fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עדנה פלס מנתניה: עם דגל ישראל, ספר תנ"ך והתקווה בכל פינה בעולם

"אנחנו כיהודים מחפשים שורשים, שרידים, זיקה ולכן תמיד יש לי את הדגל להרים, את ספר התנ"ך לקרוא ואת התקווה לשיר"
עם דגל ישראל ותנ"ך. עדנה פלס. צילום עצמי
עם דגל ישראל ותנ"ך. עדנה פלס. צילום עצמי

 

כשעדנה פלס, מדריכת מטיילים ישראלים בחו"ל מובילה קבוצה אז בכל מקום בעולם היא מחפשת את הזיקה היהודית, את השורשים, בית כנסת, בית מגורים של סופר או מדינאי, אתר של הנצחה, ושרידי שואה ומלחמה שנותרו בפינות שונות בעולם. היא נושאת בתיק ההדרכה שלה ספר תנ"ך ואת דגל ישראל: "בכל מקום בעולם אדאג למצוא את המקום לעשות בו טקס זכרון. אנחנו כיהודים מחפשים שורשים, שרידים, זיקה ולכן תמיד יש לי את הדגל להרים, את ספר התנ"ך לקרוא ואת התקווה לשיר". אומרת עדנה, מורה לשעבר ומעל 30 שנה מדריכת טיולים בחו"ל. היא היתה בכל העולם ובשנים האחרונות היא מתמקדת בטיולים בקרוזים ובקבוצות הומוגוניות סגורות ויוצאת כמדריכה עם ההיסטוריון ד"ר יצחק נוי לגרמניה ולרוסיה.

באיזה אתרים יהודים בעולם עשית את הטקסים הללו?

"כשהייתי בנובי סאד היינו ליד הבית של טומי לפיד, בוינה ליד אנדרטת הספרים ההפוכים, במוסקווה בבית הכנסת הגדול שם הכסא של גולדה עדיין שמור, בסיאול באנדרטה למלחמת העולם השניה שבין חלליה יהודים בתאילנד למשל יש חמישה קברים של יהודים. המוטו שלי הוא תמיד לזכור ולעולם לא לשכוח".

לפני הפסח היא חזרה מדרום קוריאה, טיואן וסין וכבר השבוע תהיה בוינה.  את טקס יום השואה תקיים עדנה עם קבוצת מטייליה אל מול אנדרטת הספרים ההפוכים בוינה.

איפה את אוהבת להדריך?

"אני אוהבת להדריך ברוסיה. יש שם הסטוריה שמחברת את ההסטוריה שלהם לארץ. זה ספרים וסיפורים ושירים עליהם גדלנו. ויש מוזיאונים ויש הרבה מה לספר. יחד עם זאת אני אוהבת להדריך במזרח הרחוק שם אנחנו פוגשים תרבויות שונות, מקומיים אדיבים שנותנים יחס לתייר, אוכל ומוסיקה שונה ופסטיבלים ססגוניים".

איך באותו טיול אפשר להעניק חוויה לאנשים שונים שמתעניינים בנושאים שונים?

"כבר במפגש הקבוצה הראשון אני כמי שבאה מהחינוך ומההוראה אני לומדת לקרוא את המטיילים ולפי זה אני מכוונת. כולם אוהבים לחוות את השבטים, כולם אוהבים לשוט אבל לא כולם אוהבים אופרה וזה בסדר גמור".

בשנה שעברה היא התמקדה בקבוצות סגורות לייעדים מסויימים לפי בקשת המטיילים: "התמקדתי באודיסה שהיתה השער לציון, עולם של תרבות יהודית, מקור לציונות עוד לפני הרצל, מקום הולדתם של סופרים כמו ביאליק ומנהיגים כמו זבוטינסקי ודיזנגוף שניסה להקים את אודיסה הקטנה בתל אביב".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות