fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פיצ'י דובינר ממשיך לנהל את המאבק נגד תשלומי הורים

על חוק חינוך חינם שמעתם? פיצ'י דובינר. צילום: דניאל דובינר
על חוק חינוך חינם שמעתם? פיצ'י דובינר. צילום: דניאל דובינר

כבר חמש שנים שפיצ'י דובינר, תושב קציר, לא משלם תשלומי הורים עבור שני ילדיו הלומדים בבית הספר גוונים, שאחד מהם לומד כיום בתיכון והשני בחטיבת ביניים. הוא עושה זאת לא מתוך מצוקה כלכלית, אלא מתוך עיקרון, והוא קורא להורים אחרים ללכת בעקבותיו ולא לשלם, ומוביל מאבק ציבורי בנושא, ההולך וצובר עוצמה. בדף הפייסבוק שהוא מנהל, "תשלומי הורים", כבר למעלה מ-1500 חברים, ולמעלה מ-4000 עוקבים, ומועלות בו הצעות שונות לפעולה.

בדף התשלומים שמקבל כל הורה לתלמיד בית ספר מדי שנה, מגיע התשלום בדרך כלל ל-800-1,000 שקלים, המנומקים בסעיפים שונים. את סעיף הביטוח לבית הספר דובינר מסכים שניתן והוגן לחייב הורים לשלם, אך הסעיפים האחרים – תרבות, טיולים ועוד – לא מקובלים עליו, ובראש ובראשונה מקומם אותו סעיף התל"ן, תכנית לימודים נוספת, אותן שעות לימוד שאינן ניתנות חינם והורים מחויבים עליהן. דובינר מסביר:אני מאמין בצדק חלוקתי. אנחנו משלמים מסים, שנועדו לספק לנו שירותים, בראש ובראשונה חינוך וביטחון. החינוך אמור וצריך להיות חינם, ופרט לביטוח, אי אפשר לחייב אותנו על שום דבר. התל"ן הוא הבעיה העיקרית. זאת הפרטת החינוך נטו. לפני כשלושה עשורים החלו קיצוצי רוחב בתקציב החינוך במדינה, שהתבטאו בדברים הללו. פעם, למשל, היה שיעור מוזיקה בכל בית ספר בישראל, ולכל תלמיד הייתה חלילית. זה השפיע המון על המוזיקה בארץ. מאז נכנסו בדלת של התל"ן,, ואת שיעורי החינם החליפו יותר ויותר חוגים. זה גורם לפערים חברתיים, כשתושבי שכונה מסוימת יכולים להרשות לעצמם לקחת שלוש שעות תל"ן בשבוע (מכסימום השעות שמשרד החינוך מאשר), וילדי שכונה ב' לא יכולים לעשות זאת. שלוש שעות בשבוע זה 12 שעות נוספות בחודש, כלומר שני ימי לימודים, שהם 20 ימי לימודים בשנה. ב-12 שנות לימוד, מדובר למעשה בשנת לימודים נוספת שילדי שכונה א' מקבלים בניגוד לילדי שכונה ב', שגם אחר הצהריים לא הולכים לחוגים שילדי שכונה א' הולכים אליהם, והפער מועצת עוד יותר. בנוסף, יש גם בתי ספר ייחודיים שמקבלים אישור לקחת עוד יותר שעות תל"ן, והפערים גדלים עוד יותר".

על חוק חינוך חינם שמעתם? פיצ'י דובינר. צילום: דניאל דובינר
על חוק חינוך חינם שמעתם? פיצ'י דובינר. צילום: דניאל דובינר

לפיכך, הוא פתח במרד תשלומים. "אני ואשתי עובדים במשרות מלאות  ואני יכול לשלם את הסכום, אבל אני לא רוצה, מתוך עקרונות ודאגה לעתיד המדינה, ואני קורא לכולם לא לשלם. כך המדינה תבין בסוף שנחינוך צריך להיות חינם, ויבטלו את שיטת התל"ן. לדעתי, יש מקום לפשרות בנוגע לסעיפים אחרים של תשלומי ההורים, אך לא על התל"ן. בהתחלה הייתי לבד בעניין ונחשבתי לעוף די מוזר, הסתכלו עלי כעל קמצן שמנצל את זה שהורים אחרים משלמים.אבל משנה לשנה המאבק לשי גדל, ויותר ויותר הורים ברחבי הארץ מצטרפים אליו. יש לציין שהמורים ומנהלי בתי הספר מבינים את זה. לילדים שלי, למשל, תמיד התייחסו יפה בבית הספר, ומעולם לא התנכלו להם בגלל שהוריהם לא משלמים".

במהלך חצי השנה האחרונה הוא החליט להגביר את המאבק בדרך נוספת. "התחלתי לעשות, עם פעילים נוספים, קבלות שבת מול הבית של שר החינוך, נפתלי בנט. אנחנו מביאים שולחן, חלה, מדליקים נרות, ומספרנו גדל בכל פעם. מבין הפעמים שעשינו זאת, פעמיים בנט יצא ודיבר איתנו. באחת הפעמים הוא הזמין אותי לשלוח אליו מייל בנושא, ושלחתי, אך לא קיבלתי מענה. לפני מספר שבועות הצטרפו אלינו הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. אני שמפרסם את הנושא בכל מקום אפשרי, כדי שיותר ויותר הורים יבינו שלא צריך לוותר, כי זה מאבק צודק, ואני מאמין שהניצחון יבוא בסוף".

ובינתיים, מה קורה למי שלא משלם? –"לא יקרה לו כלום. כדי להוציא את הילד משעות תל"ן, בית הספר צריך להגיש בקשה מיוחדת, וזה לא תקין, וניתן לשלוח אותו הביתה רק אם זה בסוף היום, ושעות התל"ן הן בדרך כלל באמצע היום. בדרך כלל זה לא קורה. אני סומך על רוב מנהלי בתי הספר שהם מתחשבים. אומנם היו מקרים שבהם הורים קיבלו מכתבי איום בתביעות, אבל אי אפשר לחייב הורה באמת לשלם, אלא אם כן הוא חתם שהוא ישלם משהו. אז לא לחתום ולא לפחד".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "תשלומי ההורים נותרו כפי שהיו בשנה הקודמת ולא חלה בהם התייקרות. המשרד קבע סדרי עדיפויות, במסגרתן הוא החליט לקדם את המענה לנושא החופשות. לקראת דיוני התקציב של 2019 בכוונת שר החינוך לדרוש הקלה בתשלומים ולהעמיד נושא זה במקום בולט בסדר העדיפויות של המשרד".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות