fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"לסגור את 'סדנאות חקלאי' זה כמו להרוס את הבית השני שלנו"

תלמידי "סדנאות חקלאי פרדס חנה-כרכור" מסרבים לקבל את רוע הגזירה. ביום חמישי שעבר בישרו להם המורים כי בית הספר ייסגר בסוף השנה. חברת המועצה הגר פרי יגור פנתה בנושא למספר חברי כנסת, התלמידים הפגינו מול המועצה, אבל בינתיים אין שינוי בהחלטה
אל תקחו לנו את הבית. תלמידי סדנאות מפגינים מול המועצה השבוע. משמאל, הגר פרי יגור (צילום: דן אהרון)
אל תקחו לנו את הבית. תלמידי סדנאות מפגינים מול המועצה השבוע. משמאל, הגר פרי יגור (צילום: דן אהרון)

ביום רביעי שעבר הודיע אגף החינוך בפרדס חנה-כרכור לצוות "סדנאות חקלאי פרדס חנה-כרכור", שלוחה מקצועית של התיכון החקלאי ברנקו וייס, כי בית הספר ייסגר בסוף שנת הלימודים הנוכחית. הבשורה, שהגיעה לתלמידים מהמורים למחרת היום, היכתה בהלם את התלמידים והוריהם שלא שלא ידעו דבר וחצי דבר על הכוונה לסגור את בית הספר.

סדנאות, שהוקם לפני 17 שנים על ידי דורית כרמל שפרשה לפנסיה בסוף השנה שעברה, הוא מקום מיוחד הקשור למפת"ן, למשרד הרווחה, למועצה, למשרד החינוך ולרשת ברנקו וייס. השנה לומדים בו 117 תלמידים, כמחציתם בני נוער מקומיים שלא מצאו את מקומם בתיכון החקלאי, ואחרים ממצב דומה ממקומות אחרים בארץ. כעת מתכננת המועצה לשלב את התלמידים תושבי המקום בתיכון החקלאי ואת תלמידי החוץ לפזר.

חברת המועצה הגר פרי יגור מסיעת "המושבה שלנו" הייתה הראשונה שפרסמה את הידיעה על הסגירה ביום חמישי שעבר.  בפוסט שפירסמה בפייסבוק כתבה בין השאר: "מבול של פניות נחת עליי אתמול… מי החליט על כך? – ראש המועצה (הנבחר). מי היה שותף להחלטה? – לא מליאת המועצה". כשהיא מתייחסת לתוכנית העבודה של תקציב 2016 שהוגשה במליאה לפני כשבועיים, כתבה פרי יגור: "לא נכתב ולא דובר על סגירת הסדנאות ב-2016 ולא דובר על ההשלכות התקציביות ולא על המשמעויות הפדגוגיות… ומה על צוות המורים, ההורים והתלמידים בברנקו וייס? האם מישהו מהמועצה בכלל דיבר איתם? האם מישהו שאל או שמע את דעתם?".

"פה קיבלנו מענה טיפולי לכל הבעיות שלנו". השלטים בבית הספר השבוע (צילום: נירית שפאץ)
"פה קיבלנו מענה טיפולי לכל הבעיות שלנו". השלטים בבית הספר השבוע (צילום: נירית שפאץ)

 

"לאן הבנות שלי יילכו?"

הפוסטים של פרי יגור עוררו תסיסה ברשת, קיבלו תגובות ערות מתלמידים, הורים, בוגרים ותושבים, ושותפו בקבוצות רבות. לדבריה, "זה כמו אש בשדה קוצים", כשמדי יום ממשיכות לזרום אליה מאות פניות. פרי יגור פנתה בנושא למספר חברי כנסת, ועד למועד סגירת הגיליון נענו לה איציק שמולי ואיילת נחמיאס ורבין.

ביום חמישי שעבר פנתה תלמידת כיתה י' בסדנאות, קורל הרוש, במכתב לשר החינוך, נפתלי בנט, וביקשה בשם התלמידים שהמקום לא ייסגר. "אנחנו, תלמידי הסדנאות, באנו ממקום של אי למידה ופה קיבלנו מענה לימודי, מענה חברתי, מענה טיפולי לכל הבעיות שלנו…", כתבה הרוש, "אני נותנת דוגמה על עצמי, תלמידה שהגיעה בתחילת כיתה ט' עם ממוצע לימודי שעומד על 15, וסיימתי שנה עם ממוצע שעומד על 85. בשבילנו בית הספר הוא כמו הבית השני. תלמידים שלא היו מגיעים לבית הספר באופן סדיר מקבלים סוג של רצון להגיע וללמוד, ובשעות שמרגישים שקשה, תמיד יש מענה לזה בסדנאות המקצועיות שאנחנו מקבלים. אנחנו מבקשים ממך בכל לשון של בקשה, כשר החינוך במדינת ישראל, לא לאפשר לסגור לנו את בית הספר, שבאיזשהו מקום, זה להרוס לנו את הבית".

אמה של קורל, ורד, תומכת בפעילות בתה ומוסיפה: "אני מאוד רוצה שהמקום הזה לא ייסגר. גם אחותה של קורל לומדת בבית הספר והן לא רוצות לעבור לחקלאי. לאן הן יילכו בשנה הבאה? מה יהיה עם הבגרויות שלהן?".

ביום ראשון הגיעו קורל ושלושה תלמידים למועצה ומסרו בקשות דומות לעובדי מועצה. "קיבלנו תגובה מגזבר ומזכיר המועצה, רן גלר", היא מספרת. "הוא אמר לנו: 'החלטנו החלטה והיא תתקיים'. כל התלמידים מתנגדים לסגירה, ותלמידי כיתה י"א מתנגדים במיוחד, כי זה קוטע להם את לימודי המקצוע שהחלו".

בין לימודי המקצוע בסדנאות ניתן למנות עיצוב בעץ (נגרות), רתכות, קונדיטאות, צילום ועיצוב שיער (כל המספרות בפרדס חנה כיום מאוישות על ידי בוגרי הסדנאות). בית הספר מאפשר לגשת לכל בחינות הבגרות ולבחינות של משרד התמ"ת ולצאת עם תעודה מקצועית, וגם לגשת למסלול טכנולוגי שכולל 13 יחידות בגרות ומאפשר להמשיך ללימודי הנדסאות במכללות. חלק מהתלמידים מסיימים את בית הספר עם בגרות מלאה. אחרים משלימים 12 שנות לימוד, לומדים מקצוע לעתיד ובעיקר זוכים למסגרת חמה וביתית עם כיתות קטנות ויחס אישי (בכל כיתה 15-14 תלמידים).

אישי, ביתי וחם. מתחם סדנאות (צילום: נירית שפאץ)
אישי, ביתי וחם. מתחם סדנאות (צילום: נירית שפאץ)

 

"בסדנאות הוכיחו לי שהכל אפשרי"

ביום שני בבוקר הפגינו עשרות תלמידי סדנאות ברחבת המועצה. בנות שירות העובדות בבית הספר הצטרפו אליהם כאקט הזדהות וגם הגר פרי יגור נכחה במקום. בני הנוער קראו "לא ניתן לסדנאות להיסגר" ונשאו שלטים שבהם נכתב: "מה יהיה על העתיד שלנו", "איפה עוד נקבל יחס אישי וחם?", "סדנאות הבית שלנו", "כאן אנחנו נראים, שם אנחנו שקופים".

אתמול, חמישי, בשעה בה הייתה אמורה להתקיים ישיבת מועצה, תכננו הורים, תלמידים ותושבים מזדהים להגיע למקום ולהפגין. מיכל מלכה, תלמידת כיתת י"ב שהשתתפה בהפגנה בתחילת השבוע : "אני מסיימת את לימודיי השנה, אבל הסגירה פוגעת גם בי. זה הבית השני שלי. באתי מהחקלאי לפני שלוש שנים ולא האמנתי שאסיים 12 שנות לימוד ובגרות. בסדנאות הוכיחו לי שזה אפשרי. במקום הזה דואגים לכל צרכינו, בבית הספר ובבית. כואב לי שלא יהיה לי את מי לבוא לבקר, לבוא מהצבא עם מדים ולהראות את הצלחתי".

מהמינהל לחינוך התיישבותי, פנימיית ועליית הנוער במשרד החינוך, האחראי על התיכון החקלאי ברנקו וייס, נמסר: "הרשות המקומית החליטה באופן חד צדדי על סגירת שלוחת סדנאות בסוף שנת הלימודים. המינהל לחינוך התיישבותי לא היה שותף להחלטה זו. עם זאת, המינהל עומד בקשר עם הרשות כדי לתת מענים לתלמידים על פי הנדרש".

"יותר נכון לשלב את הילדים בקהילה הרחבה"

ראש אגף חינוך במועצה, אילנה זגול, מתארת תמונה מעט שונה מזו של המינהל לחינוך התיישבותי, לגבי תהליך קבלת ההחלטה: "ההחלטה התקבלה לפני כשלושה שבועות על ידי הרשות המקומית לאחר התייעצות עם בעלי תפקידים בכירים במשרד החינוך. קודם בחנו חלופות לסדנאות, ביניהן הקמת מרכז חינוך טכנולוגי, אלא שנודע לנו שמשרד החינוך לא מקים עוד מרכזים כאלה, והמגמה היא להכניס את המגמות הטכנולוגיות לבתי הספר המקיפים ולשלבן בהם. כשהבנו שלא ניתן להקים מרכז חינוך טכנולוגי, חשבנו שיהיה יותר נכון לשלב את הילדים בקהילה הרחבה ולתת להם אפשרויות חינוכיות ולימודיות. מדובר בכמה עשרות תלמידים מפרדס חנה-כרכור. מניסיוננו, אם משלבים ילדים כאלה עם מעטפת רחבה ותומכת, יש להם הזדמנות לצמוח ולהגיע למקומות גבוהים יותר. זו אג'נדה חברתית, לאפשר להם להיות חלק מקבוצת השווים ולחשוף אותם לאפשרויות הרבות, ולא לנתב אותם מגיל 15 למקצוע מסוים".

בפרדס חנה-כרכור אין מסגרת תיכונית מקצועית פרט לסדנאות. איזה מענה יישאר לתלמידים שהמסגרת של תיכון עיוני גדול לא מתאימה להם?

"בשנים האחרונות נוספו מגמות טכנולוגיות לחקלאי. כרגע יש סייבר, תוכנה, רובוטיקה ומחשבים. נוסיף עוד מגמות, נשמע מה הילדים רוצים ונבחר כל מקרה לגופו. לגבי תלמידי י"א במגמות כמו עיצוב שיער וקונדיטאות שאמורים לסיים בשנה הבאה עם תעודת מקצוע או 5 יחידות לימוד, נמצא להם חלופה מחוץ ליישוב, בבתי ספר באזור שיש בהם מגמות כאלה".

רוב התלמידים בסדנאות הגיעו לשם אחרי שכבר התנסו בלימודים בחקלאי, או בתיכונים עיוניים אחרים בארץ, ולא מצאו בהם את מקומם. מה ישתנה הפעם?

"המעטפת המקצועית ודרכי ההוראה יהיו שונים. לא נפתח כיתות חדשות עבורם, נפזר אותם בכיתות הקיימות בחקלאי, ונדאג להם כל אחד לפי צרכיו בהיבט הלימודי והרגשי".

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות