fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סוללים את רחוב פרנקל וגובים את התשלום מדיירי רחוב סמילנסקי

תושבי רחוב סמילנסקי קיבלו להפתעתם דרישה לתשלום עבור היטל סלילת כביש, מדרכות, תאורה וניקוז, שיבוצעו ברחוב פרנקל המקביל. דיירי הרחוב, שחלקם הגדול קשישים וקשי יום, יתקשו לשלם את החשבון, על סך עשרות אלפי שקלים, ומבקשים מעיריית חדרה להתחשב ולבטל את הגזירה. עיריית חדרה: "דרישות התשלום הוצאו כדין"
רחוב פרנקל עובר מתיחת פנים והחשבון ישולם מכיסם של דיירי רחוב סמילנסקי
רחוב פרנקל עובר מתיחת פנים והחשבון ישולם מכיסם של דיירי רחוב סמילנסקי

ברחוב פרנקל בלבה של העיר נמצאים מבני ציבור כמו המוסד לביטוח לאומי ובית המשפט הישן, ובימים אלה נבנים בו המבנה החדש של בית המשפט ובית אבות. על הרחוב אין בתי מגורים ולמרות שמבני המגורים ברחוב סמילנסקי גובלים עם רחוב פרנקל, תושבי הרחוב לא משתמשים ברחוב פרנקל, שכן הכניסה והיציאה מבתי המגורים היא אך ורק דרך רחוב סמילנסקי.

מסיבה זו דיירי הרחוב הופתעו כשקיבלו דרישה לתשלום על סך עשרות אלפי שקלים בגין סלילתו הצפויה של רחוב פרנקל, שללא ספק, תשפר את פני הרחוב ותשרת את הציבור, אך לא את דיירי רחוב סמילנסקי.

דיירי הרחוב, ברובם קשישים, עולים חדשים ומשפחות קשות יום, אינם מסוגלים לשלם את הסכומים האסטרונומיים שעיריית חדרה דורשת מהם לשלם, גם לא בפריסת תשלומים, ומבקשים להפנות את דרישת התשלום למוסדות הציבוריים ברחוב. במכתב שנשלח לעיריית חדרה מטעם הוועד באחד מבנייני הרחוב, טוענים הדיירים כי כשהבניין בו הם גרים נבנה בשנות השבעים, הם שילמו עבור סלילת כביש והקמת מדרכה ברחוב, שלמעשה מאז ועד היום לא בוצעה, וכי אין לחייב בהיטל סלילה פעמיים את אותו הבניין. הדיירים הוותיקים משוכנעים בצדקתם אך מאחר ואין ברשותם מסמכים המעידים על כך ששילמו בעבר את היטל הסלילה, אין להם דרך להוכיח זאת. "אנו מרגישים שהדרישה מדיירי סמילנסקי 15 לשלם היטל סלילה היא התעמרות בדיירים", כך נכתב במכתבם, "לא ניתן לדרוש מאתנו להמציא קבלות על תשלום היטלי סלילה מלפני יותר מארבעים שנה. החוק אינו מחייב שמירת קבלות תקופה כה ארוכה".

ברחוב סמילנסקי אין אפילו מדרכה
ברחוב סמילנסקי אין אפילו מדרכה

גיזלה רוזנפלד היא אחת מבעלות הנכסים ברחוב סמילנסקי. היא אלמנה וניצולת שואה בת 97, שעלתה לארץ בשנות החמישים ולפני כעשור, לאחר שעברה תאונת דרכים קשה ברחוב אחד העם בעיר וניצלה בנס, עזבה את הארץ כדי להתגורר עם בתה היחידה בארה"ב. גיזלה מתקיימת מהכנסה זעומה שמורכבת מקצבת זקנה וקצבת שארים וכן תשלומים מגרמניה, כניצולת שואה. ההכנסה המינימלית של גיזלה משמשת לתשלום ההוצאות סביב תחזוקת דירתה ברחוב סמילנסקי וכן לתשלום על הוצאות רפואיות.

בתה של גיזלה, ורה לוי, מספרת שדרישת התשלום מהעירייה, על סך 27 אלף שקלים, נפלה על אמה כרעם ביום בהיר. "אם אמא תשלם את הסכום שדורשים ממנה, לא תישאר לה פרוטה להתקיים ממנה. האם קשישה בת 97 צריכה לדאוג לשלם עבור סלילת רחוב? לוותר על תרופות או על מחיה?"

שמח בסמילנסקי 15
שמח בסמילנסקי 15

ורה שלחה כמה מיילים לעירייה בבקשה שישקלו מחדש את דרישתם לתשלום, אבל לדבריה, ההתכתבות ביניהם הובילה להנחה של שלושה אחוזים. "לא ייתכן שאמא שלי תיאלץ בגילה לשלם עבור סלילת כביש שהיא לא משתמשת בו וגם לא השתמשה בו כשהתגוררה בבניין. כיצד העירייה מחליטה להטיל כזו גזירה על זקנים חסרי ישע ועל ניצולת שואה כמו אמי?" אומרת ורה.

הכרזת רחוב פרנקל כציבורי והקצאת חלק ממנו לסלילת הכביש עלתה לראשונה לדיון בישיבת מועצה מן המניין, שהתקיימה לפני כעשרה חודשים. במהלך הדיון, חבר המועצה עו"ד יניב דרי, העלה את הבעייתיות באישור ההחלטה והסביר כי רחוב סמילנסקי אמנם גובל עם רחוב פרנקל, אך הכניסות לבנייני המגורים הן מרחוב סמילנסקי. אז הוסר הנושא מהדיון. כעת הוחזר לדיון והפעם המועצה אישרה את ההחלטה וגביית ההיטל יצאה לדרך.

רחוב פרנקל עובר מתיחת פנים והחשבון ישולם מכיסם של דיירי רחוב סמילנסקי
רחוב פרנקל עובר מתיחת פנים והחשבון ישולם מכיסם של דיירי רחוב סמילנסקי

דרי אמר השבוע: "היה לנו מקרה דומה בעבר ועלתה דרישה שבפעמים הבאות שעולה עניין כזה, אנשים יבינו מי הגובלים שהולכים לשאת בעלויות, כדי שלא תתקבל החלטה בלי ידע מוקדם. אפשר לעשות הרבה דברים כדי למזער את הנזקים, שהופכים לבלתי הפיכים ברגע שיש החלטת מועצה. המועצה קיבלה את ההחלטה בלי לשים את המשקל על הנושא הזה. התושבים שקיבלו את החיוב לא מסוגלים לשלם את הסכומים הללו וזה גם לא צודק שישלמו, כי הם לא נהנים מסלילת הכביש. מדובר בחוסר צדק משווע".

תגובת עיריית חדרה: "על-פי חוק העזר לחדרה (סלילת רחובות), הנכסים גובלים לרחוב פרנקל שבו מתבצעות כרגע עבודות הסלילה, ודרישות התשלום הוצאו כדין. יחד עם זאת, אם יש בידי תושבים קבלות על תשלום שביצעו בעבר, עליהם להציגן והנושא ייבדק לגופו של עניין".

 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות