fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קובעים את העתיד

איך ייבנה מרכז פרדס חנה כרכור? הוועדה המקומית דנה אתמול, עכשיו מחכים להחלטה
מרכז פרדס חנה כיום. מה יהיה עתידו? (צילום: נירית שפאץ)

אתמול נדונו בוועדה המקומית לתכנון ובניה פרדס חנה כרכור ההתנגדויות שהגישו תושבים בפרדס חנה כרכור לשינויים בתכנית ש-1476 המקיפה את הבניה במרכז המושבה, וכוללת את כל האזור של כיכר הדקלים וסביבותיה, ויורדת עד מתחם תבורי. תכנית משמעותית ביותר  לעתיד היישוב ולדרך שבה יראו וירגישו החיים בו. הצורך בתכנית בנייה למרכז המושבה מוסכם על רבים, מרכז המושבה כיום לא מתוכנן, יוצר הרגשה של טלאי-על-טלאי ובמובנים שונים לא יעיל. השאלה היא איך מתכננים מרכז חדש בצורה חכמה. למתנגדים, שכל אחד מהם הגיש התנגדות משלו,  יש מניעים שונים להתנגד למתכונת הנוכחית.
הראשון שהגיש התנגדות הוא עופר בור, תושב פרדס חנה כרכור, והוא האדריכל שתכנן את התכנית המקורית, המופיעה בתכנית המתאר ואושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובניה ב-2017. עם התכנית המקורית אין לבור בעיה, כמובן. השינויים הם אלה שמטרידים אותו. והוא מסביר: "מדובר בתכנית לבניה עם שימוש מעורב, מגורים, משרדים ומסחר, ותכננתי אותה כך שהיא מגדילה את מספר יחידות הדיור, פותרת בעיות של חניה ושטחי ציבור, ועם זאת שומרת על אופיו של מרכז המושבה. תכננתי כך את כל המרחב. כך למשל, תכננתי את החיבור והחניה למתחם תבורי כך שאדם יוכל ללכת את המרחק של 200-300 מטרים הנדרש לחניה וממנה כשהוא עובר במקום מוגן, מוצל ומעניין, ולא הולך לאורך כביש".
אז מה הבעיה עם השינויים? -"השינויים עכשיו, שהחלו עם בקשות להיתרים, מבטלים למעשה את דירוג המבנים. בתכנית המקורית גובה המבנים הצמודים לרחוב אמור להיות רק שתי קומות, והוספת קומות תיעשה רק בדירוג. במועצה רצו כ-210-220 יחידות דיור, והתכנית שלי מאפשרת את זה עם בניה עד 9 קומות, אבל כל זה לא על קו הרחוב, אלא בצורה מדורגת. הראיתי שזה אפשרי. זה יותר קשה ומסובך ליזמים ולמתכננים, כמובן, אבל זה המחיר שאנחנו מוכנים לדרוש תמורת בנייה של 9 קומות במרכז ההיסטורי של המושבה. עכשיו, בשינויים לתכנית, רוצים לבטל את זה ולבנות לגובה ישר על שפת הרחוב, למרות שלהשקפתי ובהאם לתכנית המקורית, כל הקלה ותוספת בניין חייבות להיות מלוות בדירוג בתוך הבניינים ובין המגרשים. כמו כן, הגישו את התכנית החדשה בלי תכנית בינוי, בלי הדמיה, בלי חתך של הרחוב. כל התכנית היא מסמך עם שרטוט מאוד כללי שאין בו משהו שאפשר להבין ממנו מה בדיוק יהיה. אני מתנגד לתכנית שנעשית במתכונת הזאת. אם רוצים שינויים, אז לא כך. הוסיפו לתכנית סעיף שאומר למעשה שכל מה שיש בתכנית הוא לא מחייב, וגם לזה אני מתנגד. זה מעקר את התכנית מתוכן".

התכנית של עופר בור לפני השינויים (הדמיה: עופר בור)

אילנה פלדה, תושבת פרדס חנה כרכור, גם היא מהמתנגדים לתכנית החדשה. היא מסבירה את מניעיה: "אני מתנגדת לכך שעושים תכנית ואז באים הקבלנים ומקבלים הקלות והנחות מפליגות ובכך משנים תכניות ומקבלים עוד דברים על חשבון הציבור. מעבר לכך, התכנית פוגעת באופי המושבה ולא מתחשבת בייחודו ההיסטורי של מרכז המושבה".
ממועצת פרדס חנה כרכור נמסר: "זכות כל יזם להגיש תכנית, וזכות כל מי שרואה עצמו נפגע – להגיש התנגדות. הוועדה תדון בתכנית ותשמע את המתנגדים ותקבל החלטה בהתאם לשיקולים מקצועיים-תכנוניים תוך ראיית טובת הציבור והצבת האינטרס הציבורי כעוגן מרכזי בהחלטותיה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות