fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קנייה חכמה

המטרה: להוזיל את מחירי המזון ובכלל את יוקר המחיה. האמצעי: הקמת קבוצת לחץ בפרדס חנה שתוזיל את המחירים. תכירו את "קומיונטי" שיזם יובל ארביטמן שלא מחכה לצדק החברתי
סופרמרקט
צילום אילוסטרציה: פנתרמדיה

במהלך אפריל נחשפו גולשי הקבוצות של פרדס חנה-כרכור בפייסבוק להזמנה להצטרף להתארגנות חדשה בשם "קומיוניטי", שמטרתה הוזלת מחירי המזון במושבה. מדובר במיזם מקורי ומסקרן שהגה ויסד יובל ארביטמן, בן 45, תושב מאור, מייסד ומנהל מכללת כרכור. מסתבר שבנוסף להוזלת מחירי המזון – מטרה

ראויה כשלעצמה – הקבוצה מקדמת מטרות ואפשרויות נוספות. ארביטמן מספר מה הביא אותו לצאת ביוזמה: "כשאכפת לך מהמדינה, כשאתה נתקל בחוסר צדק משווע ואתה רוצה שהדברים ייראו אחר, יש שלב שבו הבעיות נורא מרגיזות אותך, ואתה אומר 'די, אי אפשר יותר. אם אף אחד לא יעשה משהו בנדון, אני אעשה'".

מה שגרם לו לצאת ביוזמה היה המצב בשוק הטלפונים הניידים, שמהווה דוגמה קיצונית למצב ש"קומיוניטי" מנסה להתמודד ולנטרל אותו. ארביטמן מסביר: "בספטמבר 2010, לפני מהפכת הסלולר, כשהיינו משלמים כ-500 שקלים בחודש על סלולר ומקבלים שירות איום ונורא, שאלתי את עצמי: 'איך מטפלים במצב הזה, שבו מתעלמים מהלקוח הקטן שבקצה השרשרת, רומסים את זכויותיו, מטרטרים אותו, לא עונים לו לטלפון ומתייחסים אליו כאל מובן מאליו? למה לקוח אחד מקבל מחיר X ואחר מקבל X-3? הרי קבוצות מאורגנות מקבלות מחירים הרבה יותר נוחים, לא רק בסלולר אלא גם בדברים אחרים.

סופר מרקט
צילום: אילוסטרציה: פנתרמדיה

"מה המחיר שאנחנו משלמים עבור קבוצות הכוח שבחברה? עובדי חברת החשמל, למשל. אנחנו משלמים להם משכורת מטורפת, ומצד שני הם לא מצליחים לנהל את הארגון שלהם בצורה יעילה ותחרותית. מי שבחוץ מממן את מי שבפנים. אם 30 אחוז מקבלים הנחה, מי שמממן את זה הוא ה-70 האחוז הנותרים. אם עובדי החשמל מרוויחים משכורות עתק, למורים לא נשאר".

הפתרון לפי ארביטמן: להתאגד ולהפוך מצרכנים בודדים, שבויים וחסרי כוח לישות בעלת עוצמה ומשמעות שאי אפשר להתעלם ממנה – וכל זאת לא בזכות קשרים, מזל מיוחד או כישורים פיננסיים יוצאים מהרגיל, אלא בכוח ההזדהות שכל אזרח מסוגל לה. כל מה שנדרש מהמצטרפים ל"קומיוניטי" הוא למסור את פרטיהם הבסיסיים, במטרה להגיע למסה של צרכנים שתהיה גורם שמספרו יאפשר לנהל משא ומתן יעיל עם ספקים, וכך להגיע להנחה במחירים – מחירי המזון, וגם מחירי הביטוחים, הדלק, התקשורת, ואפילו המשכנתאות.

כרטיס חבר

 יובל ארביטמן
"הלקוח יקבע את הכללים". יובל ארביטמן צילום: רותי ארן

אז איך זה עובד בעצם? "ב'קומיוניטי' אנחנו עושים שני דברים: מקימים מועדון חיסכון שמבוסס על כוח קנייה של משפחות רבות, ומאפשרים לכל המשפחות שמצטרפות להיות בעתיד שותפות ברווחי מיזם החיסכון הקהילתי", מסביר ארביטמן ומוסיף כי הוא מעריך שהחיסכון עבור כל משפחה יכול להגיע לכ-4000 שקלים בשנה.

"לכל חבר 'קומיוניטי' יהיה כרטיס מגנטי אישי שייקרא 'כרטיס חיסכון'. הכרטיס הזה יזהה אותו בקופה של כל אחד מהספקים ויעניק לו הנחה במעמד החשבון", ממשיך ארביטמן, "להבדיל ממועדון לקוחות כמו השופרסל, אנחנו לא משווקים מקום מסוים, אלא בודקים איפה נוכל לקבל את ההנחה הגבוהה ביותר. למעשה אנחנו מוציאים מכרז. אחרי שנתחיל, נברר עם החברים בקהילה באילו תחומים נוספים הם מעוניינים בהנחה ונדאג לטפל בהם, תחום אחר תחום". ארביטמן לא פועל לבד. "מדובר ב-10 אנשים שעובדים יחד כבר שנתיים, כל אחד השקיע אלפי שעות במיזם. עובדים איתי מנכ"ל חברת החדשות של חדשות 10 לשעבר, גלעד עדין, אנדרס ריכטר, מיכל איילון, שחר גרזון, ניצת אבא, רוביק פייגין ואחרים. כל אחד תורם ממומחיותו הפרטית לפרויקט.

"המיזם עתיד להשתלם לא רק לספקים שישתתפו בו ויתנו הנחות, אלא גם לבעלי עסקים מקומיים קטנים שלא ישתתפו בו בפועל", הוא אומר, "עיקר העבודה שלנו היא מול הרשתות הארציות. לא נפנה לעסקים פרטיים קטנים, אלא נבנה תוכנית סולידריות של הקהילה יחד עם העסקים הקטנים, כך שמי שיקנה בעסקים הקטנים יוכל לעזור להם. נגדיר 'כסף פרדס חנה': אם קנית באחד העסקים המקומיים, תקבל שובר שתוכל להעביר אותו למישהו מחוץ ליישוב שיוכל לבוא ולקנות בעסק בהטבה קטנה. כך נוכל לעזור לעסקים הקטנים להפיץ ולשווק את עצמם". אילו השקעה ומחויבות נדרשות מהמצטרפים למיזם? לדברי ארביטמן, ההשקעה והמחויבות הן מינימליות ביותר, כמעט אפסיות: "אנחנו לא גובים מהמצטרפים לקהילה תשלום שוטף על כלום. הצטרפות לא עולה כסף. נגבה באופן חד פעמי מכל אחד 25 שקלים עבור הנפקת כרטיס החיסכון, מעין 'דמי רצינות' כדי שאנשים לא סתם יזמינו כרטיסים, ונקבל מהספקים עמלה בעבור החיסכון של חברי הקבוצה.

כולנו עובדים קשה ונאבקים על קיומנו בחיי היום יום, והכוח של כל אחד מאיתנו לקום, להילחם ולעשות מעשה היא מאוד מוגבלת. בנינו את המיזם כך שלא יהיה סיכון לאנשים בדרך. הם רק צריכים להזדהות כתומכים".

הכתבה המורחבת בסופ"ש ב"כל הפרדס"

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות