fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מי שמאמין מנגן

לפני שמונה שנים החל טל טרייביש, טכנאי הקלטות מכרכור, ללמוד בישיבה ליטאית כדי להעשיר את עולמו. במהלך הלימודים נתקל בספר "שירה וניגון בעבודת השם" והחליט לקחת את המוזיקה שלו צעד אחד קדימה לכיוון העולם החרדי. כיום הוא שותף בחנות לכלי נגינה ובבית ספר למוזיקה עם שני שותפים חרדים
טל טרייביש
טל טרייביש (צילום: נירית שפאץ)

הוא חושב שהעולם החילוני והעולם החרדי יכולים להפרות זה את זה ועושה את זה הלכה למעשה. "החרדים צריכים להיות פתוחים אלינו וללמוד מאיתנו, ואנחנו צריכים להיות פתוחים אליהם וללמוד מהם. התרופה לבעיות שלהם נמצאת אצלנו, והתרופה שלנו נמצאת אצלם", אומר טל טרייביש מכרכור, חילוני שהביא את המוזיקה, התחום בו הוא עוסק כל חייו, לבני ברק, בחנות למוזיקה ובבית ספר למוזיקה שהוא מקים שם עם שני שותפים חרדים.

טרייביש, בן 40, נשוי ואב לשלושה, מתעסק במוזיקה מצעירותו, כטכנאי הקלטות, מיקסינג ומאסטרינג. בשנים 1996 עד 2000 עבד כאיש סאונד ומפיק של חברת התקליטים LA4 שהפיקה מוזיקה אלטרנטיבית בתל אביב, כמו נקמת הטרקטור וביקיני. "התחלתי שם כעוזר טכנאי, הפכתי לטכנאי ושם גדלתי", הוא מספר. "אחר כך עברתי עם אשתי לנופית לשבע שנים, ושם התחלתי להתעסק במוזיקה אינסטרומנטלית. פתחתי כמה בתי ספר לסאונד במקומות שונים בארץ, בצפון ובדרום. הייתי ראש מגמת סאונד של בית הספר BPM וכתבתי עבורו את תוכנית הלימודים. אחר כך לימדתי בספיר ובמגמת המוזיקה של תיכון קריית שרת בחולון. עשינו פיילוט של תוכנית לימודים בסאונד והפקה עם תעודת בגרות".

כיום, בביתו שבכרכור, הוא עובד באולפן ביתי ומפיק פרויקטים שונים. החיבור שעשה בין מוזיקה ויהדות התחיל כשהיה בן 32 והתחיל ללמוד בישיבה חרדית~ליטאית לא במסגרת של תהליך חזרה בתשובה אלא מתוך צורך לידע. "למדתי הרבה _ הרמב"ם, רמח"ל, בעל הסולם, הרב קוק, ואז נתקלתי בספר בשם 'שירה וניגון בעבודת השם', שמתאר את התפקיד האמיתי של המוזיקה, שהוא הרבה יותר עמוק ונפשי מאשר בידור. לפי הספר, בין תפקידי המוזיקה נכללים ריפוי הנפש, השראה והכנה לנבואה".

רעיון החנות ובית הספר בבני ברק נולד מתוך המקום הזה, ולדבריו של טרייביש, טעות היא לראות את המתואר למעלה עניין מובן מאליו, שכן אצל חרדים יש לאמירה הזאת משמעות רבה הרבה יותר להלכה ולמעשה. "בעולם החרדי, עולם הנגינה הוא דבר מאוד גבוה. אצלם אין נגינה בלי תכלית ומטרה". טרייביש חבר לשני שותפים חרדים, ראובן מלמד וירמיהו גולדשטיין, שהחליטו להקים חנות לכלי נגינה בבני ברק, ששמה "עולם הנגינה", ברחוב רבי עקיבא 7. הוא מספר כי לפני כן לא הייתה בעיר חנות לכלי נגינה, וכשהיא נפתחה התגלה מיד כי יש לנושא ביקוש, וכי באינטראקציה עם הלקוחות ניכרת גישתם השונה לדברים. "אדם בא לחנות ומחפש את הכלי שיבטא אותו, שיתחבר אליו, שבעזרתו יגיע לתכלית שלו. עלינו להבין את זה ולהיות רגישים לזה".

לאור העניין הרב, מדוע לדעתך לא קמו חנות למוזיקה או בית ספר למוזיקה בני ברק לפניך?

"זה היה עניין מורכב לפתוח חנות כזו ועכשיו בא הזמן. העולם החרדי מתחיל לצאת עכשיו מהקונכיות שלו. העבודה איתו היא שונה, מכיוון שהוא מנותק: אין אצל החרדים אינטרנט, הם לא צופים ביוטיוב ואינם מכירים ציוד הפקה. יש לחרדים מוזיקה, אבל הם לא מכירים את חוקי המוזיקה, דברים כמו סינטיסייזרים ומוזיקה אלקטרונית. הם אינם מכירים קומפוזיציה, ורבים אפילו לא יודעים את ההבדל בין אקוסטי לקלאסי. אין להם גישה לזה. גם בחתונות חרדיות, רוב הנגנים שמופיעים הם חוזרים בתשובה".

הסיפור המלא יתפרסם מחר ב:"כל הפרדס".

 

טל טרייביש
טל טרייביש (צילום: נירית שפאץ)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות