fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חילונים בבית, דתיים בגן

בשיכון ותיקים לא ממש עסוקים במאבקים בין שני חברי הוועד לשעבר, אלא יותר במחסור הבולט בגנים חילוניים. צעירים רבים שהפכו פעילים למען השכונה לא מבינים מדוע הילדים שגדלים וחיים בבתים חילוניים נאלצים ללמוד בגני ילדים דתיים
גם לכאן הפורצים מגיעים. גן ילדים בנתניה (צילום: רותי ברמן)
גם לכאן הפורצים מגיעים. גן ילדים בנתניה (צילום: רותי ברמן)

בשיכון ותיקים אין ועד נבחר בשכונה, אבל יש לא מעט מעורבות תושבים. אמנם השבוע סערו הרוחות בשכונה בעקבות הקרב בין שני חברי ועד השכונה לשעבר, אבל מתברר שהסוגיות שאיתן מתמודדים התושבים מהותיות לא פחות ואפילו הרבה יותר.

הצעירים בשכונה הקימו פורום בפייסבוק שלמעשה ממלא את מקומו של ועד. מאחורי הפעילות עומדים תושבים צעירים שאכפת להם מהמקום, שחזרו להתגורר בו ורוצים לשפר את איכות החיים, החינוך, שעות הפנאי, וליצור יישוב קהילתי תוסס ונחשק. שיכון ותיקים הוא בין השכונות הבודדות בנתניה שבה הבתים הם צמודי קרקע, במגרשים של חצי דונם ויותר בסביבה ירוקה, עצים הנטועים במקום 60 שנים. כמו כן במקום יש מבני ציבור שנבנו לפני עשרות שנים וייעודם השתנה.

ערן עפרוני (צילום: עצמי)
ערן עפרוני (צילום: עצמי)

בין הבית לגן
מה שמסעיר את תושבי השכונה וגורם לחששות בין התושבים הוא הצביון הדתי בשכונה. יש בה עשרות בתי כנסת ויותר מעשרה גני ילדים דתיים, לעומת שני גנים חילוניים בלבד בגל השכונה. מסתבר שבעקבות המצב הילדים החילונים לומדים בגנים דתיים. לא אחת אף קורה שבמשפחה אחת ילד אחד לומד בגן חילוני ואחיו בגן דתי. מיותר לציין מהם הקשיים שאיתם נאלצת המשפחה להתמודד.

צעירים בשיכון ותיקים פועלים תחת השם "פורום נאות גנים ותיקים", ומנסים ליצור קהילה פעילה. בשכונה יש ילדים ונוער שמשתמשים ברשת חברתית שמתעניינת בנעשה במקום, בנים ממשיכים באים לגור קרוב להורים ומשפחות צעירות רוכשות בתים ומשפצות אותם. "השכונה מזכירה מושב קטן עם אווירה קהילתית ומשפחתית. יש כאן עדיין מכולות שכונתיות ואנשים נפגשים ומכירים אחד את השני. השאיפה שלנו כפורום היא למנף את השכונה מבחינת אוכלוסייה ולגרום לצעירים לגור בה ולגדל בה את הילדים", אומר אושרי זגורי, בן 29, שחזר לגור ליד סבתו. "אנחנו רוצים לעבוד בשיתוף פעולה כשכל אחד תורם את כישוריו וקשריו. לאחרונה אנחנו מקיימים אחת לחודש קבלת שבת גם בחורף וכבר אנחנו רואים שהקהילתיות מתגבשת".

ד"ר שי פרוכטמן (צילום: רותי ברמן)
ד"ר שי פרוכטמן (צילום: רותי ברמן)

בשנים האחרונות בגלל הידלדלות האוכלוסייה הצעירה, בית הספר אלומות הלך והתרוקן וגני הילדים החילוניים גם הם ננטשו. רק גן חובה אחד פועל בשכונה, כשלידו 14 גנים דתיים. ברחוב בוסל נבנו השנה שני גנים דתיים חדשים. בימים אלה מוקמים שני גנים ברחוב אלכסנדר זייד וצעירי השכונה מקווים שהם יהיו חילונים. אם יש כל כך הרבה גנים דתיים, אז יש אוכלוסייה דתית בשכונה.

ערן עפרוני, הפעיל בפורום ביחד עם קבוצת צעירים: "הדביקו לשכונה צביון דתי והיא לא כזו. אבל זה לא בדיוק כך. בגן החילוני בשכונה יש רק 18 ילדים וכל שאר הילדים שהיו מיועדים ללמוד בו פוזרו לגנים דתיים. הילד שלי נמצא בגן דתי שבו 90 אחוז מהילדים הם חילונים. להורים אין אופציה לבחירה. יש גן אחד חילוני וזהו, אנחנו צריכים לרשום את הילדים לגן בנווה איתמר שהוא מפוצץ. גם לא מאפשרים לנו לרשום את הילדים לגנים בקרית השרון. אני חושב שיש מספיק תשתיות בוותיקים לגנים חילוניים נוספים והילדים בשכונה צריכים ללכת לגנים בשכונה.

"אני מקווה שעיריית נתניה תכניס את הגנים החדשים באלכסנדר זייד לרשימת אופציות הבחירה להרשמה לשנה הבאה שתחל בעוד חודש. רק כך נחזיר את החינוך החילוני לשכונה והורים לא יצטרכו להסיע ילדים קטנים לנווה איתמר. נכפה על הורים חילונים בשכונה שילדיהם יתחנכו בגנים דתיים. לדעתי, המערכת לא מספקת לי את השירותים ההכרחיים וכופה עליי לרשום את ילדי לגנים דתיים. הגנים החילוניים נמצאים בנווה איתמר והמרחק הוא גדול ודורש מההורים הסעות ואופרציה מסובכת, וכך נוצר מצב אבסורדי שילד אחד שלי צריך ללכת לגן עם ציצית וכיפה. זה לא מה שהוא רואה בבית וזה יוצר דילמות בין ההורים והילדים ובין הילדים בינם ובין עצמם. אנחנו משפחה חילונית והחברים של הילדים מהגן לא רוצים להגיע אלינו הביתה וזו סיטואציה לא נעימה".

יולנדה הירש (צילום: עצמי)
יולנדה הירש (צילום: עצמי)

אין בחירה
תושבת השכונה, יולנדה הירש, הגיעה לפני שמונה שנים לשכונה. משפחה חילונית שהגיעה מתל אביב. "התאהבנו במקום, רכשנו בית ושיפצנו אותו", היא מספרת, "הגענו עם ילדה וכאן נולדו לנו שני בנים. הילד הגדול הולך לגן דתי והקטן לגן חילוני. הגדול הולך עם כיפה וציציות. אנחנו בית לא דתי וקורה שהילד מגיע בלי כיפה לגן והוא נענש על כך. גרוע מזה, בגלל ההשפעה של הילדים הילד הפסיק לאכול בשר וירד במשקל. הוא כנראה שומע מילדים שמי שמערב בשר וחלב נענש על ידי אלוהים. הילד שואל למה הוא לא מקבל כריך עם נקניק לגן בעוד אחיו הקטן כן. הקטן גדל בעולם פתוח ובגן הדתי יש כפייה, אבל המערכת לא הותירה ברירה בידי. פשוט לא היתה בחירה. אני לא גרה בקרית צאנז אני גרה בוותיקים ואני לא לבד. הכרתי בשכונה הרבה חברות חילוניות, הנמצאות במצב דומה לשלי. ילדים חילונים הולכים כאן לגנים דתיים מתוך נוחיות".

גם הרישום לבית הספר החילוני אלומות בשכונה הידלדל והיה חשש גדול שהוא ייסגר. לאחרונה הודיעה עיריית נתניה שבית הספר יהפוך לבעל אוריינטציה אנטרופוסופית.

מנהלת האגף לגיל הרך, סיוונה גולן, מסרה השבוע כי השנה ייפתחו שני גנים חילוניים חדשים בשיכון ותיקים. ראש אגף החינוך היסודי ד"ר שי פרוכטמן: "החל מהשנה הבאה אלומות יהפוך לבית ספר אנטרופוסופי. ההורים והמורים נפגשו עם גלעד גולדשמיט מהרדוף. הוא יהיה בית ספר צומח ואת החינוך האנטרופוסופי נתחיל בשנה הבאה מכיתה א'. הכיתות הגבוהות יקבלו טעימות מהחינוך הזה. ההרשמה לבית הספר תהיה מכל העיר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות