ניצחתי את כל השכנים, והם לא היו עבורי אתגר". תוך כדי המשחקים והבילוי המשותף הוא גם למד את השפה הרוסית על בורייה. "אני מנצל את הידע שלי בשפה כדי לעזור לקשישות רוסיות, ולילדים שלומדים ממני שחמט ולא שולטים טוב בעברית. אנשים מתפעלים כשהם רואים תימני שחום עור מנצח בשחמט ומדבר חופשי ברוסית".

גמליאל ראה את התקדמותו והחליט להתמקצע. "נכנסתי לחוג שחמט, נרשמתי לאיגוד השחמט הישראלי והתחלתי להשתתף בטורנירים בכל הארץ. שמי הלך והתפרסם עם הניצחונות על אנשים בעלי מד כושר גבוה: מועמד לאמן בכיר, אמן וכו'".

דרושים: סבלנות, זיכרון, ריכוז וערמומיות. שמואל גמליאל נפרד מהשחמט. צילום: נירית שפאץ
דרושים: סבלנות, זיכרון, ריכוז וערמומיות. שמואל גמליאל נפרד מהשחמט (צילום: נירית שפאץ)

מלכתחילה הוא משך את העין כיחיד בתחומו ממוצא תימני: "כ-80 אחוז מהחברים בליגת השחמט הישראלית, וגם אירופה, הם יוצאי חבר המדינות, ורובם רבי אמנים, הדרגה הגבוהה בעולם. בישראל יש 37 רבי אמנים. לזכותי נרשם שהצלחתי לכפות תיקו על שניים מהם. זה הישג עצום עבורי. בליגה, בפעם האחרונה, היו לי 11 משחקים, ניצחתי ב-10 מהם ובמשחק ה-11 היה תיקו. תרמתי לעלייתה של פרדס חנה כרכור לליגה".

לפני חמש שנים הוא השתתף בטורניר המחוז בנתניה וזכה במקום הראשון. לפני כשנה, בתחרות בפרדס חנה, הגיע למקום הראשון באזור פרדס חנה-כרכור, זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה, אור עקיבא ועוד. הוא השתתף גם במכבייה, ועבר בהצטיינות קורס מדריכי שחמט והדריך בתחום במתנ"ס פרדס חנה-כרכור ובמתנ"ס בנימינה-גבעת עדה. "שמי התפרסם באזור כמדריך שחמט, ועד היום הורים פוגשים אותי ברחוב ומודים לי על שלימדתי את ילדיהם".

גמליאל אומר שהמשחק משפיע על חייו האישיים. "למדתי להיות יותר סבלני ולחשוב לפני מעשה. זה תורם גם לזוגיות. אם בת הזוג כועסת, אני עוצר וחושב מה להגיד לה, ואומר לה מילה יפה. זה תורם גם לקשר עם הילדים ועם השכנים. היכולת לעצור ולבחון את הסיטואציה. אתה צריך להיות מאוד ערמומי, לא לתת ליריב שום הנחות. כמו כן, כדי להצליח בשחמט צריך ריכוז, מחשבה של חמישה-שישה מהלכים קדימה, לראות את הנולד. זה עושה את האדם ליותר רגוע, יותר מאושר ויותר מסודר, אפילו מבחינה כלכלית. אנשים מאוד רוצים לנצח כי בשחמט זה מול מול מוח. אין תירוצים. הלימוד בשחמט לא נגמר לעולם. גם רבי אמנים עוד צריכים ללמוד. הייתי פותר חידות מאוד מורכבות בלילות, עד אור הבוקר".

הצורך הזה הוא גם שמביא אותו לפרוש עכשיו בשיא, ולהתמסר לתחום שונה לגמרי: מוזיקה. "אני מרגיש שמיציתי את עולם השחמט. קשה לי להמשיך ללמוד לעומק מהלכים עמוקים ומחושבים שלוקח שעות לפתור אותם. החלטתי לפרוש כאלוף פרדס חנה~כרכור. בני, מאור גמליאל, יוצא 'כוכב נולד', הוא זמר, ואני כותב ומלחין שירים עבורו, עובד איתו, ועוסק עכשיו רק בזה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות