fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"יהודי צרפת ימכרו הכל ויברחו לפה"

ביום ראשון, פחות מ~48 שעות לאחר מתקפת הטרור בפריז, הגיעו להתאחדות עולי צרפת בנתניה, פניות טלפוניות רבות מיהודים שמתכוונים להגיע לארץ ביוני הקרוב כדי לבדוק אפשרות לעשות עלייה
דואגים לילדים. עולות מצרפת השבוע (צילום: רותי ברמן)
דואגים לילדים. עולות מצרפת השבוע (צילום: רותי ברמן)

 

 

 

"אלוהים שומר על המשפחה שלי", אמרה השבוע גברת חדד, עולה מצרפת שהשאירה מאחוריה בת ונכדים. ויש משהו בדבריה. העובדה שרבים מיהודי צרפת מסורתיים ושומרי מצוות כנראה הצילה את חייהם שכן בילויי סוף השבוע שלהם הם בעיקר בבתים.

אודט ישינסקי, רכזת קליטה בהתאחדות עולי צרפת, לא הייתה מודאגת למרות ששלוש אחיותיה מתגוררות בסביבת תיאטרון בטקלן. "לא דאגתי. חיכיתי עד למחרת בבוקר וצילצלתי לאחת מהן. ידעתי שאין להן מה לחפש ביום שישי בלילה בתיאטרון או במסעדות העיר".

ישינסקי אומרת כי כבר ביום ראשון הגיעו להתאחדות עולי צרפת פניות טלפוניות מיהודים צרפתים שמתכוונים להגיע לארץ ביוני הקרוב כדי לבדוק אפשרות לקניית דירה או השכרה כדי לעשות בהמשך עלייה. "הרבה אנשים כבר מוכרים את רכושם במטרה לבוא לארץ. אני יודעת שיש יהודים שמאוד רוצים לבוא, ובהם רופאים ואנשים העוסקים ברפואה אלטרנטיבית, שיודעים שיתקשו למצוא כאן עבודה. הם באים כל שלושה חודשים לבדוק מה הם יכולים לעשות כאן".

לוויקי אטלי יש בת ונכדים בפריז: "צלצלתי לבתי ואמרתי לה לבוא עכשיו. היא אמרה שהיא לא בורחת. שזה לא הזמן לבוא כי היא עובדת. אנחנו חוששים שאירוע כזה יחזור על עצמו. מצד אחד אני דואגת לבת שלי ומצד שני הבן שלי גר בקרית ארבע ואני לא חוששת לנסוע לבקר אותו. אני נולדתי באלג'יר. כבר עברנו מלחמות ואני לא בהיסטריה. אנחנו דואגים לצרפת וכועסים שאנשים שקיבלו מצרפת הכל יורקים לבאר שממנה שתו".

גם גברת חדד רצתה שבתה תגיע מיד לארץ. "אמרתי ביקשתי ממנה לבוא אבל החתן שלי עובד ולא יכול לעזוב עכשיו את העבודה. הם בפריז פחות דואגים מאיתנו כאן".

העוברים והשבים הקבועים בשדרות הרצל מכירים את אברהם מדר, שמפעיל דוכן של חב"ד להנחת תפילין ולידו עסק למכירת ביצי דגים, מוצר מבוקש מאוד בקרב העולים מצרפת ורוסיה. הוא עלה לפני שבע שנים, אבל נוסע רבות לצרפת להפעלת בית חב"ד המקומי בפריז. גם כאן הוא מתכוון להקים בית חב"ד באזור נת 600. "שני בניי והנכדים נמצאים בפריז. הבן שלי מנהל מסעדה יפנית ברחוב וולטר בו אירע הפיגוע. יש לו 13 עובדים. הבן השני כבר עלה לארץ וחזר ועכשיו רוצה לחזור. יש לי גם שבע בנות שגרות כאן".

אודט ישינסקי (צילום: רותי ברמן)
אודט ישינסקי (צילום: רותי ברמן)

איך נודע לך על הפיגוע?

"בשבת בבית הכנסת דיברו על פיגוע גדול בפריז. היה בלגן. אנשים לא ידעו מה לחשוב. רק במוצאי השבת, אחרי שעות שהלב שלי השתולל מדאגה, פתחתי טלוויזיה. זו הייתה שבת קשה מאוד. יש שבעה אחים מהם בפריז ובמרסיי. רק אני קניתי כאן בית לפני 24 שנים. עדיין יש לי את בית חב"ד במרסיי אליו מגיעים 300 איש".

לאן הולכת צרפת אחרי מתקפת הטרור?

"אני חושש שצרפת תהפוך ימנית יותר ותתמוך במרי לה פן. הרבה צרפתים תומכים בו. לדעתי, מי שלא ממלא את החוקים של המדינה שיחזיר את תעודת הזהות שלו. צרפת היא של הצרפתים ומרי לה פן הוא העתיד. אני בטוח שיהודים רבים יעלו עכשיו לארץ. אנשים חוששים ממלחמת הטרור. היהודים ימכרו הכל ויברחו לפה".

ישינסקי אומרת כי העלייה האחרונה של יהודי צרפת נקלטה בצורה טובה בנתניה. בין העולים מוטי וברטה פנזר, שהחזיקו בפריז מעדנייה כשרה למוצרי בשר, עלו לארץ לפני 11 שנים ובעצם העבירו את המעדנייה לרחוב סמילנסקי 28". מוטי פנזר: "חיינו 35 שנים בפריז, שם ברטה נולדה. הילדים שלנו חיים עדיין בפריז, אבל לא דאגנו להם. הם לא מסתובבים בלילה ברחובות פריז".

ג'קי ויעל זמרו, הורים ל~3, פתחו לפני כשלושה חודשים את "נינה בייגל" בסמילנסקי 28, בר סלטים וקפה טעים, מקום נחמד בסגנון פריזאי. ג'קי, 28, עלה לפני שנתיים עם אמו: "יש לנו משפחה בפריז. הייתי שותף עם גיסי במסעדה מול תיאטרון בטקלן. בגלל שהפיגועים אירעו בשבת ידענו שאף אחד מהמשפחה שלנו לא נפגע".

 

"זו הייתה שבת קשה מאוד". אברהם מדר (צילום: רותי ברמן)

"זו הייתה שבת קשה מאוד". אברהם מדר (צילום: רותי ברמן)

גם המעדנייה עשתה עלייה. מוטי וברטה פנזר (צילום: רותי ברמן)
גם המעדנייה עשתה עלייה. מוטי וברטה פנזר (צילום: רותי ברמן)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות