fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ללכת שבי אחריו

אלי לוי, בן 47, מפרדס חנה- כרכור, מנהל בית ספר עציון לתלמידים בעלי הפרעות קשב, משכל גבולי ורקע משפחתי לעיתים קשה, לא מוותר על אף תלמיד, ובזכות אמונה גדולה ולב גדול עוד יותר מצליח לשנות את ההווה ולא פעם גם את העתיד של תלמידיו
"ההתקדמות מפתיעה אותי בכל פעם מחדש". אלי לוי (צילום: הילה אייזינגר)

ברק בעיניים, מוטיבציה ואמונה בכל ילד – זה כל מה שנחוץ לאלי לוי כדי לנהל את בית הספר עציון-בית אקשטיין, המיועד לתלמידים בעלי הפרעות קשב ומשכל גבולי, ולא פעם בעיות רגשיות קשות ומצוקה משפחתית. והוא עושה את זה בדרך ייחודית, בחיוך גדול ונתינה רבה.

לוי, בן 47, נשוי ואב לשלושה, איש צבא בעברו, שירת 28 שנים בתפקידים בכירים. בין השאר ניהל את המכללה הטכנולוגית של חיל האוויר במשך שלוש שנים, ובהמשך עבר לתפקיד הדרכתי ומוביל באחד מבסיסי חיל האוויר שבחצור, שם עסק בחינוך והדרכה. ללוי תואר שני בחינוך, תעודת הוראה ותואר במדעי החברה. כל חייו הוא הסתובב בבסיסי חיל האוויר ומשפחתו השתקעה בבסיסים אלו בעקבות תפקידיו. "זו השנה הראשונה שאני חי בפרדס חנה-כרכור, בדרך בין רמת דוד לאחד הבסיסיים שעברנו ראינו את כרכור, התרשמנו וקנינו. זו הפעם הראשונה שיש לנו בית משלנו", הוא אומר.

השנה הוא נכנס לתפקיד חדש כמנהל בית הספר עציון המיועד לילדים מוגבלים, בעלי הפרעות נפשיות קשות ומשכל גבולי בגילאי 12-21. "ישנם מנהלים בכירים בעלי ניסיון עתיר בחינוך המיוחד אשר מגיעים לביקור בבית ספרנו ואומרים כי זה הקיצון של החינוך המיוחד מכיוון שהאוכלוסייה כאן מורכבת משילוב של הפרעות נפשיות קשות ומשכל שכלי גבולי יחדיו. דבר מסוג זה אינו קיים בשום מקום אחר", הוא אומר ומסביר שההפרעות הנפשיות באות לידי ביטוי במגוון רחב של התנהגויות, החל מאלימות ועד להתנהגויות קיצוניות שכן סף הרגישות שלהם הוא גבוה. גם האינטליגנציה גבולית והתפקוד נמוך, מה שמתבטא בקשיי כתיבה וקריאה.

"ההתקדמות מפתיעה אותי בכל פעם מחדש". אלי לוי (צילום: הילה אייזינגר)

"הקבלה לבית הספר מצריכה קוד חריגות מסוים, מעבר לכך אין תנאי קבלה נוספים, אלא אם כן אני מרגיש שהתלמיד יכול להוות סכנה ממשית ולפגוע בעצמו או בתלמידים אחרים הסובבים אותו". זה האושר

בבית הספר עציון לומדים 25 תלמידים בארבע כיתות של עד שמונה ילדים בכיתה. זאת כדי לאפשר יחס וליווי אישי לכל תלמיד מצד אחד והתאמה לרמה השכלית והקוגנטיבית בין תלמידי הכיתה מצד שני כדי לאפשר העברת תכנים לימודיים בצורה הטובה ביותר. כמו כן, בכל כיתה ישנה מחנכת ועוזרת הוראה.

תוכנית הלימוד נקראת "לב 21" והיא מותאמת במיוחד לתלמידים. בנוסף הוכנסו חוגים לתוכנית הלימודים בהם קרמיקה, גינון טיפולי, נגרות, עיסת נייר, יוגה, עיסוק עם כלבים מטפלות תראפיסטיות ועוד. אמנם שיתוף הפעולה של התלמידים לקח זמן אך כיום הם מחכים לכל חוג בקוצר רוח. "הילדים האלה הם ילדים שבמסגרות בית ספריות רגילות הוצאו מהכיתה ובילו את מירב זמנם מחוצה לה. הרי הכי קל להוציא ילד מהכיתה ולא להתמודד איתו, וכעבור מספר שנים מגלים שהילד אינו יודע קרוא וכתוב. בדרך כלל לתלמידים מסוג כזה מחפשים מסגרת אחרת היות וישנו קושי רב להתמודד עם הרבה מורכבויות", הוא אומר, "ישנם תלמידים שאינם חוזרים הביתה אלא ישנים בהוסטל אי לכך ההתנהלות שלנו מתבצעת אל מול ההוסטל בלבד.

מכיוון שההורים אינם מעורבים, אנחנו לוקחים את מירב האחריות על כל תלמיד ותלמיד, אנחנו עוטפים אותם וניכרת התקדמות אדירה הן מבחינה לימודית והן מבחינה התנהגותית בקרב התלמידים. השבוע הגיע אליי תלמיד שלא למד אף פעם בחייו, בעל עבר פלילי קשה, תיקים במשטרה, הפרעות קשות מאוד, אשפוזים בבתי חולים פסיכיאטריים. הוא עמד בפתח משרדי בראש מורכן, פנה אליי בצורה מנומסת והתפאר בציוניו הגבוהים. רק לראות את הכתב שלו וההתלהבות שלו מההצלחה מספקת אותי, זה האושר שלנו, מה אני צריך יותר מזה".

הכתבה המורחבת תפורסם ביום שישי בכל הפרדס 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות